05:53 | چهارشنبه 11 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

نظارت بر بازار

بسته ارزی جدید ثبت سفارش را کاهش می‌دهد/ تکلیف سازمان حمایت و بورس برای مقابله با سودجویی‌ها
پایگاه خبری راد: وزیر صنعت، معدن و تجارت اجرای بسته جدید ارزی دولت را موجب به حداقل رساندن سودجویی‌ها دانست و پیش بینی کرد که میزان ثبت سفارش در این نظام جدید مالی کاهش می‌یابد و از تعداد سودجویانی که قصد داشتند به صورت گسترده ثبت سفارش انجام دهند، کاسته خواهد شد.
افزایش ۱۶ درصدی قیمت نهاده‌های دامی
پایگاه خبری راد: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: قیمت نهاده‌های دامی ۱۶ درصد افزایش داشته است.
۲۵۰ میلیارد دلار ثبت‌سفارش واردات در ۴ ماه!
پایگاه خبری راد: وزیر صنعت، معدن و تجارت از احیای سازمان نظارت و بازرسی خبر داد و گفت: تقاضای ثبت سفارش طی چهار ماه اخیر نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳.۵ برابر افزایش پیدا کرده است و اگر فرض کنید که همه این ثبت سفارش‌های انجام شده را بخواهیم وارد کنیم به ۲۵۰ میلیارد دلار می‌رسد که قابل تصور نیست.
آمادگی برای کنترل بازار کالاهای اساسی/جلوی گرانفروشی را می‌گیریم
پایگاه خبری راد: سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برنامه‌ها و سیاست‌های دولت در حوزه اشتغال را با جدیت دنبال می‌کنیم گفت که برای اقشار محروم و آسیب‌پذیر خصوصا کارگران نگاه و برنامه ویژه‌ای دارم.
وزیر اطلاعات درباره اعطای گرین کارت به فرزندان مقامات در صحن علنی پاسخ می‌دهد
پایگاه خبری راد: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جلالی نماینده تهران از پاسخ‌های وزیر اطلاعات درباره اعطای گرین کارت به ۲۵۰۰ نفر از مقامات و فرزندان آنها توسط دولت در جریان مذاکرات برجام قانع نشد و سوال به صحن ارجاع شد.
 به شرایط ثابت و متناسب با حل مشکلات تولیدی کشور برمی‌گردیم
پایگاه خبری راد: وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه "در زنجیره تولید و توزیع به هم رحم نمی‌کنیم"، گفت: باید به هم رحم کنیم و نظارت خودمان بر خودمان را تقویت کنیم.
قیمت برخی میوه‌ها ۲ برابر شد!
پایگاه خبری راد: طی هفته‌های گذشته بازار میوه با افزایش بی‌رویه قیمت مواجه شده که مشخص نیست عامل این گرانی چه بوده است، چراکه از یک سو کاهش نسبی تولید و افزایش هزینه‌ها دلیل این موضوع عنوان می‌شود و از طرف دیگر وزارت کشاورزی، جو روانی و سودجویی دلالان را عامل افزایش قیمت‌ها اعلام می‌کند.
افزایش قیمت کالاهای وارداتی حداکثر ۱۷ درصد/ رسیدگی به گرانفروشی در ۴۵ دقیقه
پایگاه خبری راد: دبیرکل اتاق اصناف ایران اعلام کرد که واحدهای صنفی می‌توانند قیمت کالاهای وارداتی را هفت تا ۱۷ درصد افزایش دهند و افزایش بیش از این میزان تخلف است.
تک‌نرخی شدن ارز جواب نداد/ بازرسی از ۴ میلیون کاسب با ۱۲۰۰ بازرس بی‌حقوق!
پایگاه خبری راد: رئیس اتاق اصناف ایران ضمن اعلام اینکه تک‌نرخی شدن ارز جواب نداد و برخی از آن سوء‌استفاده کردند، گفت: نگرانی مردم برای گرانی‌ها به حق است، اما به بازاریان ربطی ندارد. از سوی دیگر با ۱۲۰۰ بازرس بدون حقوق در اصناف نمی‌توان بازاری را که بیش از چهار میلیون کسبه دارد، بازرسی کرد.
گرانفروشی آن هم با دلار ۳۸۰۰ تومانی/ ناظران کجایند!؟
پایگاه خبری راد: با وجود پرداخت بیش از ۶۲۲ میلیون یورو ارز دولتی با یارانه‌ (دلار ۳۸۰۰ تومانی) برای واردات خوراک دام و طیور، قیمت گوشت مرغ افزایش داشته که مرغداران دلیل آن را بالا بودن قیمت خوراک مرغ اعلام کرده و می گویند" واردکنندگان خورک مرغ را ۷۰ تا ۱۰۰ درصد گران‌تر از آنچه باید می‌فروشند و خبری از ناظران نیست"!
تصمیمات خلق‌الساعه دلیل معامله نشدن گواهی صادراتی ارز در بورس
پایگاه خبری راد: یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است عدم اتفاق نظر کارشناسان درباره معامله گواهی صادراتی یورو و دلار در بورس سبب شد این اتفاق رخ ندهد. او می‌گوید عدم استفاده از خرد جمعی در این مواقع منجر به اخذ تصمیماتی خلق‌الساعه شده است.
فروشگاه‌های آنلاین گوشی هم خالی شدند!؟
پایگاه خبری راد: در حالی که به نظر می‌رسد بازار موبایل پس از دوره‌ی گران‌فروشی که با انتشار فهرست واردکنندگان کالا با ارز دولتی آغاز شد، اکنون در گذار به دوران احتکار است؛ فروشگاه‌های آنلاین گوشی هم از این موضوع مستثنی نبوده و تقریبا خالی هستند، به طوریکه به جز چند مدل گوشی، هیچ محصولی از برندهای پرمصرف را عرضه نمی‌کنند.
نمادهای بورسی ارز که بلااستفاده ماندند
پایگاه خبری راد: با اینکه در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران نمادهای گواهی صادراتی یورو و گواهی صادراتی دلار قید شده است همچنان احتمال وجود معاملات ارزی در این بازار زیاد نیست. همچنین قرار بود اظهار نامه‌های ارزی ۲۰ درصد کالاهای صادراتی در بورس داد و ستد شود اما ظاهرا این تصمیم تغییر پیدا کرده و قرار است آن‌ها هم از طریق سامانه نیما پیگیری شوند.
ارز داخلی دیجیتال می‌تواند جایگزین دلار شود
پایگاه خبری راد: مدیرعامل فرابورس ایران در آیین تبادل تفاهمنامه همکاری در زمینه توسعه ارز دیجیتال و فناوری‌های مالی، به برخی کاربردهای تکنولوژی زنجیره بلوکی یا بلاک چین پرداخت و گفت: این تکنولوژی سوای بحث ارز دیجیتال، مفهوم مقدسی است که امکان تقلب و دروغ را به صفر می‌رساند.
موز هم دلار گرفت هم صدرنشین گرانی شد!
پایگاه خبری راد: در حالیکه موز بیش از ۳۶ میلیون یورو ارز دولتی برای واردات دریافت کرده است، قیمت آن بیش از ۵۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته که دستگاه‌های نظارتی باید نسبت به آن پاسخگو باشند.