18:45 | پنجشنبه 12 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

کشورها

حرکت متوازن؛ رمز توسعه بازار سرمایه
بازارسرمایه با حرکت روی ریل توازن می‌تواند محور توسعه بازارهای دیگر را رقم بزند. الگوی توسعه پیچیده نیست و بازارهای مالی کشورهای توسعه‌یافته سال‌هاست روی همین مدل حرکت می‌کنند.
تولید روی در کشور با ۴۵ درصد ظرفیت اسمی
بیشتر واحدهای تولید روی در کشور به دلیل نبود دسترسی به میزان خاک مورد نیاز با عیار مناسب، کمتر از ظرفیت اسمی خود یعنی ۴۵ درصد، به تولید روی می پردازند.
تصور رشد پرشتاب شاخص مشابه سال ٩٩؛ اشتباه است
بازار سرمایه مزایای قابل توجهی نسبت به بازارهای رقیب دارد که تحت تاثیر چنین موضوعی بازدهی بالاتری در بلندمدت به سرمایه گذاران می‌دهد اما سرمایه‌گذاران از حرکت صعودی بازار انتظار رفتار مشابه سال گذشته نداشته باشند.
دامنه نوسان مانع جدی بازارگردان‌ها
بازارگردانی سهام در بورس‌های دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد اما؛ در ایران به سبب وجود دامنه نوسان و حجم مبنا با حالت مطلوب فاصله بسیاری دارد.
ایران سهم ۶۱ درصدی تولید فولاد را به خود اختصاص داد
حدود ۲ تا ۳ درصد فولاد دنیا در منطقه خاورمیانه تولید می‌شود و ایران سهم ۶۱ درصدی را در این منطقه به خود اختصاص داده است.
اولویت بندی سیاست های پولی و مالی برای مقابله با رکود تورمی
رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی، همراه با افزایش سطح اشتغال، کنترل تورم و تعادل در تراز پرداخت ها به منظور افزایش رفاه، همواره از اهداف اقتصادی کشورها بوده است. در این یادداشت به اولویت های سیاست های پولی و مالی برای مقابله با رکود تورمی پرداخته شده است.
پوشش ریسک ساخت مسکن در بورس کالا
با توجه به نهایی شدن طرح جهش تولید مسکن از سوی شورای نگهبان، وزارت اقتصاد باید برای پوشش ریسک ساخت مسکن، امکان پیش خرید و سایر ابزارهای پوشش ریسک خرید مصالح ساختمانی در بورس کالا را فراهم کند.
نخستین دوره آموزشی ناشران بورس برگزار شد
اولین دوره آموزشی ناشران بورس و اوراق بهادار تهران با مشارکت ۷۶۲ نفر از اعضای هیات مدیره و مدیران عامل ناشران بورسی و به میزان ۹۹۶۰ نفر ساعت برگزار شد.
ضرورت افزایش سرمایه برای تولید کنندگان زغال سنگ
شرکت های تولید کننده زغال سنگ برای طرح های توسعه ای خود زمینه را برای افزایش سرمایه مورد نیاز فراهم کرده اند.
تغییر و بهبود جایگاه بازارسرمایه نسبت به سال‌های گذشته
بورس نسبت به سال‌های گذشته جایگاه بهتری در مقایسه با دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری پیدا کرده و دو گروه اصلی حاضر در کشور یعنی عامه مردم و دولت شناخت بهتری را نسبت به بورس پیدا کرده‌اند که این امر در رونق بازارسرمایه و افزایش سرمایه‌گذاری در این بازار بی‌تاثیر نبوده است.
دلایل آشفتگی بازار سیمان
معاونت مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی مشکلات ساختاری صنعت سیمان و دلایل آشفتگی بازار در هفته‌های اخیر پرداخت.
قیمت گذاری دستوری سطح زیر کشت چغندر قند را پایین آورد
قیمت گذاری دستوری در صنعت قند و شکر از سوی دولت، باعث شده چغندرکاران تمایل چندانی برای کشت چغندر نداشته باشند و سطح زیر کشت این محصول کاهش یابد.
نقش بازار سرمایه در تامین مالی حوزه زیست فناوری
سطوح تامین مالی از طریق بازار سرمایه از مراحل اولیه تا بلوغ انجام می‌شود و در هر مرحله، ابزارهای موجود در بازار سرمایه به تامین مالی بنگاه‌ها کمک می‌کنند.
سواد مالی، ازاهمیت تا جایگاه جهانی
سواد مالی تعاریف متعددی دارد که اگر بخواهیم تعریفی کامل از سواد مالی داشته باشیم می توان گفت سواد مالی را توانـایی یـک فـرد در اسـتفاده از دانش و مهارتش برای مدیریت اثربخش منابع مالی خود به منظور امنیـت مـالی در طـول عمـر تعریف کرد. این یادداشت بررسی جامعی از سواد مالی و جایگاه جهانی آن است.
عملکرد قانونمندتر و منظم تر شرکت های بورسی و فرابورسی
شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس با ابلاغ دستورالعمل حاکمیت شرکتی، عملکردی قانونمندتر داشته و ساختارهای نظارت و هدایت شرکت‌ها منظم‌تر خواهد شد.