19:47 | سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
«واحیا» فروشنده نبود

1400/01/25 09:24

تکیه سبد بورسی بر «بپاس»؛

«واحیا» فروشنده نبود

نماد برر - «واحیا» در 9 ماهه اخیر هیچ سهمی ‌به فروش نرساند و به همین جهت، شناسایی سود به صورت‌های مالی پایان دوره موکول شد.


به گزارش نماد برتر، شرکت مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان طی دوره 9 ماهه منتهی به اسفند سال 1399 دست به پرتفوی خود نزد و سهامی‌به فروش نرسانده و صرفا به خرید 4.5 میلیون سهم بیمه پاسارگاد بسنده کرده است.



بر اساس گزارش منتشر شده، این شرکت طی دوره یاد شده فقط نزدیک به 2 میلیارد ریال درآمد سود سهام شناسایی کرده و هیچ درآمد عملیاتی دیگری نداشته است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل از آن، 44 میلیارد ریال درآمد سود سهام و 122 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری‌ها، به همراه 12 میلیارد ریال سایر درآمدهای عملیاتی شناسایی کرده بود.



به همین جهت، 163 میلیارد ریال زیان ناخالص به ثبت رسیده که با توجه به ماهیت سرمایه گذاری این شرکت، چندان مورد عجیبی نیست و باید تا صورت‌های مالی 12 ماهه صبر کرد.



نکته جالب توجه این است که «واحیا» تنها سهامدار دو شرکت بورسی «تکادو» و «بیمه پاسارگاد» است که بهای تمام شده آن 398 میلیارد ریال و ارزش بازار آن تا پایان اسفند ماه، 8 هزار و 686 میلیارد ریال تخمین زده می‌شود.



علاوه بر این، 952 میلیارد ریال در شرکت‌های غیربورسی سرمایه گذاری کرده که مهترین آن، شرکت سرمایه گذاری بهمن گستر سپاهان است.



واحیا



شایان ذکر است که «واحیا» با سرمایه یک هزار میلیارد ریالی، بالغ بر 7 هزار و 554 میلیارد ریال سود انباشته دارد و ارزش بازار آن حدود 147 هزار میلیارد است؛ این در حالی است که در اواسط تیر ماه سال گذشته ارزش بازار آن به 250 هزار میلیارد ریال نیز رسیده بود.