19:50 | شنبه 14 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

منابع آب زیرزمینی

پایش آب‌های زیرزمینی به‌کمک رادیوایزوتوپ‌ها
پایگاه خبری راد: آب‌های زیرزمینی، از مهم‌ترین منابع آبی برای هر کشوری به‌حساب می‌آیند و توجه به پویایی و تغذیه مناسب آن‌ها در طول زمان، از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهشگران ایرانی در این راستا، از رادیوایزوتوپ طبیعی موجود در آب استفاده کرده‌اند.
ایران هنوز تشنه آب است؟
پایگاه خبری راد: علی‌رغم بارش‌های مناسب شواهد نشان می‌دهد که ایران به دلیل وجود اقلیم خشک و نیمه خشک هنوز سیراب نشده و بحران آن همچنان وجود دارد؛ به همین دلیل باید موضوع مدیریت مصرف مورد توجه باشد.
وضع منابع آب زیرزمینی خراسان شمالی خوب نیست
پایگاه خبری راد: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: وضعیت آبخوان و منابع آب زیرزمینی این استان خوب نیست.
تصور پر شدن سفره‌های آب زیرزمینی، ساده‌انگارانه است
پایگاه خبری راد: رئیس اداره آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای استان قم، پر شدن سفره‌های زیرزمینی را با بارش‌های اخیر، ساده انگارانه و غیر علمی دانست.
ایران تا سه سال از بحران آب فاصله گرفت
پایگاه خبری راد: مسوولان می‌گویند دغدغه برای آب شرب در مکان‌هایی که از آب‌های سطحی استفاده می‌کنند، حداقل یک سال و در برخی مناطق دو تا سه سال برطرف شده و پیش‌بینی می‌شود که مشکلی از این بابت وجود نخواهند داشت، اما این مساله به معنای جبران منابع آب زیرزمینی نیست.
سفره‌های آب زیرزمینی هنوز تشنه‌اند
پایگاه خبری راد: مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن اشاره به آخرین وضعیت آبخوان‌های کشور پس از بارندگی‌های اخیر گفت: عمده آبخوان‌های دشت‌های مهم و اصلی کشور بیلان منفی و تراز آبی بسیار پایینی دارند که به هیچ‌وجه با یک دوره بارش خوب متعادل نمی‌شوند.
بررسی چالش‌های عمده مدیریت پایدار آب‌های زیرزمینی کشور
پایگاه خبری راد: پژوهشکده مهندسی آب دانشگاه تربیت مدرس نشست یک روزه‌ای را با عنوان " مدیریت پایدار منابع آب زیرزمینی" بر گزار می‌کند که آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسان صنعت آب با وضعیت کنونی و چالش‌های عمده مدیریت پایدار آب‌های زیرزمینی کشور را هدف قرار داده است.
جلوگیری از برداشت ۶۰ هزار متر مکعب از منابع آب زیرزمینی در تهران
پایگاه خبری راد: مدیر امور منابع آب تهران بزرگ گفت: طی هفته گذشته با انسداد ۶ حلقه چاه غیرمجاز از برداشت سالانه حدود ۶۰ هزار متر مکعب آب جلوگیری شد.
پیش‌بینی بارش‌های سنگین برای ایران در دهه‌های آینده
پایگاه خبری راد: یک اقلیم‌شناس وضعیت بارش و دمای ایران را طی ۶۰ سال گذشته تشریح و تاکید کرد که سیل‌های اخیر کشور از پیامدهای گرمایش جهانی و نشانه تغییر اقلیم است و احتمال وقوع خشکسالی های متمادی و بارش های سیل آُسا طی سال های آینده وجود دارد.
سیل گلستان سهم خزر می‌شود؟
پایگاه خبری راد: استاد دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر کم‌سابقه بودن بارش‌های اخیر کشور گفت: یک هفته طول می‌کشد تا سیل گلستان فروکش کند.
فعال بودن ۴۰ اکیپ گشت و بازرسی آب منطقه‌ای تهران در تعطیلات نوروزی
پایگاه خبری راد: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از فعال بودن ۴۰ اکیپ گشت و بازرسی شرکت در تعطیلات نوروزی 1398 به منظور حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی مقابله با تخلفات در استان تهران خبر داد.
نان یزدی‌ها بیش از اندازه نمک دارد
پایگاه خبری راد: رییس اتحادیه نانوایان یزد گفت: با توجه به تمایل مردم یزد به استفاده از نان‌های حجیم، 60 درصد نانوایی‌های یزد دارای سیستم پخت تنوری هستند در حالی که نان تولیدی از این طریق علاوه بر تماس مستقیم با آتش، حاوی بیش از میزان استاندارد نمک است.
اضافه برداشت آب از دشت‌های ممنوعه خراسان شمالی
پایگاه خبری راد: سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: طی سال های اخیر اضافه برداشت آب از دشت های ممنوعه این استان وجود داشته است.
زمین‌های کشاورزی ۹۰ درصد آب مصرفی را می‌بلعد
پایگاه خبری راد: آمارها نشان می‌دهد در شرایطی که فقط ۱۲ درصد مساحت ایران زیر کشت می‌رود، بیش از ۹۰ درصد آب مصرفی کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد که بخشی از آن تلف هم می‌شود. این در حالی است که میانگین بازدهی آب مصرفی بخش کشاورزی در ایران ۴۰ درصد کمتر از متوسط استاندارد جهانی است.
لب شور شدن یکی از مهمترین منابع آب استان یزد
پایگاه خبری راد: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد از افت سالانه‌ی ۴۰ سانتیمتری منابع آب زیرزمینی دشت یزد - اردکان به عنوان یکی از منابع مهم آب‌های زیرزمینی این استان خبر داد.