17:49 | سه شنبه 17 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

مواد آلی

ابداع یک حسگر پوشیدنی که سطح اکسیژن بدن را اندازه‌گیری می‌کند
پایگاه خبری راد: مهندسان آمریکایی، نوعی حسگر انعطاف‌پذیر ابداع کرده‌اند که می‌تواند سطح اکسیژن خون را اندازه‌گیری کند.
خاک‌های جنگلی مازندران در حال فرسایش است؟
پایگاه خبری راد:یک خاک‌شناس با اشاره به اینکه تغییر بافت خاک در جنگل‌ها بیشتر به صورت فرسایش اتفاق می‌افتد، گفت: به دلیل وجود شیب در این مناطق، اگر درختان را برداشت کرده و پوشش گیاهی را کم کنیم، لایه‌های سطحی خاک در اثر فرسایش از بین می‌رود.
نیزارهای زریوار پارازیت هستند
پایگاه خبری راد: رئیس سازمان محیط زیست گفت: در تالاب زریوار نیزارها به عنوان یک پارازیت رشد کرده و مهمان ناخوانده هستند و باید خارج شوند.
سیر صعودی تقاضای جهانی برای کودهای زیستی/ضرورت اقتصادی کردن کشاورزی زیستی در کشور
پایگاه خبری راد: دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری گفت: در دنیا توجه به کودهای زیستی افزایش یافته و تقاضای جهانی برای این محصول سیر صعودی دارد.
اجرای آزمایشی طرح "تفکیک زباله از مبدا " در 3 منطقه تهران/تولید روزانه 1300 تن زباله خشک
پایگاه خبری راد: رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در حوزه پسماند حدود ۲۰ هزار نفر به صورت غیررسمی مشغول کار هستند افزود: روزانه حدود 1300 تن به صورت غیررسمی زباله خشک ارزشمند جمع‌آوری می‌شود.
فاجعه بار شدن خاک سوزی در کشاورزی ایران
پایگاه خبری راد: استاد گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: مواد آلی نقش مهمی در حاصلخیزی، پایداری خاک و ظرفیت نگهداری آب خاک دارند، ازاین­ رو حذف این مواد از خاک فاجعه­ بار خواهد بود اما مشاهده می شود سوزاندن کلش گندم و برنج پس از برداشت محصول، برای خاک ورزی و آماده کردن زمین برای کشت دوم در استان مازندران به گستردگی انجام می­‌شود.
موفقیت محققان دانشگاهی در تولید نیکل از کاتالیست‌های مستعمل
پایگاه خبری راد: محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری بخش خصوصی روشی را برای تولید نیکل از کاتالیست‌های مستعمل ارائه دادند که به گفته آنها دستاوردهای این طرح مانع از خروج ارز از کشور خواهد شد.
اینجا ماهی‌ها در آب می‌میرند!
پایگاه خبری راد: امروز به دلیل بحران کمبود و شوری آب در خوزستان، آبزی‌پروری به خطر افتاده و روزانه بسیاری از ماهیان در استخرهای پرورش ماهی می‌میرند. شوری و کمبود آب در شهرهای خرمشهر و آبادان، آبزی‌پروران را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است، به شکلی که عده‌ای از آن‌ها ناامیدتر از همیشه شاهد مرگ ماهیانی هستند که خود برای پرورش آن‌ها زحمت کشیده‌اند.
فرانسوی‌ها نساختند اما بویش در مازندران پیچیده
پایگاه خبری راد: اینجا یک گفته قدیمی است که می‌گوید "مازندران دله هر چی دکاری، در انه"
اراضی شالیزاری یا مناطق جنگی!
پایگاه خبری راد: در بسیاری از شهرستان‌های استان مازندران برخی کشاورزان برای سهولت در کار و تسریع در زمان آماده سازی زمین‌های زراعی برای کشت‌های دوم یا به علت عدم آگاهی و داشتن تفکرات سنتی بقایای گیاهان را پس از برداشت به آتش می‌کشند که به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
توصیه‌های هواشناسی کشاورزی و تاکید بر مصرف صحیح آب
پایگاه خبری راد: استفاده از الگوی صحیح مصرف، آبیاری شبانه به ویژه در مناطق شور در شرایط اقلیمی سال جاری، استفاده از کودهای پتاسه در باغات با توجه به شرایط خشکسالی و خودداری از از هر گونه شعله‌افکنی در واحدهای دامی با توجه به وزش باد در نیمه دوم این هفته از جمله توصیه‌های هواشناسی کشاورزی است که برای امروز تا جمعه (۲۹ مردادماه تا ۲ شهریور) صادر شده است.
توصیه‌های هواشناسی کشاورزی برای هفته آخر مرداد
پایگاه خبری راد: رنگ زدن کندوها با رنگ پلاستیک سفید جهت جذب تابش کمتر نور، رعایت حریم سیلابی بستر رودخانه به دلیل امکان وقوع سیلاب در مناطق کوهستانی، استفاده از الگوی صحیح مصرف آب و کشت کینوا جایگزین کشت برنج و دیگر محصولات پرمصرف آبی با توجه به کمبود منابع آب از جمله توصیه‌های هواشناسی کشاورزی است که از سوی اداره هواشناسی کشاورزی برای روزهای پایانی مردادماه صادر شده است.
توصیه‌های هواشناسی کشاورزی با توجه به تداوم گرما
پایگاه خبری راد: کاهش دور آبیاری به منظور کاهش خسارت‌های ناشی از گرما، آبیاری شبانه به ویژه در مناطق شوربا توجه به شرایط اقلیمی کشور و خودداری از روشن کردن آتش در اطراف مزارع و مراتع با توجه به گرم بودن هوا و خشک شدن علف‌های هرز و وزش باد برخی توصیه‌های هواشناسی کشاورزی است که برای امروز تا پایان هفته جاری صادر شده است.
کسی جلودارشان در آتش زدن مزارع نیست!
پایگاه خبری راد: مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با بیان این که دستگاه دولتی نهاد ناظر و مقابله کننده با آتش زدن بقایای گیاهی مشخص نیست، تصریح کرد: هر چند مبحث حقوقی آن مربوط به اداره محیط زیست است اما اطلاع رسانی کارشناسان و مردم باید به گونه ای باشد که کشاورز هرگز اقدام به چنین کاری نکند.
توصیه‌های چهار روزه هواشناسی کشاورزی
پایگاه خبری راد: در نظرگرفتن منابع آبی در نزدیکی زنبورستان، استفاده از قیم برای شاخه‌های درختان جوان، تنظیم دما و بهبود شرایط تهویه در مرغداری‌ها و گاوداری‌ها و کنترل کنه‌های نباتی در مزارع از جمله توصیه‌های هواشناسی کشاورزی است که توسط اداره هواشناسی کشاورزی برای امروز تا روز یکشنبه (۱۸ تا ۲۱ مرداد) صادر شده است.