08:22 | شنبه 9 تير 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

کمبود آب

علت بارش‌های شدید ماه‌های اخیر چیست؟
پایگاه خبری راد: رییس اندیشکده اقلیم و آمایش سرزمین ضمن اشاره به اینکه بارش‌های گسترده و شدید سال آبی اخیر متاثر از بر هم کنش چند پدیده جوی است، گفت: فعال‌تر شدن سامانه سودانی نسبت به سایر سامانه‌ها و انتقال رطوبت فراوان به این سامانه یکی از مهمترین عوامل بارش‌های شدید ماه‌های اخیر است.
خطر استفاده 5000 بابلی از آب غیربهداشتی
پایگاه خبری راد: اگر چه اثرات بارش‌های شدید باران در کشور، خرابی‌هایی به بار آورد، اما آنچه پرجمعیت‌ترین شهرستان مازندران را بیش از خرابی‌ها متاثر کرد، اثرات پس از سیل در این شهرستان بود، به طوری که به گفته مسئولان با افزایش کدورت آب سدالبرز که تامین‌کننده یک‌سوم آب‌شرب بابل بود، تصفیه‌خانه موقت این شهرستان از کار افتاد.
آبرسانی به مردم در گوریه خوزستان با تانکر
پایگاه خبری راد: مدیرعامل آبفای خوزستان با اشاره به خسارت سیل به تأسیسات آب و فاضلاب در شهر گوریه استان خوزستان گفت: در حال حاضر پنج تانکر توزیع آب شرب سالم در شهر گوریه مستقر شده و آبرسانی به مردم از این طریق در حال انجام است.
پنج محصول کشاورزی مؤثر در تشدید خشکسالی کدامند؟
پایگاه خبری راد: طبق اعلام سازمان ملل متحد، تقریباً پنج میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰ به دلیل تغییرات جوی، با کمبود آب دست و پنجه نرم خواهند کرد.
تنها ۱۵ سانتیمتر به تراز سفره‌های زیرزمینی بوشهر اضافه شد
پایگاه خبری راد: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به مشکل کمبود آب شرب در فصل تابستان عنوان کرد: به دلیل اینکه منابع آبی ما خارج از استان است خوشبختانه تغذیه آبی تا جای ممکن تامین شده و در تابستان پیش رو نسبت به سال گذشته به مراتب با مشکلات کمتری روبرو هستیم، با این وجود با توجه به تامین آب از منابع زیرزمینی، باید مراقبت های جدی تری صورت بگیرد.
خسارت ۱۶۰۰ میلیاردی سیل به زیرساختها/ آسیب بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی
پایگاه خبری راد: وزیر راه و شهرسازی گفت: مجموعه خسارات برآورد شده ناشی از سیل در سطح زیرساختها بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان بوده است که این رقم غیر از هزینه ترمیم‌های اساسی و جایگزین است که باید انجام شود و این هزینه‌ها باید برآورد شود.
مدیریت آب یک موضوع حیاتی و بین‌المللی
پایگاه خبری راد: با توجه به اهمیت مسئله آب و ضرورت اعمال مدیریت پایدار بر منابع محدود آبی، موضوع آب در چند دهه اخیر تبدیل به یکی از مهم‌ترین عناوین در دستور کار نهادهای بین‌المللی و همچنین کشورهای مختلف شده، بدون تردید، تامین پایدار آب برای همه دولت‌ها از جمله مهم‌ترین دغدغه‌ها و وظایف است.
ایران هنوز تشنه باران است
پایگاه خبری راد: علی‌رغم این‌که امسال شاهد بارش‌های مناسبی بودیم اما به دلیل پراکندگی بارش‎‌ها و نوسان روان‌آب، هم‌چنان سدها با کمبود مواجه هستند، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون ۶۲ سد معادل ۳۵ درصد از مجموع ۱۷۸ سد بزرگ ایران کمتر از ۴۰ درصد آب دارند.
آب شرب به ۶ میلیون روستایی رسید
پایگاه خبری راد: از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون، حدود شش میلیون نفر جمعیت روستایی از نعمت آب سالم برخوردار شدند و این در شرایطی است که با افزایش عوارض برق و هزینه بخشی از این سرمایه در حوزه آب‌رسانی روستایی، می‌توان به بهبود شرایط در این حوزه امیدوار بود.
۳۰۰ دشت کشور تحت تاثیر فرونشست قرار دارند
پایگاه خبری راد: رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: جنوب تهران به ‌شدت با پدیده فرونشست روبه‌روست. ‌درواقع در این شهر سالی 35 سانتی‌متر فرونشست داریم.
 انتقال آب دریای خزر به سمنان پیامدهای زیست محیطی زیادی را به دنبال دارد
پایگاه خبری راد: نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اظهارات رییس جمهور در میان مردم سمنان در خصوص انتقال آب دریای خزر به سمنان، گفت‌: این اظهارات خزر را بیهوش کرد. این انتقال آب پیامدهای زیست محیطی زیادی را به دنبال دارد.
پیش‌بینی مشکل تامین آب شرب برخی شهرهای سمنان در تابستان
پایگاه خبری راد: استاندار و رئیس شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان ضمن جدی دانستن معضل کم‌آبی در این استان معتقد است که مشکل کم‌آبی در این استان با افزایش بارندگی‌ها نیز به‌طور کامل رفع نمی‌شود.
صرفه‌جویی پنهان در مصرف آب
پایگاه خبری راد: آب پنهان یا آب مجازی، آبی است که در مراحل مختلف تهیه، تولید و ارائه یک محصول (غذا، کالا، انرژی یا خدمات) به صورت مستقیم یا غیرمستقیم استفاده می‌شود.
کشاورزی که با دست خالی به جنگ کم آبی ارومیه رفته
پایگاه خبری راد: یک تولید کننده برتر زعفران در ارومیه گفت: با توجه به بحران کم آبی در کشور، انتظار داریم دولت و جهاد کشاورزی از تولیدکنندگان محصولات کم آب بر همچون زعفران حمایت بیشتری کنند.
 قانون توزیع عادلانه آب رعایت شود
پایگاه خبری راد: معاون آب و آبفای وزارت نیرو گفت: لازم است مدیریت در حوزه آب با تدبیر انجام شود، به این معنا که باید توازنی به منظور رعایت حق‌آبه‌ها در کشور برقرار و قانون توزیع عادلانه آب رعایت شود، بنابراین باید روش و منشی پیش‌بینی کرد تا مسائل این حوزه برطرف شود.