08:35 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
پنج عامل موثر بر رشد قیمت‌ها + انتظار تداوم رونق بورس

1399/09/10 16:31

پنج عامل موثر بر رشد قیمت‌ها + انتظار تداوم رونق بورس

نماد برتر- در شرایطی پنج عامل منجر به رشد قیمت‌ها در بازار سهام شده که بررسی جوانب حکایت از این دارد بورس بدون نیاز به حمایت های جانبی مسیر حرکت را پیدا کرده و رونق آن تداوم دارد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز شاخص کل با افزایش 2.7 درصدی به سطح یک میلیون و 465 هزار واحد رسید.  


 


یکی از خبرهای مهمی که از دیروز بازار را تحت تاثیر قرار داد واریز هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به حساب بورس بود. بر اساس اظهارات رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه، منابع اختصاص داده شده نوعی تسهیلات بازپرداخت سالانه و با نرخ بهره 12 درصد است.


 


گرچه تزریق این نقدینگی، قرار بود در میانه های شهریور ماه که بازار به حمایت نیاز داشت، انجام شود اما در هر حال اکنون که بازار ریزش قابل توجهی را سپری کرد و دوباره بدون حمایت نهادها و سازمان به شرایط عادی بازگشته این مبلغ واریز شده است.


 


جریان ورود نقدینگی، افزایش حجم و ارزش معاملات، توجه به سهم های بنیادی با گزارشات ماهانه قابل قبول، خوش‌بینی به آینده سیاسی و تعطیلی بازارهایی نظیر مسکن، طلا و ارز، شرایط را برای رشد قیمت‌ها در بازار سهام فراهم کرده و تمام نکات اشاره شده حکایت از این مهم دارد که بازار بدون نیاز به حمایت های جانبی مسیر حرکت را پیدا کرده است و رونق بازار سهام تداوم دارد. گرچه در میانه های این مسیر با نزدیک شدن شاخص کل به منطقه‌ مقاومتی 1.5 میلیون واحد شاهد افزایش عرضه‌ها در مثبت‌های احتمالی خواهیم بود.


 


در پایان معاملات امروز شاخص کل با افزایش 38 هزار و 656 واحدی به کانال یک میلیون و  465 هزارتایی و شاخص هم وزن با افزایش 6942 واحدی به کانال 417 هزار و 788 واحد رسیدند.  نماد‌های " فارس، فولاد ، شستا" بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 18.1 و 6  هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات سهام متعلق به نماد " خودرو" به مبلغ  997 میلیارد تومان بود.


 


در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وتجارت ، وبملت " مورد توجه معامله گران قرار گرفتند و به ترتیب با قیمت های مثبت 3.86،  4.99 و 3.57 درصد به کار پایان دادند.  در گروه فلزات اساسی در غیاب "فملی" ، معاملات " فولاد " با قیمت مثبت 3.71 درصد به پایان رسید. نمادهای گروه  پالایشی همچون " شتران، شپنا ،شبندر " با توجه به گمانه زنی های بازگشایی صندوق پالایشی همچنان  مورد توجه اهالی بازار سرمایه هستند. در گروه خودرویی معاملات نماد "خودرو ، خساپا" با قیمت های مثبت  3.75 و 4.78 درصد به کار پایان دادند.


 


وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:


 


اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، کامودیتی‌ها با نوسان مثبتی همراه بودند. مس در محدوده قابل توجه 7634 دلار، روی به 2823 دلار و هر انس طلا به 1782 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت با  حدود 1.5 درصد کاهش در محدوده 47.44 دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI  نیز با حدود 1.5 درصد کاهش به 44.83 دلار در هر بشکه رسیده است.


 


بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می­ دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 25 هزار تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را 24 هزار و 850 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 11 میلیون تومان گزارش شده است.


 


بررسی چند رویداد:


 


محمد ابراهیم آقابابایی رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: روز پنج شنبه ۶ آذر ماه مبلغ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده است.


 


محمود گودرزی معاون بازار شرکت بورس گفت: همه فعالیت‌های مربوط به بازگشایی صندوق پالایشی انجام شده  و مدیر این صندوق باید بوسیله هماهنگی با سامانه معاملات بر خط (OMS) مجوز بازگشایی را از سازمان بورس اخذ کند و ترتیبات افشای ارزش خالص دارایی‌های صندوق را انجام دهد.


 


علی صحرایی که شایعه هایی مبنی بر احتمال تغییر وی وجود داشت در سمت مدیرعاملی شرکت بورس ابقا شد.


 


طبق گزارش بانک مرکزی در آبان‌ماه چهار مرتبه عملیات بازار باز و با هدف تزریق نقدینگی به بازار بین‌بانکی و هدایت نرخ سود به سمت نرخ سود هدف انجام شد که به دنبال آن نرخ سود در این بازار از ۸ تا ۲۹ آبان‌ در مسیری نزولی از ۲۳.۲ به ۲۱.۶ و در ششم آذر ماه به ۲۰.۷ درصد رسیده است.


 


قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با کاهش ۱۷۰۸ ریالی به دلار ۲۵۸۴۳۷ ریالی اعلام شد.


 


خداداد غریب‌پور رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: افزایش سرمایه 10 هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه در راه است.


 


فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو از تولید روزانه حدود ۳ هزار محصول خبر داد و گفت: در صورت تولید کمتر از ۴۰ هزار دستگاه تا هفته نخست دی،‌ کل رکورد تولید سال گذشته شکسته خواهد شد.


 


طبق آمارهای تجارت خارجی در هفت ماه سال جاری، ۴.۳ میلیون تن محصولات فولادی به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان از کاهش ۳۷ درصدی دارد.