13:47 | دوشنبه 9 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
یزدی‌ها برای حفظ آب باقیمانده استان‌شان چه می‌کنند؟

1397/07/08 15:07

یزدی‌ها برای حفظ آب باقیمانده استان‌شان چه می‌کنند؟

پایگاه خبری راد: مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد با تشریح وضعیت منابع آبی استان اظهار کرد: وضعیت تأمین آب استان شرایط مناسبی ندارد و ما باید منابع آب داخلی، چاه‌های یزدگرد و چرخاب که عمده چاه‌های تأمین‌کننده آب شرب مردم هستند را به هر قیمت حفظ کنیم.

به گزارش پایگاه خبری راد،‌ محمدمهدی جوادیان‌زاده در سومین جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان یزد تصریح کرد: تعرضات صورت گرفته بر روی خط اول انتقال آب به یزد این مسئله را بیش از پیش مورد اهمیت قرار می‌دهد.

وی با بیان این که اجرای طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است، افزود: اجرای این طرح اثرات مطلوبی از جمله کاهش افت سطح سفره‌های  آب زیرزمینی و در بعضی مناطق بهبود کیفیت آب و آب‌دار شدن قنوات داشته است. امیدواریم در سال جاری طبق مصوبه شورای حفاظت منابع آب استان، چاه‌های کشاورزی  همه دشت‌های استان در دو مرحله و جمعاً  به مدت 60 روز خاموش شود .

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد ادامه داد: در اجرای طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی، عدالت رعایت شده و هیچ چاهی مستثنی نیست و چاه‌های کشاورزی دارای گلخانه هم شامل این طرح می‌شوند و به گونه‌ای برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم  انجام می‌شود تا به کسی ضرر و زیان وارد نشود و این طرح همچون سال‌های گذشته به نحو احسن اجرایی شود.

جوادیان‌زاده افزود: فاصله خدمت تا خیانت به اندازه یک تار مو است و به بهانه خدمت نباید منابع آب شرب را دستخوش تاراج افراد سودجو و منفعت طلب قرار دهیم و ما با حمایت و همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با متخلفین قاطعانه برخورد می‌کنیم.

محمدحسین باقری، رییس اداره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه‌ای یزد نیز در این نشست از وجود 569 حلقه چاه مجاز فعال در شهرستان یزد خبر داد و با اشاره به وضعیت آبخوان یزد- اردکان در سال آبی اخیر، بیان کرد: افت سطح آب در سال آبی گذشته تا پایان مرداد ماه سال‌جاری 53 سانتی‌متر و میزان کسری مخزن دشت یزد - اردکان  حدود 95 میلیون متر مکعب است.

وی، اجرای طرح سپاس آب، طرح داناب، خاموشی چاه‌های کشاورزی، جداسازی آب شرب از فضای سبز، مدیریت بحران  کم آبی در بخش  شرب و اقدامات حفاظتی را از جمله اقدامات شاخص انجام شده در خصوص حفاظت از منابع آب و فرهنگ‌سازی جهت مدیریت مصرف آب برشمرد.

باقری با اشاره به طرح خاموشی سال جاری، افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم جهت اجرای طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی در سطح شهرستان یزد انجام شده و این طرح در سطح همه چاه‌های کشاورزی اجرایی می‌شود.

این مسئول نیز در مورد اقدامات حفاظتی انجام شده گفت : 213 مورد اقدام حفاظتی انجام شده است که شامل شناسایی 107 حلقه  چاه غیرمجاز، پر و مسلوب المنفعه کردن  27 حلقه  چاه، طمس و پلمپ  43 حلقه چاه، توقیف 35 مورد ادوات حفاری و جمع آوری تجهیزات غیرمجاز است که از این اقدامات صورت گرفته حدود 6 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

عباس حیدری، سرپرست فرمانداری یزد هم اظهار کرد: لازم است تمام اختیارات و امکانات را در حفظ منابع آب، مدیریت مصرف، نهادینه کردن و اعتلای فرهنگ صرفه‌جویی در سطح شهرستان به کار گیریم.

رییس شورای حفاظت منابع آب شهرستان یزد بیان کرد: در سطح استان و شهرستان یزد آب و منابع آبی با مشکلات متعددی از جمله موضوع انتقال آب مواجه هستیم که همه اینها اهمیت و جایگاه شورای حفاظت منابع آب شهرستان را دوچندان می‌کنند.

به گفته وی، در این برهه زمانی و شرایط بحرانی ذخایر آبی، اگر هر دستگاه و اداره‌ای وظایف خود در این زمینه را به درستی انجام دهد خواهیم توانست بهترین بهره وری را از آب اندکی که در اختیارمان هست داشته و منابع آبی خود را حفظ و مدیریت کنیم.

حیدری ادامه داد: در این راستا وظیفه ما این است در هر جایگاه و دستگاهی هستیم، تمام اختیارات و امکانات را در حفظ منابع آب و همچنین مدیریت مصرف و نهادینه کردن و اعتلای فرهنگ صرفه جویی در سطح شهرستان به کار گیریم.