16:32 | پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

ماهواره

۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابانی شدن
پایگاه خبری راد: معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: ایران در هر دهه ۶۵ میلیمتر به سمت بیابانی شدن پیش رفته است و حدود ۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابانی شدن قرار دارند.
پایگاه جامع داده‌های محیطی دریایی راه‌اندازی شد
پایگاه خبری راد: از سوی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پایگاه جامع اطلاعات محیط دریایی با هدف نمایش تمامی ظرفیت‌های دریایی کشور راه‌اندازی شد.
۸۷ درصد از تالاب هورالعظیم آبگیری شد
پایگاه خبری راد: مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان، از تأمین حقابه و آبگیری ۸۷ درصد از سطح تالاب بین‌المللی هورالعظیم در سال آبی ۹۸-۹۷ خبر داد.
استفاده از حسگرهای بومی در ماهواره "پارس ۲"/تدوین نقشه راه باتری‌های لیتیوم یون فضایی
پایگاه خبری راد: رئیس پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخت حسگرهای فضایی، رادار دهانه مصنوعی (SAR) و سیستم‌های ذخیره‌ساز انرژی را از ماموریت‌های این پژوهشکده نام برد و گفت: در ماهواره‌هایی که در دستور کار محققان قرار دارد، از حسگرهای ساخته شده در این پژوهشکده استفاده خواهد شد.
افزایش بهره‌وری کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای
پایگاه خبری راد: جمعی از دانش‌آموختگان و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف موفق شدند با ایجاد استارتاپ و استخراج اطلاعات مکانی از زمین‌های کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، کمک شایانی به مدیریت بهینه کشاورزی کشور کنند.
ادامه داستان کلاهبرداری؛ این بار سیم‌کارت‌ پشتیبان
پایگاه خبری راد: در حالی با افراد برای دریافت سیم‌کارت پشتیبان اپراتورها با قابلیت اینترنت با سرعت بیش‌تر و آنتن‌دهی بهتر و مانند آن تماس گرفته می‌شود که چنین سیم‌کارت‌هایی اصلا وجود خارجی ندارند.
سرگرم شدن کودکان به چه قیمتی؟
پایگاه خبری راد: در حالی که سازمان بهداشت جهانی تاکید می‌کند کودکان کمتر از پنج سال، باید مدت زمان کمی را به تماشای تلویزیون اختصاص دهند یا از تلفن همراه و تبلت استفاده نکنند، بسیاری از والدین برای آنکه به خیال خود، امکانات بیشتری در اختیار فرزندانشان بگذارند یا در فضاهای عمومی مثل مترو گریه کودکانشان را بند بیاورند، از این ابزارها استفاده می‌کنند.
هشدار نسبت به موقعیت بزرگراه امام علی/ساخت ۲بوستان‌ نهج‌البلاغه و جوانمردان در دره رودهای تهران
پایگاه خبری راد: عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله با بیان این که پس از وقوع سیل اخیر کشور با زمین لغزش مواجه بوده و تعداد زمین لغزش‌ها در استان مازندران ۳۷۲ مورد بوده است، گفت: در بسیاری از دره‌های شهر تهران ساخت و سازهایی رخ داده است، به گونه‌ای که سرتاسر بزرگراه امام علی بدون توجه به ساختار زمین جاده‌کشی شده و در صورت وقوع سیل از شمیران تا شهرری دچار حادثه خواهد شد.
چشم انداز همکاری ترکیه و ایران باوجود تحریم آمریکایی‌ها
پایگاه خبری راد: وزیر حمل و نقل ترکیه تاکید کرد که باوجود تحریم‌های یکجانبه آمریکایی‌ها نسبت به ایران اگر بر اساس حقوق و موازین بین‌المللی حرکت کرد و به آنها پایبند بود آسیبی به روابط دو کشور وارد نخواهد شد.
ریل، راه و فرودگاه در آوار سیل!
پایگاه خبری راد: هرچند میزان خسارات وقوع سیل اخیر در کشور هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده است اما بنا بر گفته مسئولان به نظر می‌رسد خسارات وارده به شبکه ارتباطی کشور بین ۳۵۰۰ تا ۴,۰۰۰ میلیارد تومان است.
امکانات فضایی در خدمت مدیریت سیل و خشکسالی ایران
پایگاه خبری راد: درحالی که از تصاویر ماهواره‌ای مناطق سیل‌زده برای مدیریت بحران استفاده شده بود، وزیر ارتباطات به تازگی از تصمیم برای استفاده از این امکانات فضایی برای مشکلاتی مانند مدیریت سیلاب‌ها و خشکسالی‌ها و یا حفاظت از جنگل‌ها خبر داده است.
علی‌رغم فشار آمریکا، ایران سه ماهواره پرتاب خواهد کرد
پایگاه خبری راد: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد علی‌رغم فشار و اقدامات آمریکا، تهران قصد دارد سه ماهواره را در مدار قرار دهد.
استفاده از تصاویر ماهواره‌های راداری در مدیریت بحران اخیر/کاهش خسارات ذوب برف با فناوری فضایی
پایگاه خبری راد: رئیس مرکز تحقیقات فضایی با بیان اینکه استفاده از تصاویر ماهواره‌ راداری برای مدیریت سیل اخیر اولین تجربه کشور در این زمینه بوده است، گفت: از آنجایی که افزایش دما و ذوب برف، مشکلات منطقه سیل‌زده استان گلستان را افزایش می‌داد؛ از این رو در مطالعات خود اقدام به پایش وضعیت ذوب برف‌ مناطق کوهستانی این استان کردیم.
راه‌اندازی ۱۰ ایستگاه ارتباطات ماهواره‌ای در مناطق سیل‌زده/پهپادها به کمک مدیریت بحران آمدند
پایگاه خبری راد: رییس سازمان فضایی ایران از راه‌اندازی بیش از ۱۰ ایستگاه ارتباطات ماهواره‌ای در مناطق سیل‌زده با مشارکت بخش خصوصی خبر داد و گفت: به منظور پایش بهتر این مناطق با همکاری بخش خصوصی ۱۰ تیم پهپادی برای بررسی وضعیت مناطق سیل‌زده به این مناطق اعزام شدند و داده‌های آن در اختیار سازمان‌های امدادرسان قرار گرفت.
استقرار بالن مدیریت‌بحران پژوهشگاه‌ فضایی در لرستان/استفاده از تصاویر داخلی در مدیریت سیل اخیر
پایگاه خبری راد: رییس پژوهشگاه فضایی ایران از ارائه دو خدمت فضایی در مدیریت بحران سیل اخیر خبر داد و گفت: در پی وقوع سیل اخیر با استفاده از تصاویر راداری نسبت به تهیه نقشه‌های سیل اقدام کردیم که این تصاویر در اختیار مسوولان عالی رتبه کشور قرار گرفت.