05:51 | چهارشنبه 6 تير 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

واردات کالاهای اساسی

هزاران میلیارد تومان سود ارزی دولت کجا می‌رود؟
پایگاه خبری راد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از ۱۴ میلیارد دلار پیش‌بینی شده برای پرداخت واردات کالاهای اساسی، مابه‌التفاوتی تا مرز ۶۰ هزار میلیارد تومان برای دولت ایجاد می‌شود که هنوز راهکار برگشت آن به جامعه و یا نحوه خرج آن مشخص نیست؛ فقط گفته شده که به مردم برمی‌گردد.
درآمد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چقدر است؟
پایگاه خبری راد: در صورتی که دولت برنامه خود را برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و محاسبه آن با نرخ نیمایی عملیاتی کند، حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان از این محل کسب درآمد خواهد کرد.
گوش به زنگ باشید؛ کوپن‌ها برمی‌گردند!
پایگاه خبری راد: طرح دوباره کوپن‌های توزیع مواد غذایی بعد از سال‌ها این بار با عنوان "کالابرگ‌های الکترونیک" در مجلس به تصویب رسید.
کوپن؛ نوش دارویی برای اقشار ضعیف!
پایگاه خبری راد: پرداخت کوپن از محل مابه‌التفاوت ارزی طرحی است که اخیرا مجلس در بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۸ تصویب کرده است که به اعتقاد یک اقتصاددان، هرچند این طرح می‌تواند در حمایت از کم‌درآمدها موثر باشد، اما بسیار دیر مطرح شده است.
نظام یارانه‌ در اختیار ثروتمندان!
پایگاه خبری راد: اتلاف منابع ملی از طریق پرداخت یارانه‌های پنهان که حدود ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان است و در صدر آن یارانه‌های مربوط به انرژی و یارانه‌های ارزی قرار دارد؛ اخیرا و با فشارهای اقتصادی بیشتر بر دولت، بیش از گذشته مطرح و پر رنگ شده است؛ در همین باره یک اقتصاددان معتقد است که نظام‌ یارانه‌ای در کنار نظام مالیاتی و نظام اقتصادی کشور در اختیار ثروتمندان قرار گرفته است.
صادرکنندگان می‌توانند بدون تعرفه گمرکی کالاهای اساسی وارد کنند
پایگاه خبری راد: معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: هم اکنون ذخیره استراتژیک کشور در بیشتر کالاهای اساسی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و به مردم در این زمینه اطمینان کامل می‌دهیم. بر همین اساس، واردات کالاهای اساسی در مقابل صادرات، بدون تعرفه گمرکی برای همه صادرکنندگان آزاد شده است.
حذف یارانه‌های پنهان منجر به "یارانه‌پاشی" نشود
پایگاه خبری راد: افزایش رانت‌های ایجاد شده برای گروه‌های خاص، پدیده‌ای است که پرداخت یارانه‌های پنهان در اقتصاد می‌تواند آن را تشدید کند. در این باره یک اقتصاددان ضمن تاکید بر ضرورت حذف یارانه‌های پنهان از اقتصاد اما با استفاده از اصطلاح "یارانه‌پاشی" نسبت به پرداخت یارانه مشابه آنچه در دولت‌ دهم اتفاق افتاد، هشدار داد.
یارانه‌ای که گریبان مردم را گرفت
پایگاه خبری راد: اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی قرار بود قیمت این کالاها را در بازار کاهش دهد، اما به گواه صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی، اکنون تبدیل به رانت و یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها شده است. با این حال اگر دولت تصمیم بگیرد که اختصاص این ارز را متوقف کند، باید پیش از آن راهکار مناسبی را جایگزین کند.
واردات کالاهای اساسی به ۱۱ میلیارد دلار رسید/ هیچ کمبودی نداریم
پایگاه خبری راد: رئیس کل گمرک از واردات ۱۱ میلیارد دلاری کالاهای اساسی طی ۱۱ ماهه سال جاری خبر داد و گفت: در کالاهای اساسی بحران که نداریم هیچ، بلکه در برخی اقلام مثل ذرت یا گوشت واردات نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.
به جای کوپن، پول بدهید!
پایگاه خبری راد: مجلس در بررسی بودجه سال آینده طرح "کالابرگ‌های الکترونیک" را تصویب کرد که نوعی یارانه کالایی محسوب می‌شود که به اعتقاد یک اقتصاددان این طرح نسبت به دادن یارانه‌های ارزی بهتر است اما بهترین گزینه برای کمک به مردم در این شرایط افزایش یارانه‌های نقدی است.
پیشنهادی برای کوپن
پایگاه خبری راد: مجلس، دولت را ملزم به استفاده از کوپن الکترونیکی برای تأمین کالاهای اساسی در سال آینده کرده است که یک اقتصاددان این طرح را بهتر از پرداخت یارانه ارزی به وارداکنندگان دانست و پیشنهاد کرد که کالابرگ‌های الکترونیکی به صورت اعتباری طراحی شود تا مصرف‌کنندگان قدرت انتخاب داشته باشند.
در شرایط فعلی "کوپن" اصلا بد نیست
پایگاه خبری راد: مجلس طبق مصوبه‌ای دولت را ملزم به استفاده از کالابرگ الکترونیکی برای تأمین مایحتاج اساسی مردم کرده است که یک اقتصاددان به بررسی ضرورت اجرای این طرح جدید پرداخت و گفت که در شرایط فعلی بهترین گزینه برای دفع نیازهای اساسی شهروندان کوپن است، چرا که در راهکارهای دیگر اتلاف منابع زیادی صورت می‌گیرد و کمک‌های دولت نیز به مردم نمی‌رسد.
فرود بوئینگ ۷۴۷ با ۴۰ تن گوشت در فرودگاه پیام +تصاویر
پایگاه خبری راد: سرپرست فرودگاه بین‌المللی پیام گفت: واردات گوشت گرم از فرودگاه پیام، با ورود هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ ایران ایر حامل ۴۰ تن گوشت گرم در روز چهارشنبه مجدداً آغاز شد.
تورم قانونی!
پایگاه خبری راد: در حالی که مجلس شورای اسلامی بانک مرکزی را به پرداخت حداقل ۵۰ درصد سود سهام و مالیات علی‌الحساب این بانک تا ۱۵ بهمن ماه مکلف کرده است، رئیس‌کل بانک مرکزی اصرار مجلس بر این موضوع را سبب افزایش پول پرقدرت و رشد بیش از پنج درصدی تورم عنوان کرده است.
امارات طلاهای ونزوئلا را خرید
پایگاه خبری راد: یک شرکت اماراتی اعلام کرد ۳ تن طلا از ونزوئلا خریداری کرده است.