12:43 | پنجشنبه 9 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
اخبار مرتبط
بورس آماده برای جهشی غیرواقعی!

1401/06/11 13:05

چه خبر از بازار سرمایه:

بورس آماده برای جهشی غیرواقعی!

نماد برتر - به نظر می رسد بازار سرمایه قرار است برای بار چندم به کمک بودجه دولت آماده و جیب دولتی ها را از جیب سهامداران پر کند و در این را حتی از شاخص سازی مجدد نیز دریغ نخواهد کرد.


به گزار نماد برتر، در نیمه دوم سال 1398 کمتر کسی فکر می کرد شاخص بالای یک میلیون را با چشم مسلح و غیر مسلح زیارت کند و شاخص 650 هزارتایی تنها با آرزوی رسیدن به 950 هزار واحد دل سهامداران و کارشناسان را خوش کرده بود.



درست در آبان 98 و در نمایشگاه بورس کیش بود که بسیاری از فعالان از آرزوی رسیدن شاخص به 950 هزار واحد در زمستان 98 سخن می گفتند اما؛ این آرزو بسیار زود به یک رکورد شکنی تبدیل شد یعنی 2 میلیون و 100 هزار واحد!



البته این شاخص سازی دولتی برای ثبت رکورد نبود و تنها قرار بود بودجه ضعیف دولتی ها که در بهمن ماه با 350 هزار میلیارد کسری به دست مجلسی ها رسید کمی حال و روز بهتری پیدا کند.



شاخص سازی دولتی ها که با همکاری شرکت های فعال در بازار سرمایه، رسانه های وابسته به ایشان، مجلس و رییس جمهور وقت رقم خورد 80 درصد سرمایه بخش اعظمی از تازه واردها و حتی قدیمی های بازار را که در حلقه دوستان نبودند را بلعید و به یکباره کسری ملیاردی دولتی ها صفر شد!



آثار اتفاقی که در سال 99 رقم خورد در سال 1401 نیز ادامه دارد و بخش اعظمی از وارد شدگان به بازار سرمایه که با امید ثروتمند شدن یک شبه؛ همه چیز خود را نقد و وارد بورس کرده بودند؛ چنان ضربه ای نوش جان کردند که دیگر حتی برای خرید عرضه های اولیه هم حضور پیدا نمی کنند و این است هنر مدیران بی لیاقتی که در دولت قبل حاضر و در دولت فعلی نیز با نقشی جدید همچنان فعال هستند و...!



بدبینی به بازار سرمایه آثار متعددی در پی داشت و اعتمادها را از بین برد اما؛ در این میان بسیاری از وابستگان به آن جریان که مردم را به ورود سرمایه های خود به بازار سرمایه تشویق می کردند سودهای میلیاردی به جیب زدند و تازه؛ شیرینی این حرکت به دهانشان مزه کرد.



در سال 1400 و 1401 همین جریان با قدرت بیشتر و با رسانه سازی در بازار سرمایه، حضور خود را در فضای مجازس و رسانه ای تویت کردند و بر طبل « همه چیز آرومه...» می کوبند و از آن طرف دولتی ها هم با راه انداختن بازی قدیمی 3 روز سبز 5 روز قرمز قصد دارند به سهامداران ناآگاه بورس این مهم را منتقل کنند که بازار یک رشد مناسبی را در آینده خود خواهد دید و این رشد اساسا غیر منطقی نیست و قرار نیست اتفاقات سال 99 تکرار شد.



رسانه های تخصصی بورس که بخش اعظمی از آنها در دست افراد نزدیک به نهادهای مالی و بازار سرمایه هستند قرار است در بازی جدیدی مردم را با هیجان سازی کاذب راهی بورس کرده تا باز جیب ایشان را خالی و جیب خود و دوستانشان را پرتر کنند.



شاخص سازی، دست کاری در گزارش های مالی و مصاحبه های رنگارنگ برای نشان دادن وضعیت مثبت در بازار سرمایه تنها قدم های کوچکی است که ایشان در برنامه های خود دارند.



متاسفانه بازی برجام و رفتن تحریم ها نیز اهرمی در دست این گروه شده است تا به من و شما این مهم را بقبولانند که بازار قرار است به خرداد 1399 و شاخص بالای 2 میلیون واحد برگردد که این مهم دروغی بیش نیست زیرا حتی اگر تحریم ها نیز به طور کامل برداشته شود، برای بازگشت به شرایط عادی در اقتصاد و بازار صادرات و واردات بیش از 2 سال زمان نیاز است و حتی در آن مقطع نیز شاخص دروغین 2 میلیون تکرار شدنی نیست مگر؛ به صورت دستی و دستوری!



بنابراین؛ مراقب جیب خود باشید!



محمد علی رفیعی