13:12 | يكشنبه 17 تير 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

کاهش نرخ سود

پایان پرداخت سود روزشمار حساب‌های بانکی
پایگاه خبری راد: با تصویب شورای پول و اعتبار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت از ابتدای بهمن‌ماه سال جاری از روزشمار به ماه‌شمار تغییر خواهد کرد.
بی‌قراری سپرده‌های بانکی از هم‌نشینی سود با تورم
پایگاه خبری راد: ارقام رسمی تورم اعلامی توسط بانک مرکزی رفته رفته در حال نزدیک شدن به نرخ سود سپرده‌های بانکی است؛ مساله‌ای که یک عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی آن را عاملی برای خروج سرمایه‌ها از بانک‌ها توصیف می‌کند.
سکونت ۷۷ درصد تهرانیها در خانه های زیر ۱۰۰ متر
پایگاه خبری راد: در شرایطی که ۷۷ درصد مردم تهران در خانه های کمتر از ۱۰۰ متر مربع زندگی می کنند، میانگین متراژ واحدها در پروانه های صادره همچنان بالای ۱۰۰ متر است.
تحلیل بازار مسکن!
پایگاه خبری راد: در شرایطی که آمارها از رکود تورمی بازار مسکن حکایت می‌کند، ۲۱ تحلیل کارشناسی از وضعیت فعلی و آینده این بازار را مرور می‌کنیم.
 پیشنهاداتی برای خروج مسکن از رکود
پایگاه خبری راد: در شرایطی که بازار مسکن در رکود تورمی قرار گرفته کارشناسان پنج راهکار را برای بهبود اوضاع این بخش ارایه کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به افزایش سقف تسهیلات به ۲۰۰ میلیون تومان، هم‌افزایی دولت و بخش خصوصی در جهت تقویت انبوه‌سازی، فسادزدایی، اجرای قوانین موثر و کوشش برای اجرای بازآفرینی پایدار اشاره کرد.
لغزش پول در آستانه ورود به بانک‌ها
پایگاه خبری راد: در حالی از حجم سپرده‌گذاری مردم در بانک‌ها کاسته شده که در این بین بازارهای موازی از جمله ارز و سکه که در رقابت با بانک‌ها قرار داشتند، می‌توانند یکی از دلایل تاثیرگذار در کاهش سرعت سپرده‌گذاری در شبکه بانکی باشند.
سود بانک های خصوصی از 18 تا 23 درصد
‌پایگاه خبری راد: تعدادی از بانک های خصوصی که پیش از این مطیع دستورات بانک مرکزی بودند مدتی است که نرخ سود را از ۱۵ به ۱۸ درصد افزایش داده اند.
بدهی‌هایی که ۵ برابر نقدینگی آورد!
پایگاه خبری راد: در شرایطی نقدینگی روند صعودی گرفته که برای جذب آن راهکاری مبتنی بر تولید ثروت در پیش گرفته نشده و معضلاتی در اقتصاد به بار آورده که به گفته یک کارشناس، دلیل اصلی آن بدهی بانک‌ها و دولت به بانک مرکزی است، چراکه به ازای هر اندازه بدهی، حجم نقدینگی چهار تا پنج برابر می‌شود.
رقابت آلوده بانک‌ها
پایگاه خبری راد: رها شدن بانک‌ها برای افزایش نرخ سود آن هم بدون دستورالعملی مشخص، موجب شده این روزها حتی برخی بانک‌هایی که طبق ضوابط حرکت کرده و نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار را اجرا می‌کنند نیز به مرور وارد رقابتی شوند که مدیران بانکی از آن به رقابت آلوده تعبیر می‌کنند. بانک‌های منضبط این روزها ناچارند برای جا نماندن رقابت جذب سپرده و ممانعت از فرار سرمایه اقدام به افزایش نرخ کنند.
تخلف ۸ درصدی بانک‌ها در سود ادامه‌دار شد/۲۳ درصد سالانه
پایگاه خبری راد: مهلت بانک‌ها برای تمدید سپرده‌های فاصله دوم تا یازدهم شهریورماه سال گذشته بیش از یک ماه است که تمام شده، اما همچنان حساب‌های سپرده را با نرخ‌های بالا و غیرمتعارف باز می‌کنند؛ به طوری که به روال یک ماه قبل مشتریان بانک‌ها با پیشنهاد سودهای ۲۳ درصدی مواجه می‌شوند در حالی که نرخ سود متعارف در شبکه بانکی ۱۵ درصد است.
عمده سپرده‌های مردم در کدام بانک‌هاست؟
پایگاه خبری راد: در شبکه بانکی، این بانک‌های خصوصی هستند که بیش از ۱۰۷۷ هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۷۰ درصد از مجموع سپرده‌های بانکی را در اختیار داشته و فاصله زیادی از این نظر با بانک‌های تجاری و تخصصی دارند.
جهش بدهی ویرانگر بانک‌ها
پایگاه خبری راد: بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به روند رو به رشد خود ادامه داده و تا مرز ۱۴۷ هزار میلیارد تومان پیش رفته است. به اعتقاد رئیس کل بانک مرکزی، این بدهی جزوی از همان عملکردی از بانک‌ها محسوب می‌شود که به مرور می‌تواند روند نظام و سیستم بانکی را نابود کند.
افزایش سقف مبلغ و کاهش نرخ سود وام مسکن
پایگاه خبری راد: مدیرعامل بانک مسکن از ارائه پیشنهاداتی برای افزایش سقف وام مسکن خبر داد و گفت که کاهش نرخ سود در این وام‌ها مشروط به کاهش بهای تمام شده منابع خواهد بود، هر زمان که این اتفاق رخ دهد به طور حتم نرخ سود نیز به مرور کمتر می‌شود.
چه کسی مجوز افزایش سود در بانک‌ها را صادر کرد؟
پایگاه خبری راد: در حالی در روزهای اخیر اغلب بانک‌ها برای افزایش نرخ سود و افتتاح حساب‌های سپرده با سود بالا اقدام کرده‌اند که در سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید هیچ مجوزی برای افزایش نرخ سود صادر نکرده و فقط مجوز تمدید حساب‌ها در تاریخی مشخص را داده است. گرچه تمدید حسابهای مورد نظر بانک مرکزی هم اغلب سودهای بالای ۱۵ درصد را در بر می‌گیرد، ولی اکنون مشخص نیست بانک‌ها بر اساس کدام دستور این اجازه را داشته‌اند که افتتاح حساب‌های جدید را با سودی بین ۱۵ تا ۲۳ درصد انجام دهند؟
سیاست معکوس دو رئیس کل بانک مرکزی
پایگاه خبری راد: شبکه بانکی این روزها شرایط متفاوتی برای سود بانکی در قیاس با سال گذشته در همین زمان تجربه می‌کند. زمانی که در آستانه نوسان طبیعی بازار ارز، "ولی‌الله سیف" دستور کاهش نرخ سود بانکی را صادر کرد و اکنون "عبدالناصر همتی" مجوز تمدید و جذب سپرده‌های با سود بالا را به مدیرانش داده تا مانع فرار پول از بانک‌ها و هجوم به بازار ارز شود. سود بانکی و بازار ارز در رقابتی قرار گرفتند که گر چه یکی از امنیت بالایی برخوردار است، اما جذابیت دیگری ممکن است خطر و ریسک سرمایه‌گذاری خود و امنیت دیگری را کم رنگ کند.