14:52 | دوشنبه 16 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

وضعیت منابع آبی

چالش بحران آب در پایتخت
پایگاه خبری راد: اگرچه میزان بارش‌ها در فصل پاییز در پایتخت مناسب بوده اما هم‌چنان نگرانی‌هایی برای وضعیت منابع آبی تهران وجود دارد چراکه تنها یک‌سوم از سال آبی سپری شده و بارش برف است که می‌تواند سرنوشت منابع آبی پایتخت را مشخص کند.
بارش برف در تهران موضوع مهمی است!
پایگاه خبری راد: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر این‌که بارش بارندگی در تهران می‌تواند تا حدی چالش‌های موجود در حوزه تامین منابع آب را حل کند، گفت: موضوع مهم بارش برف است چراکه اگر در تهران شاهد بارش برف باشیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود، اما اگر برف نبارد، با مشکلاتی در این حوزه مواجه خواهیم بود.
وضعیت منابع آبی در تابستان نامعلوم است
پایگاه خبری راد: با توجه به این‌که میزان بارش‌های فعلی تنها ۲۵ درصد کل بارش‌های کل سال آبی است نمی‌توان پیش‌بینی در مورد وضعیت منابع آبی تابستان نداشت، اما باید گفت که سناریوی تعریف شده برای بهبود شرایط هم‌چون سال گذشته تعریف شده است.
۳سال تا پایان نقطه تنش آبی در ایران
پایگاه خبری راد: تنش آبی ۱۵ سال است که در ایران نهادینه شده و دولت طی سال‌های اخیر، رویکرد مقابله‌ای برای حل این مساله داشته است. اکنون نیز وزیر نیرو صراحتا اعلام کرد که تا سال ۱۴۰۰، شهر دارای تنش آبی در ایران نخواهیم داشت.
 وزارت کشاورزی در مورد چاه های غیر مجاز تجدید نظر کند!
پایگاه خبری راد: دبیر اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: با توجه به تاثیر منفی وجود چاه‌های غیرمجاز در وضعیت منابع آبی ایران، لازم است تا نگاه‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی به چاه‌های غیرمجاز برداشته شود و یک عزم ملی برای مقابله با این چاه‌ها به‌وجود آید.
تدابیر مدیریتی در مورد حل مساله خشکسالی
پایگاه خبری راد: با توجه به بهبود وضعیت بارندگی‌ها در سال آبی جدید، می‌توانیم نسبت به حل مساله‌ی خشکسالی در ایران امید داشته باشیم، اما باید به این مساله نیز توجه کرد که راهکارهای مدیریتی نباید مورد غفلت واقع شوند.
کاهش منابع آبی تجدید پذیر از ۱۴۰ میلیارد مترمکعب به ۱۰۵ میلیارد مترمکعب
پایگاه خبری راد: به گفته کارشناسان، وضعیت منابع آبی هر روز شرایط بدتری را تجربه می‌کند که یکی از علل اصلی آن کاهش منابع آبی تجدیدپذیر است. این موضوع لزوم وجود یک مدیریت منطقی و حساب شده را گوشزد می‌کند.
اعمال مدیریت 100 درصدی مصرف آب در یزد بدون تنش برای مشترکان
پایگاه خبری راد: رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه‎‎ای یزد با اشاره تلاش برای تحقق طرح 100 درصد مدیریت مصرف آب در استان تا افق 1400، می‌گوید: این طرح با صرفه ‎ جویی آب ‎ های غیرموثر مشترکان و بدون بروز تنش و سختی برای آنها اعمال می‏‏‌شود و در صورت تحقق استان را در تامین آب در سال ‎ های آتی با مشکلی مواجه نخواهد کرد.
یزدی‌ها برای حفظ آب باقیمانده استان‌شان چه می‌کنند؟
پایگاه خبری راد: مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد با تشریح وضعیت منابع آبی استان اظهار کرد: وضعیت تأمین آب استان شرایط مناسبی ندارد و ما باید منابع آب داخلی، چاه‌های یزدگرد و چرخاب که عمده چاه‌های تأمین‌کننده آب شرب مردم هستند را به هر قیمت حفظ کنیم.
کلید حل تنش آبی در دست برنامه ۰۱۴۰۰
پایگاه خبری راد: مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: برنامه‌ای تحت عنوان تنش صفر ۱۴۰۰ برای گذر از تنش آبی تدوین شده که امیدواریم بتوانیم چالش‌های پیش رو را پشت سر بگذاریم.
آمار تکان‌دهنده از بحران منابع آب در ۵ استان
پایگاه خبری راد: پنج استان شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس و بوشهر در سال آبی جاری بیش از ۵۰ درصد کاهش بارندگی‌ داشته و در پایان شهریور با کسری آب محسوسی وارد سال آبی جدید می‌شوند.
شرایط آبی هر روز بدتر از دیروز
پایگاه خبری راد: وضعیت منابع آبی در کشور به گونه ای شده که در برخی از استان‌ها مردم معنای واقعی بی‌آبی را درک کرده‌اند و آمار و ارقام از وضعیت منابع آبی نیز نشان می‌دهد که دیگر صدای هشدار تشنگی ایران به صدا درآمده است.
آب در کشور ته کشید!
پایگاه خبری راد: به‌رغم بارندگی‌های مناسب فصل بهار، وضعیت منابع آبی شهرهای در معرض تنش، بهبود چندانی نیافته است و کماکان ۳۳۴ شهر در معرض تنش آبی هستند و ۲۱ استان کشور بارندگی‌های منفی را نسبت به سال گذشته تجربه می‌کنند.
آخرین وضعیت منابع آبی استان تهران
پایگاه خبری راد: هم‌اکنون به‌طور میانگین ۶۱ درصد از حجم مخزن سدهای استان تهران خالی از منابع آبی است و در سدی همچون لار این رقم به ۹۳ درصد می‌رسد که از این حیث این سازه بدترین وضعیت ذخیره آب را در میان سدهای پنجگانه استان تهران داشته است.
۴۰ شهر و ۷۰۰ روستا با تنش کیفی آب مواجه‌اند
پایگاه خبری راد: در حالی که ارتقا و حفظ کیفیت آب یکی از سیاست های اصلی وزارت نیرو تبیین شده، اما هنوز ۴۰ شهر و ۷۰۰ روستا با تنش کیفی آب مواجه هستند که برخی مربوط به مشکلات نیترات و فلزات سنگین می‌شود؛ موضوعی که باید زیر ذره‌بین دولت قرار گیرد.