10:57 | جمعه 6 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

گرمایش جهانی

سلامت انسان‌ها در گروِ مقابله با تغییرات اقلیمی
پایگاه خبری راد: مطالعات اقلیمی اغلب اثرات زیان‌آور مربوط به درجه حرارت فزاینده جوی، رویدادهای شدید آب و هوایی و دیگر عواقب تغییر اقلیم بر سلامت عمومی را برجسته می‌سازند، اما گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت (WHO) مزایایی را که مقابله با مشکلات اقلیمی برای سلامت عمومی به همراه دارد به تفصیل شرح داده است.
چهار دروغ بزرگ علم به بشر
پایگاه خبری راد: آیا پیشرفت علم، دنیا را به جای بهتری تبدیل کرده است؟ شاید نتوانیم این پرسش را با قاطعیت پاسخ دهیم؛ اما امروز، در دوران اوج پیشرفت‌های علمی، یک چیز را با اطمینان می‌دانیم: علم بارها به انسان خیانت کرده است و این خیانت، در زمینه‌های مختلف اتفاق افتاده است. در این میان پزشکی و داروسازی، اقتصاد، اقلیم‌شناسی و صنایع غذایی از متهمان اصلی‌اند. موارد بسیاری از این خیانت‌ها وجود دارند که در این گزارش چند مورد از آنها آمده است.
نسل آینده، عظمت صخره‌های مرجانی را نخواهد دید!
پایگاه خبری راد: به اعتقاد یک زیست شناس دریایی که در زمینه نابودی اکوسیستم‌های مرجانی در نقاط مختلف جهان تحقیق می‌کند، کودکان امروز شاید آخرین نسلی باشند که صخره‌های مرجانی را با این عظمت و شکوه می‌بینند.
تاثیر ایجاد محدودیت برای افزایش دمای جهانی بر وضعیت ایران
پایگاه خبری راد: رئیس مرکز ملی خشکسالی با اشاره به گزارش ویژه‌ «پیامدهای افزایش ۱.۵ درجه‌ای دمای کره زمین»، گفت: به‌طور قطع ایجاد محدودیت برای افزایش دما از ۲ درجه به ۱.۵ درجه سانتیگراد - که مستلزم کاهش بیشتر مصرف سوخت‌های فسیلی است - در وهله اول ممکن است مشکلاتی برای ایران ایجاد کند اما به‌طور قطع به توسعه پایدارمنجر خواهد شد.
ضرورت الحاق به توافقنامه پاریس از زبان مشاور انرژی سازمان محیط زیست
پایگاه خبری راد: مشاور انرژی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه عدم اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، سالانه بیش از ۷ میلیارد دلار خسارت وارد می‌کند، گفت: هزینه هر تن کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن ۳۲۰ هزار تومان برآورد شده این در حالی است که میزان سودآوری حاصل از کاهش هر تن دی‌اکسید کربن ۴۲۰ هزار تومان خواهد بود.
آنگاه که یک پدیده «هواشناسی» به «آسیب اجتماعی» بدل می‌شود
پایگاه خبری راد: رئیس سازمان هواشناسی، تاثیر گرمایش جهانی روی سکونت‌گاه‌های انسانی اعم از شهری و روستایی را تایید می‌کند و معتقد است که گرمایش جهانی به عنوان یک پدیده مخرب هواشناختی، پتانسیل آن را دارد که به یک پدیده مخرب اجتماعی هم تبدیل شود.
حمایت از ایده‌هاوطرح‌های فناورانه حوزه تجدیدپذیر/هدف‌گذاری برای دستیابی به بازار داخلی‌وخارجی
پایگاه خبری راد: معاون انرژی‌های تجدیدپذیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری گفت: سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه تجدیدپذیر نشان می‌دهد دنیا با شتاب در حال حرکت در مسیر توسعه این بخش است، بنابراین برای توسعه سریع کشور در این حوزه ستاد از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه محققان کشور حمایت می‌کند.
افزایش ۱.۳ درجه‌ای دما در ایران/اهواز گرمترین شهر کشور
پایگاه خبری راد: رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: ایران در ۱۰ ماه گذشته نسبت به شاخص‌های بلندمدت، بیش از یک درجه افزایش دما داشته است. همچنین در این بازه اهواز با ثبت دمای ۵۳ درجه سانتیگراد به عنوان گرمترین شهر معرفی می‌شود.
خاموشی‌های اخیر ربطی به توافق پاریس ندارد
‌پایگاه خبری راد: مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در خصوص فیلمی که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی منتشر و در آن گفته شده که خاموشی‌های اخیر مربوط به تعهدات ایران در توافق پاریس است، گفت: به هیچ عنوان خاموشی‌های اخیر ارتباطی با معاهده پاریس ندارد.
راهکار حل «بحران آب» پذیرش کم‌آبی ایران است
پایگاه خبری راد: رئیس سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر اینکه ایران در یک منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده است؛ مهمترین راهکار خروج از بحران آب را پذیرش شرایط اقلیمی ایران دانست و گفت: همه باید بپذیریم که کشور ما کم آب است چون میانگین بارش سالانه ایران کمتر از یک سوم میانگین جهانی است همچنین باید با توجه به این کم‌آبی طرح‌های توسعه‌ای را مورد بازنگری قرار دهیم.
هشدارهای مدیریت آب گوش شنوا ندارد/ فرافکنی نکنیم
پایگاه خبری راد: رییس اندیشکده اقلیم و آمایش سرزمین ضمن تاکید بر تدوین «برنامه جامع آمایش سرزمین» برای خروج از بحران آب گفت: متاسفانه نسبت به هشدارهای جدی دانشمندان مدیران محیط زیست و مدیران منابع آب گوش شنوایی ندارند و برخی مسئولان به جای تکیه بر توان و تجربه عالمان این علوم اقدام به فرافکنی و انحراف افکار عمومی می کنند.
فشار اشتغال کشور روی منابع آب
پایگاه خبری راد: بررسی عوامل مختلف در ایجاد بحران آب در ایران، حفر ۳۰۰ هزار چاه غیر مجاز، سهم ۷۰ درصدی مدیریت غلط در ایجاد بحران آب، سدسازی‌های در حوضه آبریز تالاب‌ها و خطا در استقرار فولاد مبارکه و ذوب آهن در فلات مرکزی، بی‌توجهی به آمایش سرزمینی در موضوع توسعه، بخشی‌نگری در مصرف منابع آب و فشار اشتغال کشور بر مصرف منابع آب از جمله مهمترین محورهای مربوط به بحران آب است که از منظر کارشناسان باید مورد توجه قرار گیرد.
ایران ۲ درجه گرم‌تر شده است
پایگاه خبری راد: رئیس سازمان هواشناسی کل کشور از افزایش ۲ درجه‌ای دمای هوا و کاهش ۵۰ میلی‌متری بارش‌ها طی ۵۰ سال گذشته در کشور خبر داد.
مبارزه زیست شناسان با عواقب گرمایش جهانی
پایگاه خبری راد: بسیاری از کارشناسان معتقدند مشکلات ناشی از پدیده گرمایش جهانی شدت پیدا خواهد کرد. در نتیجه بشریت باید به جستجوی روش‌های دفاع از خود دربرابر پیامدهای تغییر اقلیم بپردازد.
سرسختی نیروگاه‌های آلاینده برای وداع
پایگاه خبری راد: تاکنون ۱۹ کشور وعده داده‌اند به استفاده از زغال سنگ به عنوان منبع انرژی پایان دهند، اما مساله اینجاست که آنها از این سوخت فسیلی استفاده چندانی نمی‌کنند.
صفحه قبل | صفحه بعد