07:48 | چهارشنبه 11 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

روانشناسی

والدین «تک‌فرزند»ها بخوانند
پایگاه خبری راد: "تک فرزندی"؛ مسئله‌ای که این روزها به دلیل عوامل فرهنگی، اجتماعی و دغدغه‌های شخصی بسیاری از زوجین امروزی را نسبت به خانواده‌های نسل قدیم درگیر کرده و تبعات خاصی را برای کودک و خانواده ایجاد کرده است .
افسردگی‌هایی که به درمان مقاومند/اثرات مثبتی که "طرحواره‌درمانی" دارد
پایگاه خبری راد: افسردگی مقاوم به درمان، یکی از معضلات بهداشتی درمانی در دنیا است که هزینه‌های زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند. پژوهشگران برای رفع این مشکل و کاهش تبعات آن، تکنینکی موسوم به «طرحواره درمانی» را مورد آزمایش قرار داده و بر فواید آن تأکید دارند.
هیپنوتیزم در درمان افسردگی موثر است؟
پایگاه خبری راد: "افسردگی" یکی از مهم‌ترین اختلالات روانی است که در توده‌های مختلف مردم به‌ویژه افراد وابسته به مواد مخدر شیوع بالایی دارد.پژوهشگران در مطالعه‌ای، تأثیر "هیپنوتراپی" را بر یکی از انواع این بیماری بررسی کرده‌اند.
آفتی جدید در خانواده‌های ایرانی
پایگاه خبری راد: یک روانشناس با بیان اینکه تامین رفاه کاذب به ناتوانی کودکان منجر می‌شود، گفت: نگه داشتن کودک در رفاه کاذب باعث ناتوانی آنها در دیدن و لمس واقعیت‌ها، تشخیص اولویت‌ها و عدم تلاش برای رسیدن به خواسته‌ها و اهداف می‌شود، در حالی که والدین با برخی از جان گذشتگی‌های بی‌مورد، ناخواسته نتیجه عکس گرفته و باعث ناتواتی فرزندان خود می‌شوند.
افزایش احساسات منفیِ مردم دنیا در یک دهه گذشته
پایگاه خبری راد: آیا اکثر ساعت‌های روز گذشته، غمگین یا عصبانی بودید و حتی در بخش‌هایی از بدنتان احساس درد کردید؟ اینها بخشی از سوال‌هایی است که موسسه تحقیقاتی گالوپ از بیش از ۱۵۴ هزار نفر از ۱۴۰ کشور جهان پرسیده است.
آخرین آمار مرگ‌ومیر مادران باردار / سزارین؛ روش اضطراری زایمان
پایگاه خبری راد: رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، ضمن اعلام برنامه‌های اجرا شده در جهت سلامت مادران و نوزادان، گفت: برنامه‌ریزی‌های ما برای آینده این است که میزان مرگ مادران را که در حال حاضر حدود ۲۰ در هر ۱۰۰هزار موالید زنده است تا ۱۲ سال آتی به ۸.۷ در هر ۱۰۰هزار نفر برسانیم.
چرا «تفکرات منفی» بر نگرش مثبت غالب‌تر است؟
پایگاه خبری راد: یک روانشناس با اشاره به تاثیر مثبت اندیشی در میزان موفقیت زندگی انسان‌ها گفت: مثبت‌اندیشی مهارتی کاملاً اکتسابی است که با سلامت جسمی و روانی افراد رابطه مستقیم دارد و فرد می‌تواند با تکرار و تقلید از دیگران آن را در خود پرورش دهد.
  چطور در برابر مشکلات زندگی تاب‌آوری آوریم
پایگاه خبری راد: یک کارشناس ارشد روانشناسی ،گفت: با افزایش و بهسازی این ویژگی­‌ها در کودکان، نوجوانان و جوانان که پایه و بنیان آینده یک جامعه هستند و همینطور بهسازی زیرساخت­‌های سلامت جامعه، می‌­توان سطح دانش جامعه را نسبت به اهمیت افزایش تاب‌آوری ارتقاء داد.
"کلینیک بازی‌درمانی" در دانشگاه اصفهان ایجاد می‌شود
پایگاه خبری راد: به‌منظور ارائه راهکارهای علمی و تخصصی برای درمان اختلالات شناختی و جسمی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، "کلینیک بازی‌درمانی" در دانشگاه اصفهان ایجاد و راه‌اندازی می‌شود.
نیاز جدی ۱۰ درصد دانش‌آموزان به خدمات روانشناختی /شایع‌ترین اختلالات روانی دانش‌آموزان
پایگاه خبری راد: هرچند طرح «همیار مشاور» به منظور ارتقای سلامت روان، کنترل و پیشگیری از رفتارهای پر خطردانش‌آموزان با تکیه بر سند تحول بنیادین در مدارس اجرا شده، معاون سازمان نظام روان‌شناسی کشور از نیاز جدی ۱۰ درصد جمعیت دانش آموزان به خدمات روانشناختی خبر داد و گفت: درحالی که ۱۲۴ هزار مدرسه در سراسر کشور فعال است، تعداد مشاوران مدارس تنها به ۲۵ هزار نفر می‌رسد.
چرا شبکه‌های اجتماعی شما را افسرده می‌کنند؟
پایگاه خبری راد: احتمالا شما تجربه پرسه‌زنی در شبکه‌های اجتماعی را دارید و شاید به‌دنبال آن به این فکر کرده باشید که زندگی همه از شما بهتر است؛ ولی به گفته کارشناسان، چنین مقایسه‌هایی غلط و صرفاً با احتمال بالاتر ابتلا به افسردگی در ارتباط هستند.
چه‌کسی بر محتوای بازی‌های رایانه‌ای نظارت دارد؟
پایگاه خبری راد: اگرچه تاثیر خشونت ناشی از انجام بازی‌های رایانه‌ای بر رفتار کودکان انکارنشدنی است، اما می‌توان بر وجهه مثبت این بازی‌ها مانند پیشرفت مهارت‌های شناختی و گسترش آشنایی کودکان با رایانه نیز تاکید کرد و البته در کنار نهادهای نظارتی، لازم است خانوادها نیز با نقش نظارتی خود، قبل از خرید هر بازی درباره آن تحقیق کرده و سطح آگاهی خود و فرزندانشان را در این زمینه بالا ببرند.
١٧۵ هزار کودک بازمانده از تحصیل تحت پوشش قرار گرفت
پایگاه خبری راد: مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی از تحت پوشش قرار گرفتن ١٧۵ هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور طی سال گذشته خبر داد.
زنان و دختران نخستین قربانیان حاشیه‌نشینی
پایگاه خبری راد: یک جامعه شناس با تحلیلی از پدیده حاشیه‌نشینی گفت: عواملی چون محدودیت کار و اشتغال، فقر بهداشت و نیاز به مسکن که به دلیل نداشتن آمادگی شهرهای کشور جهت تامین نیازهای فوق، زمینه برای محرومیت مضاعف همراه با ناکامی‌ها و سرخوردگی‌ها فراهم می‌شود که در پی آن شرایط برای شکل‌گیری اولیه آسیب‌های اجتماعی و روانی فراهم خواهد شد.
کنفرانس بین‌المللی "بازی‌های رایانه‌ای؛ چالش‌ها و فرصت‌ها"
پایگاه خبری راد: با هدف کمک به رشد و توسعه دانش و فناوری‌های مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای و انتقال آخرین تجارب و دستاوردهای پژوهشی، هنری و صنعتی، چهارمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین‌المللی «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در کاشان برگزار می‌شود.