13:26 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
اعتقاد به بازار آزاد رمز موفقیت در تجارت ملی و بین‌المللی است

1401/01/26 13:19

از دریچه نگاه یک اقتصاددان:

اعتقاد به بازار آزاد رمز موفقیت در تجارت ملی و بین‌المللی است

نماد برتر- آزاد بودن بازار و به تبع آن، ورود به بازار جهانی، سبب می‌شود تا کالای تولیدکنندگان در بازارهای بین‌المللی شناخته شود و با تعداد بالا به فروش برسد.


به گزارش نماد برتر- یک اقتصاددان با بیان اینکه در انحصار هم قیمت‌ها بالا است و هم کالای کمتری برای عرضه تولید می‌شود گفت: در بازار رقابتی، برای تولید کننده کاهش قیمت و افزایش تولید صرفه اقتصادی و سودآوری خوبی دارد در صورتی که در بازار انحصاری علاوه بر اینکه تمام فشار افزایش قیمت‌ها بردوش مصرف کننده است، تولیدکنندگان خرد را هم نابود می‌کند.



علی سعدوندی با بیان این‌که احتکار به عنوان سیاست تنظیم بازاری برای اقتصاد می‌تواند مفید باشد اما احتکار به دست انحصارگر چرخه اقتصاد را دچار مشکل می‌کند تصریح کرد: در جامعه‌ای که انحصار باب می‌شود علاوه بر اینکه کیفیت کالاها کاهش پیدا می‌کند، بخش کوچکی از خانواده‌ها در رفاه به سر می‌برند و از سود انحصار زندگی خوبی دارند اما عموم جامعه با مشکلات گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند.



سعدوندی با بیان این‌که شرط لازم برای انحصاری بودن یک بازار ایجاد مانع و جلوگیری از ورود رقیب جدید است گفت: برای جهش تولید نیازمند تغییرات ساختاری در اقتصاد هستیم و تا زمانی که این تغییر شکل نگیرد افزایش تولید شکل نخواهد گرفت.



وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا انحصاری کردن باعث رشد کیفیت نمی‌شود، خاطر نشان کرد: بررسی کشورهای پیشرفته یا حتی متوسط جهان نشان می‌دهد که در تمامی کشورها، بازار در تمامی کشورها آزاد است و بازار انحصاری در آن‌ها معنایی ندارد.



سعدوندی ادامه داد: در جامعه‌ای که انحصار باب شود کیفیت کالاها کاهش پیدا می‌کند بنابراین نمی ‌توان انتظاری در جهت رشد تولید داخلی و حتی رشد در صادرات داشت.