10:36 | شنبه 9 تير 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

شورای عالی فضای مجازی

نگاهی به فراخوان دیروز رئیسی درباره فضای مجازی
پایگاه خبری راد: روز گذشته رئیس قوه قضائیه فراخوانی منتشر کرد که در آن آمده است: «امروزه با گسترش دسترسی‌های ارتباطاتی، فارغ از چارچوب‌های سنتی خشک و دیوان‌سالارانه، فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی به فرصتی بزرگ برای کم‌کردن فاصله‌های زمانی و مکانی در ارتباطات و به‌اشتراک‌گذاری نظرات تبدیل شده است».
برخورد با پیامک‌های تبلیغاتی که از رو نرفته‌اند
پایگاه خبری راد: در حالی که ارسال پیامک تبلیغاتی انبوه بدون اجازه مشترک ممنوع شده بود، رگولاتوری با اعلام اسامی شرکت‌های متخلفی که همچنان امکان ارسال پیامک انبوه را داشتند، از برخورد با این شرکت‌های متخلف خبر داد.
«شاهکار» احراز هویت کاربران
پایگاه خبری راد: اطلاع از تعداد سیم‌کارت‌های تلفن همراه، سرویس‌های مخابراتی شامل اینترنت پرسرعت ثابت، تلفن ثابت و اطلاع از شماره‌های تلفن همراه به نام مشترکین از جمله سرویس‌های "شاهکار" است و در آینده امکان احراز هویت در نظام بانکی و پرداخت نیز از طریق این سامانه فراهم خواهد شد.
انتقادها از شبکه ملی اطلاعات متوجه کدام سازمان است؟
پایگاه خبری راد: انتقاد به روند تکمیل شبکه ملی اطلاعات در حالی متوجه مسوولان ارتباطی کشور شده که به اعتقاد آن‌ها، تمامی این وظایف صرفا برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست و البته این وزارتخانه در بخش زیرساخت به دستاوردهای خوبی رسیده است.
ترخیص ۶۰۰ هزار گوشی مانده در گمرک به جلسه سران قوا ارجاع شد
پایگاه خبری راد: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره ۶۰۰ هزار گوشی همراه که در گمرک مانده‌اند، گفت: این موضوع به جلسه سران سه قوه ارجاع شد، چرا که اختلافی میان دستگاه قضا و دولت درباره آزادسازی این گوشی‌ها ایجاد شده بود.
باید از پیام رسان‌های داخلی بیشتر حمایت می‌شد
پایگاه خبری راد: معاون اول قوه قضاییه گفت: باید بیشتر از این از پیام رسان‌های داخلی حمایت می‌شد.
درجست‌وجوی مقصران عدم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی‌
پایگاه خبری راد: در حالی که منتقدان رشد نکردن دلخواه پیام‌رسان‌های داخلی معتقدند که این موضوع به دلیل عدم حمایت از این ابزارهای بومی است، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید وزارتخانه‌ی متبوعش تنها دستگاهی بوده که به وظایف خود در قبال مسوولیت‌های مشخص‌شده در مصوبه شورای عالی فضای مجازی عمل کرده است.
اسامی پیام‌رسان‌های داخلی برتر اعلام شد
پایگاه خبری راد: شورای عالی فضای مجازی کشور پیام رسان‌های داخلی برتر برای انجام مکاتبات و ارائه خدمات اداری و استفاده نهادها و مؤسسات دولتی، عمومی و غیر دولتی را اعلام کرد.
عامل تجاوز اپل و گوگل به حریم خصوصی ایرانی‌ها چیست؟
پایگاه خبری راد: اگرچه پس از حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور، هنوز هم افرادی به خرید گوشی‌های آیفون اقدام می‌کنند، اما بی‌توجهی به کسب‌وکارهای ایرانی به این موضوع محدود نمی‌شود.
اعمال افزایش حقوق مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی از اردیبهشت/واریز معوقات ظرف ماه‌های آتی
پایگاه خبری راد: سرپرست سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه میزان افزایش حقوق سایر سطوح درآمدی ۱۳ درصد به علاوه ۲۶۱ هزار تومان نقد است گفت: سال ۹۸ مبلغ ۱۷هزار میلیارد تومان بابت افزایش دستمزدها متحمل هزینه شدیم که البته سازوکارها آماده‌اند تا بعد از تصویب در هیئت دولت آن را اجرا کنیم.
ارسال پیامک انبوه ممنوع شد
پایگاه خبری راد: معاون رگولاتوری اعلام کرد: بر اساس مصوبه ۲۱ شورای عالی فضای مجازی و آئین‌نامه‌های مربوط به آن که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده، ارسال پیامک انبوه ممنوع است.
امسال اینترنت گران نمی‌شود
پایگاه خبری راد: رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ابراز امیدواری کرد با تمهیداتی که اندیشیده خواهد شد قیمت اینترنت هم در حوزه اینترنت ثابت و هم موبایل افزایش پیدا نکند.
از فیلتر تلگرام تا قیمت گوشی که بالا رفت و پایین نیامد
پایگاه خبری راد: افزایش چند برابری قیمت گوشی با افزایش نرخ ارز و سودجویی فروشندگانی که علی‌رغم دریافت ارز دولتی، کالاها را با نرخ ارز آزاد به فروش رساندند و فیلتر شدن پیام‌رسان تلگرام که موجب رشد پیام‌رسان‌های بومی شد را می‌توان در شمار مهم‌ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۷ دانست.
نیاز به ایجاد عمق استراتژیک در حوزه فضای مجازی
پایگاه خبری راد: دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در هفتمین سالگرد تأسیس شورای عالی فضای مجازی کشور بر اهمیت ایجاد عمق استراتژیک در حوزه فضای مجازی تاکید کرد.
فارسی، محبوب‌ترین زبان خاورمیانه در وب
پایگاه خبری راد: معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور با بیان این‌که در سال ۲۰۱۷، زبان فارسی به یازدهمین زبان پرکاربرد در وب رسیده، گفت: این رشد در حالی است که زبان فارسی در حال حاضر یک رتبه بالاتر از زبان ترکی و پنج رتبه بالاتر از زبان عربی قرار دارد و محبوب‌ترین زبان منطقه غرب آسیا و خاورمیانه در شبکه جهانی وب محسوب می‌شود.