08:26 | چهارشنبه 6 تير 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

قیمت گذاری دستوری

کنترل بازار با قیمت گذاری دستوری ممکن نیست
کاهش مداخله در قیمت‌گذاری‌ها، باید در تمامی چرخه تولید و توزیع کشور شکل بگیرد و به طور قطع نمی‌توان انتظار داشت با قیمت گذاری دستوری، بازار سرمایه و دیگر بازارها به رشد و تحول مورد انتظار برسند.
ورود معاملات بورس به مدار منطقی
معاملات بورس پس از ورود شاخص به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی، وارد مداری متعادل شده است و اصلاح‌های ایجاد شده نباید برای سهامداران حاضر در این بازار نگران کننده باشد.
تصمیم جدید وزیر صمت برای عرضه گسترده کالاها در بورس
طی هفته گذشته نایب رییس مجلس از کاهش قیمت سیمان به ٢٥ هزار تومان و نیز نرخ فولاد به ١٠ هزار تومان خبر داد.
کسب بازدهی معقول از بورس در میان سایر بازارهای سرمایه گذاری
بازار سرمایه می تواند بازدهی بیشتری را نسبت به سایر بازارها تا پایان سال داشته باشد و به شرط مداخله نکردن دولت، نبود قیمت گذاری دستوری و احترام گذاشتن به مکانیزم بازار و عرضه و تقاضا شاهد روندی معقول در معاملات بازار خواهیم بود.
بورس کالا، بهترین مکان برای قیمت گذاری محصولات
در شرایطی که روز گذشته «علی نیکزاد»، نایب رییس مجلس از کاهش دستوری قیمت سیمان به نرخ 25 هزار تومان و فولاد به 10 هزار تومان طی هفته های آینده خبر داد، معاون وزیر صمت بهترین راهکار برای برون رفت از مشکلات فعلی صنایع مادری چون سیمان و فولاد را تعیین قیمت این محصولات از طریق بازاری شفاف مانند بورس کالا به جای قیمت گذاری دستوری خواند.
اقدامات تاثیرگذار در بهبود معاملات بازار سرمایه
با به کار گرفتن راهکارهایی مانند آزادسازی قیمت ها و حذف رانت های ناشی از آن، کاهش نرخ سود بین بانکی، ساماندهی فروش سهام عدالت در بازار، تسهیل قوانین ورود شرکت ها به بورس در جهت عمق بخشیدن به معاملات بازار سرمایه و افزایش دامنه نوسان به منظور رشد نقدشوندگی بازار, زمینه رونق بیشتر معاملات بورس فراهم خواهد شد.
نقش ویژه بورس های کالایی در تعادل بازارها
از دید سرمایه گذاری، تعیین قیمت یک کالا به صورت دستوری عملاً امکان برنامه ریزی برای سرمایه گذاری را از بین خواهد برد و سرمایه گذار دیگر قادر به برنامه ریزی برای ورود سرمایه های خود به تولید آن کالا نیست.
دلایل آشفتگی بازار سیمان
معاونت مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی مشکلات ساختاری صنعت سیمان و دلایل آشفتگی بازار در هفته‌های اخیر پرداخت.
قیمت گذاری دستوری سطح زیر کشت چغندر قند را پایین آورد
قیمت گذاری دستوری در صنعت قند و شکر از سوی دولت، باعث شده چغندرکاران تمایل چندانی برای کشت چغندر نداشته باشند و سطح زیر کشت این محصول کاهش یابد.
افت کیفیت سیمان صحت ندارد
همزمان با عرضه سیمان در بورس کالا به جهت مشخص بودن خریداران و فروشندگان، فرآیندها به مراتب بهتر از گذشته شده و کیفیت محصولات نیز بهبود یافته است؛ زیرا سیمانی‌ها در معاملات بورس، متعهد هستند کالای فروخته شده به مشتری را به موقع و با کیفیت مطلوب درج شده در اطلاعیه عرضه که مورد تایید و نظارت استاندارد است، تحویل دهند.
آسیب های جدی قیمت گذاری دستوری بر صنعت خودرو کشور
صنعت خودرو کشور با چالش بزرگی با عنوان قیمت گذاری دستوری مواجه شده و این امر آسیب های جدی به آن وارد کرده که نیاز به تفکر و خرد جمعی دارد تا ضمن جمع بندی نظر متخصصان و مدیران این صنعت، راهکاری اساسی برای برون رفت از مشکلات ارائه و اجرا شود.
ضرورت اصلاح ساختار خودرو سازان
مدیران بدانند که قیمت گذاری دستوری مانع حفظ منافع و ایجاد رشد از طریق ثبات مالی و صنعتی شرکت های خودرو ساز است و کاهش تولید ناخالص داخلی، رشد نقدینگی و تورم را به دنبال دارد.
زیان انباشته ۸۵ هزار میلیارد تومانی «خودرو» درنتیجه قیمت گذاری دستوری
سیاست گذاری های بدون پشتوانه شورای رقابت در زمینه قیمت گذاری باعث ضرر و زیان انباشته در صنعت خودرو شده به طوریکه «ایرانخودرو» به ازای تولید هر خودرو ۳۵میلیون تومان زیان متحمل شود.
بورس کالا بهترین مکانیزم برای عرضه سیمان است
عرضه سیمان در بورس کالا به شفاف سازی و تعادل بخشی به عرضه و تقاضا کمک ویژه ای می کند؛ بورس باید از تجربیات چندین ساله در حوزه مبادلات کالاهای مختلف مثل فلزات برای میزبانی از همه شرکت های سیمانی استفاده کند.
سیمانی‌ها باز هم رشد می‌کنند؟
شرکت‌های تولیدکننده سیمان در یک سال اخیر توانستند مجوز افزایش نرخ بگیرند و قیمت بازار آن فراتر از تصورات رشد کرد.