22:59 | پنجشنبه 9 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
انتخاب شما؛ سهامداری شرکت کوکاکولا یا فیسبوک و توییتر

1400/04/21 12:00

۱۰ سال پیش؛

انتخاب شما؛ سهامداری شرکت کوکاکولا یا فیسبوک و توییتر

در سال ۲۰۱۳ ارزش شرکت باسابقه کوکاکولا ۳۲۰ میلیون پوند بود؛ درحالی‌که همان زمان ارزش توییتر به عنوان یک شرکت جدید التأسیس ۱۳ میلیارد دلار برآورد و مدتی بعد از آن واتس آپ ۱۹ میلیارد دلار ارزشگذاری شد.

به گزارش نماد برتر، اختلاف بین شرکت های استارت آپی و شرکت های تولیدی بسیار زیاد بود. با این وجود بانک‌ها تا زمانی که این شرکت ها نسبتا ناشناخته بودند به آنها پول نمی‌دادند.


آنها برای تأمین نقدینگی مورد نیاز سرمایه در گردش و اجرای پروژه های جدید خود فقط یک راه حل داشتند. راه حلی نمانده بود جز روی آوردن به سرمایه‌گذاران خصوصی.


آنها به سرمایه گذاری خصوصی روی آوردند و سرمایه گذاران نیز از یک سود خیلی خوب بهره مند شدند، اما این سرمایه‌گذاران که در وهله اول به این برندها کمک کردند، چه افرادی بودند؟


از این سرمایه گذاران غالبا به عنوان فرشتگان تجارت (business angels) یاد می شود. این فرشتگان سالانه (سال ۲۰۱۵) در انگلستان در حدود ۸۵۰ میلیون پوند در این نوع کسب و کارها سرمایه گذاری کردند.


فرشتگان تجارت در امریکا هم بیش از ۲۴ میلیارد دلار در این نوع  کسب و کارها سرمایه گذاری کردند و از سود متوسط سالانه ۲۲ درصد بهره مند شدند و این فرصت های جذاب را به دست آورند.


بدون اغراق سرمایه گذاری در این شرکت ها و تماشای رشد (سودآوری آنها) هیجان انگیز، چالش برانگیز(همراه با ریسک)و بسیار ارزشمند است. که به کمک سرمایه گذاری های خصوصی و تامین مالی جمعی این اتفاق  هیجان انگیز برای سرمایه گذارن رقم می خورد.


و اما در ایران نیز شرکت هایی هستند که با مجوز از فرابورس  تامین مالی جمعی را انجام می دهند. از این طریق شرکت های دانش بنیان در کنار سایر شرکت های کوچک و متوسط  راه جدیدی برای تامین سرمایه مورد نیاز خود از صدها یا حتی هزاران نفر پیدا کرده‌اند. در تامین مالی جمعی سرمایه گذاران در مقابل سرمایه خود سهمی از(طرح) شرکت را به دست می آورند؛ درست مانند فرشتگان تجارت.