11:55 | پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
افزایش قیمت نفت در پی خنثی شدن کاهش تقاضای چین

1401/01/30 11:15

در پی قطع نفت لیبی صورت پذیرفت؛

افزایش قیمت نفت در پی خنثی شدن کاهش تقاضای چین

نماد برتر- نفت در معاملات پرتلاطم روز گذشته، دوشنبه، افزایش یافت و نفت خام برنت به بالای ۱۱۳ دلار در هر بشکه رسید. این در حالی است که قطع نفت در لیبی و نگرانی نسبت به عرضه جهانی محدود در بحبوحه بحران اوکراین، نگرانی‌ها ناشی از کاهش تقاضای چین را خنثی کرده و افزایش قیمت نفت را در پی داشته است.


به گزارش نماد برتر و به نقل از سی ان بی سی، شرکت ملی نفت لیبی روز دوشنبه با افزودن بر فشارهای عرضه ناشی از تحریم‌ها علیه روسیه، هشدار داد که «موج دردناکی از تعطیلی‌ها» به تأسیسات این شرکت ضربه زده و باعث تداوم افزایش قیمت نفت شده است.



به گفته جفری هالی، تحلیلگر در کارگزاری OANDA، با توجه به اینکه عرضه جهانی در حال حاضر بسیار کم است، حتی جزئی ترین اختلال احتمالاً تأثیر زیادی بر قیمت ها خواهد داشت.



در معاملات روز گذشته، نفت خام برنت، معیار جهانی، ۱.۲۴ دلار افزایش یافت و به ۱۱۲ دلار و ۹۴ سنت در هر بشکه رسید. در اوایل جلسه روز گذشته، این قرارداد به ۱۱۳ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه افزایش یافت که بالاترین قیمت از ۳۰ مارس بود.



همچین، نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۵ سنت افزایش به ۱۰۷ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص به ۱۰۸.۶۵ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از ۳۰ مارس تاکنون است.



نفت در ماه مارس به بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ رسید و برنت برای مدت کوتاهی از مرز ۱۳۴ دلار گذشت.



فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز گفت: هنوز سردرگمی درباره بازگشایی مجدد اقتصادشان وجود دارد، بنابراین ما سیگنال‌های متفاوتی را از چین دریافت می‌کنیم و این نوسانات زیادی را امروز صبح به همراه داشته است.



اینترفاکس روز جمعه گزارش داد، تولید روسیه در نیمه اول آوریل نسبت به ماه مارس ۷.۵ درصد کاهش یافته بر همین اساس دولت‌های اتحادیه اروپا هفته گذشته گفتند که اتحادیه اروپا در حال تهیه پیش نویس پیشنهادهایی برای ممنوعیت نفت خام روسیه است.



این اظهارات پیش از تشدید جنگ اوکراین بیان شد. مقامات اوکراینی گفتند که موشک‌ها بامداد روز دوشنبه به لویو اصابت کردند و در حالی که نیروهای روسی به بمباران‌های خود ادامه دادند پس از ادعای تسلط کامل بر بندر ماریوپل، انفجارها شهرهای دیگر را لرزاند.



قیمت نفت و طلا در معاملات امروز



قیمت نفت برنت در معاملات امروز، سه‌شنبه، در ساعت ۸:۱۸ به وقت تهران، با افزایش ۰.۵۷درصدی در هر بشکه، ۱۱۳ دلار و ۸۰ سنت معامله شد.



قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، افزایش ۰.۲۷درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۱۰۸ دلار و ۵۱ سنت معامله شد.



طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، کاهش ۰.۲۷ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۹۸۱ دلار معامله شد.



نقره نیز با کاهش ۰.۴۲ درصدی، ۲۶.۰۴ دلار معامله شد



مس با افزایش ۰.۰۵ درصدی مواجه شد و ۴ هزار و ۷۹۹ دلار قیمت خورد.