11:37 | پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
فولاد مبارکه مستعد یکی از ۱۰ شرکت برتر جهان در مدیریت کیفیت

1399/10/15 08:55

مدیر تضمین کیفیت و تعالی سازمانی اعلام کرد:

فولاد مبارکه مستعد یکی از ۱۰ شرکت برتر جهان در مدیریت کیفیت

نماد برتر- مدیر تضمین کیفیت و تعالی سازمانی فولاد مبارکه با اشاره به سومین دستیابی سطح زرین مدیریت کیفیت اروپا گفت: این شرکت می‌تواند یکی از ۱۰ شرکت برتر جهان در زمینۀ مدیریت کیفیت باشد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر،  محمد ناظمی هرندی با اشاره به دستیابی فولاد مبارکه به سطح زرین مدیریت کیفیت اروپا گفت: این شرکت اگر سعی کند رفتار مدیریتی و نحوۀ ادارۀ بخش‌های مختلف را در قالب رفتارهای استاندارد قرار دهد و بطور مداوم در این‌گونه رتبه‌بندی‌ها و جوایز شرکت کند این امکان وجود دارد در زمرۀ 10 شرکت برتر جهان قرار گیرد و سطح پلاتینیوم این جایزه را کسب کند.


 


وی افزود: فولاد مبارکه در 11 دورۀ جایزۀ ملی تعالی سازمانی و 6 دورۀ جایزۀ شرکت دانشی در داخل رتبۀ نخست را بدست آورده و سال 91 برای نخستین بار به‌عنوان تنها شرکت ایرانی توانست تندیس زرین جایزۀ ملی تعالی سازمانی را اخذ کند. در سال 92 طبق قانون حضور نداشت تا فرصت برای بقیۀ شرکت‌ها ایجاد شود. سال 93 مجددا با امتیاز بیشتر تندیس طلایی را از آن خود کرد و سپس سال گذشته و در سومین حضور، قادر به دریافت تندیس شد.


 


این مدیر ادامه داد: مدل جایزۀ تعالی اروپا بدین صورت است که باید ابتدا در نمایندگی این بنیاد در داخل انتخاب می‌شدیم تا آن نمایندگی به سطح جایزۀ اصلی در اروپا معرفی شود. "فولاد" دوم 96 عنوان سازمان سرآمد ملی را کسب کرد و به جایزۀ جهانی تعالی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا معرفی شد. سال 97 هم در این جایزه شرکت کرد و اواخر مهر در اجلاس سالانۀ EFQM با بیش از 600 امتیاز، موفق به دریافت سطح زرین شد و به‌عنوان تنها شرکت ایرانی ،  توانست حائز این امتیاز شود.


 


ناظمی هرندی به شکل‌گیری مدل‌های مدیریتی در سازمان‌ها و بنگاه‌ها اشاره و عنوان کرد: اساتید علم مدیریت برای چگونگی ادارۀ سازمان‌ها، بنگاه‌ها و حتی کشورها راهکارهایی ارائه داده‌اند اما این‌گونه نیست که با خواندن یک کتاب مدیریتی و یادگیری چند نکته بتوان آن را در بنگاه و سازمان پیاده کرد. بنابراین در چند دهۀ گذشته برای جلوگیری از سردرگمی سازمان‌های عملیاتی این مفاهیم به یک الگو کامل و یکپارچه تبدیل و همۀ ابعاد بصورت یکپارچه و منظم در آن لحاظ شد تا بتوان آن را در سازمان پیاده کرد. بدین ترتیب مفهوم ایجاد الگوهای مدیریتی شکل گرفت.


 


وی اضافه کرد: این الگو های مدیریتی نوعی سیر تحولی داشته‌اند. در ابتدا استانداردهای ایزو مطرح اما بعد مشخص شد این استانداردها سازمان‌ها را به روش درستی هدایت نمی‌کند بنابراین الگوهای تعالی را مطرح ساختند. البته هر کشور مدل خاص خود را پیاده کرد. ابتدا ژاپنی‌ها و آمریکایی‌ها الگوهایی را پیاده‌سازی کردند و بعد اروپایی‌ها در دهۀ 80 و 90 میلادی وقتی متوجه شدند در این زمینه از ژاپن عقب مانده‌اند به سمت جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی همۀ الگوهای مدیریتی حرکت کردند تا حاصل کار همۀ ابعاد مدیریتی و رهبری یک سازمان را در برگیرد و بتوان سازمان‌ها را با این الگو ارزیابی کرد. سازمان‌ها نیز به روش درستی اداره شوند و به الگوی پایداری برسند.


 


مدیر تضمین کیفیت و تعالی سازمانی فولاد مبارکه با اشاره به معیارهای الگو تعالی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا، گفت: این بنیاد الگویی ارائه و هرسال ارتقا داده که چند ویژگی و تعدادی معیار و زیرمعیار دارد. طبق این الگو ، سازمان‌ها بعد از رهبری باید به روش درست دارای استراتژی بوده و اصطلاحا برنامه‌محور باشد. معیار سوم در مورد کارکنان و معیار چهارم دربارۀ منابع دیگر سازمان مثل منابع مالی، دارایی‌های فیزیکی و غیرفیزیکی، فناوری اطلاعات، مدیریت دانش و فناوری و... است. معیار پنجم هم به فرایندها می‌پردازد و در آن به ابعاد مورد انتظار مشتری نیز توجه می‌شود. یک دسته معیار هم در ادامۀ الگو قرار گرفته که معیارهای نتیجۀ سازمانی بشمار می‌آیند و این دو دسته معیار را برای ارزیابی در نظر گرفته‌اند.


 


ناظمی هرندی افزود: 500 امتیاز برای معیار توانمندساز و 500 امتیاز هم برای معیارهای نتایج تعریف شده است. منطقی که برای ارزیابی این معیارها در نظر گرفته شده منطق رادار نام دارد بنابراین هرقدر این الگو را بهتر در سازمان پیاده کنید، امتیاز بیشتری بدست می‌آورید و متعالی‌تر خواهید شد. نهایتا اگر می‌خواهید به همۀ ابعاد سازمان توجه کنید باید طبق این دستورالعمل‌ها رفتار کنید. متأسفانه هنوز بسیاری از بنگاه‌ها به روش سنتی یا بر اساس سلایق گردانندگان اداره می‌شوند. این الگوها طرح شده تا مانع از رفتار سلیقه‌ای شود ضمن اینکه تجربۀ مدیریتی دنیا را بین بنگاه‌ها به اشتراک بگذارد.


 


وی با اشاره به دستیابی به سطح پلاتینیوم در بنیاد مدیریت کیفیت اروپا تصریح کرد: موفقیت در این الگوها در سایۀ استمرار حضور و رعایت الزامات و چارچوب‌های مدیریتی است. چیزی کمتر از سازمان‌های دیگر نداریم به شرطی که به قواعد ادارۀ درست یک سازمان معتقد باشیم و در این زمینه روش درستی را در پیش بگیریم.