07:43 | يكشنبه 16 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
شائبه نقش منفی دیروز حقوقی‌ها رد شد / معرفی عامل نوسان

1399/07/22 12:47

مدیر نظارت بر بورس ها:

شائبه نقش منفی دیروز حقوقی‌ها رد شد / معرفی عامل نوسان

نماد برتر- مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس شائبه نقش منفی دیروز فعالان حقوقی در روند معاملات دیروز را رد کرد و گفت: تردید فعالان به تثبیت قیمت های جدید دلار ، عامل نوسان دیروز بود .


به گزارش نماد برتر، محسن خدابخش درباره شرایط دیروز بازار و ادعای دوباره برخی مبنی بر نقش منفی برخی حقوقی ها در تخریب روند عادی معاملات از طریق عرضه های آبشاری، گفت: چنین ذهنیتی درست نبوده و صحت ندارد. چرا که فعالان حقوقی با خرید سهام و انجام بازارگردانی به حمایت از بازار ادامه می دهند. به طور مثال، فروش دیروز حقوقی ها در سهم فولاد مبارکه، معادل یک چهارم حقیقی ها بود.



وی ادامه داد: از سوی دیگر فعالان حقوقی مانند دیگر حقیقی ها در انجام معاملات، مستقل بوده و براساس برنامه ها، اقدام می کنند و اگر دست به فروش سهام نزنند، متقاضیان خرید سهام با حضور در صف های طولانی، گلایه مند شده و می گویند چرا سهام عرضه نمی شود؟ بنابراین برخی به جای تشکر از حقوقی ها در عرضه سهام شرکت های صف خرید، مدعی می شوند که چرا سهام فلان شرکت عرضه شد؟



خدابخش در برابر این سئوال که عامل افزایش عرضه های در نیمه دوم معاملات دیروز چه بود به بورس پرس توضیح داد: واقعیت این است که نوسان بازار ارز و دلار، اثر مستقیمی بر همه بازارها از جمله بازار سهام دارد و در روزهای گذشته با رشد بی سابقه ایی روبرو شد ولی هنوز فعالان بازار سرمایه در تثبیت قیمت های جدید، تردید دارند و کاهش اندک دیروز دلار، موجب تشدید این تردید شد.