به گزارش پایگاه خبری راد، پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق شدهاند با ایجاد استارتاپی به استخراج اطلاعات مکانی از زمینهای کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره دست یابند. این استارتاپ با ارائه اطلاعات آنلاین به کشاورزان و مدیران مزرعه، سبب افزایش بهرهوری کشاورزی شده و توانسته است با دادن راهکارهای بهبود عملکرد، کمک شایانی به مدیریت بهینه کشاورزی کشورکند.
مهندس امید همتی، سرپرست این تیم که خود فارغالتحصیل رشته مهندسی عمران در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی شریف است ضمن اشاره به رویکرد و هدف ایجاد این استارتاپ، گفت: ایده اولیه این استارتاپ در انتهای سال ۱۳۹۶ شکل گرفت. شاید اولین جرقه فعالیت در این حوزه زمانی در ذهن ما شکل گرفت که میخواستیم با بهرهگیری از آموختههای آکادمیک خود، بتوانیم به مدیریت مصرف آب که مهمترین چالش اجتماعی امنیتی آینده کشور است، کمک کنیم.
وی افزود: پس از بررسی دقیقتر ایده و دریافت مشاوره از افراد مختلف، به یک جمعبندی در خصوص هدف و آرمان تشکیل گروه خود با ماهیت نوآورانه رسیدیم. در حال حاضر در کشورهای پیشرفته استارتاپهای حوزه مدیریت مصرف آب و مدیریت بهینه کشاورزی در دنیا به شدت مورد توجه و اقبال قرار گرفتهاند و پیشگامی ایران همپای سایر کشورهای پیشرفته، مزیت قابل توجهی برای کشور ایجاد خواهد کرد.
همتی یادآور شد: هدف اصلی این استارتاپ، استخراج اطلاعات مکانی از زمینهای کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهوارهای است. این اطلاعات که با سرعت، در سطح کل زمینهای کشاورزی و با دقت قابل قبول، تولید میشود، میتواند برای اشخاص و سازمانهای مختلف مرتبط با فعالیت کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد. کشاورزان، مدیران مزرعه، سازمانهای دولتی و خصوصی مرتبط مانند سازمان جهاد کشاورزی، سازمانهای حقوقی دولتی مانند بانک کشاورزی بهعنوان مشتریهای این اطلاعات شناخته شده هستند.
سرپرست این تیم اظهار کرد: مشتریان در صورت استفاده از این سامانه میتوانند اطلاعات ارزشمندی از وضعیت مدیریت مزرعه، سلامت گیاه و ... داشته باشند و در بخش تحقیق و توسعه در تلاش هستیم بستههای خدماتی خود به جامعه هدف را توسعه دهیم. در یک جمله میتوان این طور خلاصه کرد که هدف ما افزایش بهرهوری کشاورزی با ارائه تصویر وضعیت کشاورزی موجود و گذشته و ارائه راهکارهای بهبود عملکرد است.
در ادامه، مهندس حمیدرضا تقوایی نجیب، دانش آموخته دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف و مسئول کمیته ارتباطات این استارتاپ نیز ضمن اشاره به حوزه خدمات این تیم گفت: تاکنون توانستهایم خدمات خود را در چند حوزه به مشتریهای مرتبط ارائه دهیم و در ضمن یک فرآیند دو طرفه، خدمات خود را مطابق با نظر آنها تولید کنیم. استراتژی ما برای ورود به بازار بدین صورت بوده است که با توجه به ناآشنایی عموم مشتریان نسبت به مزایای استفاده از دادهها و تحلیلهای ما، مواردی را بهصورت پایلوت و رایگان برای مشتری اجرا کنیم تا بتوانند به صورت ملموس نتیجه کار را ببینند. بنابراین تاکنون بیش از ۸ پایلوت موفق را در مجموعههای فعال در صنعت بیمه کشور، کشت و صنعتهای صاحب نام و دستگاههای مربوطه اجرا کردهایم و در مرحله امضای قرارداد جامع با یکی از مشتریان هستیم که قابل تبدیل به ارائه خدمات درازمدت است.
وی افزود: از آنجا که هدفمان ارائه اطلاعات به کشاورزان و مدیران مزرعه به صورت آنلاین است، توسعه سرور متناسب با حجم اطلاعات ماهوارهای بیش از ۱۰۰ ترابایت در سال نیز پیگیری و توسعه داده شده است. دادههای حجیم بارگیری شده و تحلیل شده یکی از مهمترین و ارزشمندترین دستاوردهای ما است که توانستیم مطابق با برنامهریزیها به آن دست یابیم.
مهندس تقوایی خاطرنشان کرد: توجه به تولید کسب و کارهای نوین بر مبنای دانش دانشگاهی و متناسب با نیاز بازار، به تازگی و در حدود یک دهه است که مورد توجه مسئولان ذی ربط قرار گرفته است. خصوصاً آنکه تلاش برای توسعه این کسب و کارها مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده است. برای بهرهبرداری بهینه از ظرفیت کسب و کارهای نوآورانه جهت رسیدن به اهداف کشور در افق ۱۴۰۴، لازم است سیستم نوآوری ملی، منطقهای و بخشی تدوین شود و همه بازیگران این سیستم در راستای وظایف خود به خوبی عمل کنند. برای رسیدن به این سیستم، لازم است همانگونه که از دانشگاههای آموزشمحور و پژوهشمحور به سمت دانشگاههای نوآورانه حرکت آغاز شده است، در صنعت و حاکمیت نیز این تغییر نگرش صورت گیرد.