10:59 | دوشنبه 30 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

نرخ بازار

خوش‌گذرانی ارزی تمام شد/ صادرکنندگان بدون استثنا به نیما می‌آیند
پایگاه خبری راد: با دستور اخیر بانک مرکزی برای لغو معافیت صادرکنندگان به عراق و افغانستان که ارز خود را در بازار ثانویه عرضه نمی‌کردند، دیگر استثنایی برای عدم عرضه ارز ناشی از صادرات غیرنفتی به این بازار وجود ندارد. در این حالت ارز آنها نیز باید با نرخ بازار ثانویه عرضه شود، نه با نرخ بازار آزاد یا هیچ مقصد دیگری.
تحلیل کارشناسی تحولات ارزی ایران طی ۵۷ سال
پایگاه خبری راد: بررسی‌های یکی از کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد که کنترل بازار ارز ایران بیش از هر چیزی مستلزم تعدیل و یا حذف پدیده کمبود (واقعی یا انتظاری) ارز از طریق افزایش دسترسی به آن و یا کاهش تقاضا و نیاز به ارز در این بازار است و تا زمانی که احساس و باور عمومی به کمبود ارز در میان مردم و فعالان اقتصادی وجود دارد، هرگونه تزریق ارز به بازار غیررسمی (چه بی واسطه و یا باواسطه) منجر به سو استفاده بیشتر سفته بازان و رانت خواران می‌شود.
۱۲ راهکار اتاق بازرگانی برای خروج از مشکلات ارزی و تجاری
پایگاه خبری راد: رئیس اتاق بازرگانی ایران طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، ضمن اشاره به سیاست‌های دولت در زمینه مسائل ارزی و تجاری به تشریح نتایج این سیاست‌ها در اقتصاد پرداخت و برای خروج کشور از مشکلات ارزی و تجاری ۱۲ راهکار ارائه کرد.
اثر تصویب FATF و تحریم‌های آبان بر بازار ارز
پایگاه خبری راد: آن طور که رئیس کانون صرافان می‌گوید تصویب FATF نمی‌تواند در کوتاه مدت اثر اساسی بر بازار ارز داشته باشد و زمان‌بر است. تحریم‌های آبان‌ماه نیز در بازار بی‌اثر نیست، اما اثر عمده‌ای هم نخواهد داشت.
شرط معامله دلار با نرخ ۱۰ هزار تومان کمرنگ شد
پایگاه خبری راد: با وجود اینکه قرار شد صرافی‌ها نسبت به خرید و فروش آزاد ارز تا سقف ۵۰۰۰ یورو اقدام کنند و در ابتدای امر برای این معاملات نرخی بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان اعلام شد، در عمل اجرای این بخشنامه بدون تعیین نرخ همراه بود و قرار بر نرخ‌گذاری بر اساس عرضه و تقاضای بازار شده است.
سرعت تصمیم گیری برای تعیین قیمت های جدید خودروسازان بیشتر شود
پایگاه خبری راد: به عقیده قطعه سازان و خودروسازان با توجه به تصمیم دولت در خصوص تامین ارز تولیدکنندگان از بازار ثانویه ، شرایط کنونی تاثیری بر وضعیت هزینه های تولید صنعت خودرو نخواهد گذاشت.
سرگردانی آماتورها و دندان‌گردی دلالان
پایگاه خبری راد: بارزترین ویژگی بازار ارز، سرگردانی فروشندگان و خریداران ارز خانگی است که بین دلالان سرگردانند و نه تنها نمی‌دانند باید ارز بخرند یا بفروشند، بلکه درمورد نرخ واقعی ارز هم دچار شک و شبهه‌اند.
سرگردانی آماتورها و دندان‌گردی دلال‌ها
پایگاه خبری راد: آخرین روز هفته هم از تب‌وتاب بازار غیررسمی ارز تهران نکاست و امروز هم جنب و جوش دلالان، خریداران و فروشندگان ارز در بازار به چشم می‌خورد. جنب و جوشی که به گفته دلالان تفاوتی با روز گذشته نداشته است. می‌توان گفت بارزترین ویژگی بازار امروز سرگردانی فروشندگان و خریداران ارز خانگی است که بین دلالان سرگردانند و نه تنها نمی‌دانند باید ارز بخرند یا بفروشند بلکه درمورد نرخ واقعی ارز هم دچار شک و شبهه‌اند.
چرا دلار سقوط کرد؟
پایگاه خبری راد: یک کارشناس اقتصادی در استان یزد با متعدد خواندن دلایل افت قیمت دلار در روزهای اخیر، تفویض اختیار ساماندهی بازار ارز به بانک مرکزی را از مهمترین این علل خواند.
رشد بیمه اتکایی«اتکای»/واگذاری ریسک به خارجی هادر بن بست تحریم ها
پایگاه خبری راد: در بودجه شرکت نرخ تسعیر ارز 4200 تومان لحاظ شده و چنانچه نرخ بازار ثانویه مبنای تسعیر ارز بیمه ها قرار گیرد، از این محل منتفع خواهیم شد.
پرداخت ۲۴ میلیارد دلار ارز دولتی و نیمایی به واردات + جزئیات
پایگاه خبری راد: در پی انتشار فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی و نیمایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که در نیمه اول امسال دولت ۲۴ میلیارد دلار ارز بانکی و نیمایی پرداخت کرده است که بیشترین ارز اختصاص یافته به واردات ۱۰ قلم کالای اساسی بوده است.
چطور صاحب ۹۸ درصد بازار ارز نمی‌تواند دو درصد را کنترل کند!؟
پایگاه خبری راد: بار دیگر بانک مرکزی برنامه‌های جدیدی را برای کنترل بازار ارز در دستور کار قرار داده است و این‌بار با اختیارات بیشتر برای ورود به بازار ارز. از نگاه برخی کارشناسان برنامه جدید هم حرف چندانی برای گفتن ندارد و مداخله و کنترل بازار ارز نیز اختیار تازه‌ای نیست، بلکه وظیفه ذاتی بانک مرکزی ازگذشته تاکنون بوده است. اما این موضوع جای تعجب دارد که وقتی به صراحت اعلام می‌شود که تا ۹۸ درصد ارز بازار را سیاست‌گذار ارزی تامین می‌کند، چگونه نمی‌تواند دو درصد دیگر را کنترل کند!؟
پرداخت ارز مسافرتی به یک بانک محدود شد/ اختلاف ۱۲۰۰ تومانی با بازار
پایگاه خبری راد: ارائه ارز مسافرتی در بانک‌ها که طی مدت اخیر در دو بانک آغاز شده بود، اما اکنون با توجه به نوسان قیمت ارز در یکی از بانک‌ها پرداخت انجام می‌شود. از سویی دیگر اختلاف نرخ بین بازار و بانک تا ۱۲۰۰ تومان در هر یورو رسیده است.
تنها راه احیای قدرت خرید مردم حذف بازار ثانویه
پایگاه خبری راد: سرپرست اسبق وزارت اقتصاد تنها راه قدرت خرید از دست رفته مردم را حذف بازار ثانویه ارزیابی کرد و گفت: حالا که نرخ بازار ثانویه هم دستوری است، چرا دولت آن را به جای ۸۰۰۰ تومان همان ۴۲۰۰ تومان اعلام نمی‌کند.
بازهم اوضاع به نفع پتروشیمی‌ها شد
پایگاه خبری راد: درپی درخواست اتاق بازرگانی ایران برای اصلاح پیمان‌سپاری ارزی، رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی اعلام کرد که اصلاح صورت گرفته، بازهم به نفع پتروشیمی‌ و صنایع بزرگ شد. از سوی دیگر فاصله ۵۰ درصدی نرخ ارز در بازار آزاد و سامانه نیما جذابیت واردات را افزایش می‌دهد و احتمال تکرار اشتباهات و مشکلات قبلی را بیشتر می‌کند.