13:13 | جمعه 31 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
افزایش قیمت نفت در پی تشدید بحران اوکراین

1401/01/29 09:28

افزایش قیمت نفت در پی تشدید بحران اوکراین

نماد برتر- قیمت نفت روز دوشنبه با افزایش نگرانی‌ها درباره کاهش عرضه جهانی افزایش یافت. همچنین، عمیق‌تر شدن بحران در اوکراین چشم‌انداز تحریم‌های سنگین‌تر غرب علیه روسیه را افزایش داد.


به گزارش نماد برتر و به نقل از رویترز، معاملات آتی برنت در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته با ۱.۵ دلار معادل ۱.۳ درصد افزایش، به ۱۱۳.۲۰ دلار در هر بشکه رسید و معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۹۸ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش به ۱۰۷.۹۳ دلار در هر بشکه رسید.



پیش از تعطیلات آخر هفته عید پاک، هر دو قرارداد در روز پنجشنبه با انتشار اخباری مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا ممکن است واردات نفت روسیه را ممنوع کند، بیش از ۲.۵ درصد افزایش یافتند.



این در حالی است که دولت‌های اتحادیه اروپا هفته گذشته خواستار ممنوعیت برای نفت خام روسیه شدند، اما به گفته دیپلمات‌ها، آلمان فعالانه از تحریم فوری حمایت نمی کند.



ین اظهارات قبل از افزایش تنش در بحران اوکراین در آخر هفته، با مقاومت سربازان اوکراینی در برابر اولتیماتوم روسیه مبنی بر زمین گذاشتن اسلحه در روز یکشنبه در بندر ماریوپل مطرح شد. مسکو که اقدامات خود در اوکراین را «عملیات ویژه» می‌خواند، گفت که نیروهایش تقریباً به طور کامل شهر را تصرف کرده‌اند و هیچ نشانه‌ای از آتش‌بس ارائه نکرده‌اند.



آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده بود تقریباً ۳ میلیون بشکه در روز نفت روسیه ممکن است از ماه مه به بعد به دلیل تحریم‌ها بسته شود یا خریداران داوطلبانه از محموله‌های روسیه خودداری کنند.



خبرگزاری اینترفاکس روز جمعه گزارش داد تولید نفت روسیه در ماه آوریل به کاهش خود ادامه داده است و در نیمه اول ماه نسبت به ماه مارس ۷.۵ درصد کاهش یافته است.



به گفته کازوهیکو سایتو، تحلیلگر ارشد شرکت Fujitomi Securities Co Ltd ، بازار نفت احتمالاً در این هفته روند صعودی خواهد داشت، زیرا عرضه اضافی محدود از تولیدکنندگان عمده نفت برای جبران کاهش جریان از روسیه خواهد بود.



سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک و متحدانش در گروهی موسوم به اوپک پلاس، شامل روسیه، فشار غرب را برای افزایش تولید با سرعت بیشتری تحت توافق قبلی برای افزایش عرضه رد کرده اند.



گزارش هفته گذشته اوپک نشان داد تولید اوپک در ماه مارس تنها با ۵۷ هزار بشکه افزایش به ۲۸.۵۶ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به افزایش ۲۵۳ هزار بشکه ای که اوپک در توافق اوپک پلاس مجاز دانسته بود، عقب تر است.



به گفته کارشناسان صنعت، با این حال، پیش‌بینی‌های تولید نفت ایالات متحده علی‌رغم محدودیت‌های نیروی کار و زنجیره تامین، به سمت بالا بازنگری می‌شوند، زیرا قیمت‌های بالاتر باعث افزایش فعالیت‌های حفاری و تکمیل چاه‌ها می‌شود.



قیمت نفت و طلا در معاملات امروز



قیمت نفت برنت در معاملات امروز، دوشنبه، در ساعت ۹:۰۲ به وقت تهران، با افزایش ۱.۰۱ درصدی در هر بشکه، ۱۱۲ دلار و ۸۳ سنت معامله شد.



قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، افزایش ۰.۹۴ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۱۰۶ دلار و ۵۴ سنت معامله شد.



طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، افزایش ۰.۷ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۹۸۸ دلار و ۸۰ سنت معامله شد.



نقره نیز با افزایش ۱.۳۴ درصدی، ۲۶ هزار و ۰۴ دلار معامله شد



مس با افزایش ۰.۷۲ درصدی مواجه شد و ۴ هزار و ۷۵ دلار قیمت خورد.