01:48 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
کدام شرکت‌ها بیشترین P/E را دارند

1399/12/20 11:19

رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس نسبت P/E TTM

کدام شرکت‌ها بیشترین P/E را دارند

نماد برتر - یکی از راه‌هایی که می‌توان نسبت به خرید یا فروش سهم اقدام کرد، نسبت P/E سهم است که این روزها، «خکمک» از این منظر یکه‌تازی می‌کند.


به گزارش نماد برتر، یکی از ابزارهای مهم تحلیلی سرمایه‌گذاران، نسبت قیمت به سود هر سهم (P/E) است که برای ارزش‌گذاری شرکت‌ها از آن استفاده می‌شود و از تقسیم قیمت سهم بر سود به دست می‌آید.



این نسبت و مقایسه آن با P/E گروه بیانگر آن است که قیمت روز سهام، زیر ارزش واقعی یا بالاتر از آن است. بطور کلی، نسبت P/E نشان می‌دهد که یک سرمایه‌گذار چقدر حاضر است پول بپردازد تا یک ریال از سود یک شرکت را کسب کند؛ به همین دلیل به آن، ضریب قیمت نیز گفته می‌گویند.



نسبت P/E TTM مقدار سود هر سهم را با فرض عدم ‌تغییر شرایط در آینده با روش مجموع سودهای هر سهم چهار دوره سه ماهه گذشته شرکت نشان می‌دهد. البته این روش برای شرکت‌هایی که روند سودسازی آن‌ها با نوسان زیادی همراه است یا تغییرات بنیادی قابل توجه دارند، کارا نیست.



در حال حاضر با افت سنگین قیمت سهام‌ها در مدت اخیر، نسبت‌های P/E تعدیل شده اند و از سوی دیگر، سودآوری اغلب شرکت‌ها به موجب تورم حاکم بر اقتصاد با رشد قابل ملاحظه‌ای روبرو بوده است.



با همه این اوصاف، در حال حاضر سهام «خکمک» بیشترین نسبت P/E TTM را دارد و «بایکا» پس از آن در جایگاه دوم ایستاده است. این دو شرکت از این منظر اختلاف قابل توجهی با سایر شرکت‌ها دارند و در رده سوم این رتبه‌بندی نام سهام «سیلام» به چشم می‌خورد.



سود بورسی



در تصویر ذیل نیز نام 20 شرکت که کمترین میزان P/E TTM را دارند و در واقع، به سبب زیانده بودن، با نسبت P/E منفی مواجه هستند.



کمترین نسبت P/E TTM در نماد «قشرین» رقم خورده و «آ س پ» و «خچرخش» در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.



 



سود بورسی 2



 



 


برچسب ها:

pe ،بورس ،نماد برتر ،سهام ،بازار سرمایه ،