20:48 | سه شنبه 10 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

کوچک

سه وجهی سهامداران، کارخانه‌ها و مصرف‌کنندگان سیمان منتفع می‌شوند
پیش از ورود سیمان به بورس کالا، قیمت‌گذاری که روی محصولات سیمان انجام می‌شد به هیچ وجه مطلوب کارخانه‌های سیمان نبود. سیمان توسط عوامل معدودی توزیع می‌شد و رانت قابل توجهی نصیب دلالان می‌کرد . عرضه سیمان در بورس کالا، نه تنها سهامداران کارخانه‌های سیمان را از سودآوری قابل قبولی منتفع می‌کند، بلکه برای مصرف‌کننده نیز دریافت سیمان با نرخ پایین‌تر امکان‌پذیر می‌کند. از طرف دیگر، قیمت‌گذاری بر محصولات سیمانی در بورس کالا، امکان سرمایه‌گذاری مجدد برای این کارخانه‌ها میسر می‎شود.
تغییر و افزایش تدریجی دامنه نوسان قطعی است
به طور حتم دامنه نوسان با تغییر همراه می‌شود و معاملات بورس بر این دامنه نوسان کنونی مثبت و منفی پنج درصد متوقف نخواهد ماند.
آشنایی با ۷ پلتفرم تأمین مالی جمعی برتر جهان
تأمین مالی جمعی از سال ۱۹۹۷ و با ابتکار گروه راک انگلیسی آغاز شد و اکنون پلتفرم‌های گوناگونی در تلاش هستند با استفاده از روش‌های بازاریابی مانند روابط عمومی، تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی کاربر را به سوی این صفحه‌ها هدایت کنند. در میان پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی، هفت پلتفرم با شعارهای مشخص، مدعی هستند در این زمینه بهترین هستند.
پیشتازی سهام شرکت های کوچک در نخستین ماه تابستان
برچیده شدن صف‌های فروش در هفته‌های اخیر، رشد شاخص بورس و افزایش قابل توجه ارزش معاملات رقم زده که این موضوع گویای رونق و نقدشوندگی معاملات بازار سهام است.
تمرکز در بهبود کیفیت عملکرد مدیران صندوق‌ها
طرح جدید نحوه محاسبه کارمزد مدیران صندوق‌های سهامی طرح مناسبی است که نشان‌دهنده افزایش توجه و آسیب شناسی نسبت به این صندوق‌ها در سازمان بورس است. احتمالاً این طرح بخشی از یک برنامه بزرگتر برای تشویق سرمایه گذاری غیرمستقیم است که خلاء آن به هیجان‌زدگی و احساس‌مدار شدن بازار می‌انجامد. تمرکز در این مسیر می تواند پایداری بیشتری را به بازار ببخشد.
روند معاملات سال ٩٩ فراموش شود
روند فعلی بازار طبیعی است و سهامداران نباید معاملات سال گذشته را ملاک تصمیم گیری خود برای سرمایه گذاری در این بازار قرار دهند. بازار سرمایه همیشه نیاز به اصلاح و استراحت دارد.
سیاست‌گذاران اقتصادی به ناکارآمدی قیمت‌گذاری دستوری پی برده‌اند
مهدوی معتقد است تبعات مخرب سیاست قیمت‌گذاری دستوری و مداخله در اقتصاد طی سال‌های گذشته آنقدر گسترده بوده که مدیران دولتی و سیاست‌گذاران اقتصادی همگی به ناکارآمدی این سیاست پی برده‌اند؛ براین اساس،آنها حل مشکلات بازار را به نظام عرضه و تقاضا و ورود گسترده کالاها به بورس‌کالا سپرده‌اند.
مکانیزم شفافیت در تعیین نرخ خوراک پالایشگاه ها از مسیر بورس انرژی
طبق ماده ١٣ قانون رفع موانع تولید، شرکت های تولیدی ذی ربط تابع وزارت نفت مجاز هستند تا قیمت پایه نفت خام و میعانات گازی عرضه شده در بورس را تا دو درصد کمتر از ٩٥ درصد فوب خلیج فارس برای پالایشگاه ها تعیین کنند.
جهش‌های بزرگ اقتصادی با تکیه‌ بر نوآوری‌ها
به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، بازار سرمایه ویژگی‌هایی دارد که تأمین مالی را تسهیل می‌کند و می‌تواند منابع کوچک مردمی را ‏جمع‌آوری و به سمت این بخش هدایت کند.‏ آنچه در صندوق نوآوری و شکوفایی رخ‌داده، بذری برای ‏ایجاد جهش‌های بزرگ اقتصادی است.‏
کام تلخ سهام داران از روش های دریافت سود
با آغاز فصل برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه شرکت های بورسی، دوباره پرونده پر حاشیه زمان و نحوه پرداخت سود شرکت ها به سهام داران باز شد، پرونده ای که سال هاست با وجود اعتراض و گلایه سهام داران، تقریبا شیوه سنتی خود را حفظ کرده و به نظر می رسد حتی در روزگاری که سایه کرونا بر سر مردم سنگینی می کند، قرار نیست تغییری در قانون پرداخت سود و مراجعه حضوری سهام داران به بانک ها، ایجاد شود.
چند عاملی که موجب بهبود اوضاع بورس در روزهای اخیر شده است
کارشناس بازار سرمایه ، مناسب بودن وضعیت بنیادی شرکت ها ، ارزنده بودن سهام و اثر افزایش قیمت های جهانی بر شرکت های صادراتی را از دلایل بهبود اوضاع بورس برشمرد .
انتخاب شما؛ سهامداری شرکت کوکاکولا یا فیسبوک و توییتر
در سال ۲۰۱۳ ارزش شرکت باسابقه کوکاکولا ۳۲۰ میلیون پوند بود؛ درحالی‌که همان زمان ارزش توییتر به عنوان یک شرکت جدید التأسیس ۱۳ میلیارد دلار برآورد و مدتی بعد از آن واتس آپ ۱۹ میلیارد دلار ارزشگذاری شد.
همکاری تنگاتنگ پترول و بخش خصوصی برای توسعه صنایع پایین‌دستی‌پتروشیمی
مدیرعامل پترول به وجود فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه صنعت پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش اشاره کرد و گفت: پترول به‌عنوان متولی توسعه صنایع تکمیلی و پایین دستی پتروشیمی خلیج فارس، همکاری تنگاتنگی با بخش خصوصی به‌منظور تقویت توسعه صنایع تکمیلی، افزایش اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی در کشور دارد.
«داسوه» داد سهامدارانش را درآورد!
نماد برتر - از نکات قابل توجه صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال ۱۳۹۹ این شرکت در مقایسه با عملکرد سال گذشته، شناسایی درآمد غیر عملیاتی ۱۷۴ میلیارد ریالی ناشی از فروش دارایی ثابت بوده است.
تعدیل 24 درصدی سودآوری برای «دارو»
نماد برتر - رشد مقادیر و نرخ‌های فروش محصولات در سال مالی ۱۳۹۹ در مقایسه با سال مالی ۱۳۹۸، مهمترین عامل رشد چشمگیر سودآوری کارخانجات داروپخش بوده است.