17:50 | دوشنبه 16 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

منابع آبی کشور

وضعیت زاینده‌رود قرمز شد
پایگاه خبری راد: چندین سال است که زاینده‌رود با چالش‌های آبی مواجه شده و تامین آب چند شهر و روستا را به مخاطره می‌اندازد. این شرایط تا جایی پیش رفته که طبق گفته‌های ‌مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، کل‌آورد در سد زاینده‌رود امسال تنها ۵۴۵ میلیون مترمکعب بود که این عدد نسبت به سال‌های گذشته بسیار پایین‌تر است و عملا یک رکورد را در این بخش پشت سر گذاشتیم.
‌ایران 11 سال است که در خشکسالی به سر می‌برد
پایگاه خبری راد: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ‌11 سال است که در خشکسالی به سر می بریم و سال گذشته با کاهش 50درصدی رواناب هابی سطح کشور مواجه بوده ایم.
سدسازی راه چاره‌ی وزارت نیرو برای مقابله با سیلاب
پایگاه خبری راد: با آغاز پاییز و شروع بارش‌ها در روزهای اخیر، شاهد وقوع سیل در برخی از نقاط کشور بودیم که در این بین وزیر نیرو صراحتا اعلام کرده که کنترل این منابع، متکی به پروژه‌های مهار آب‌های سطحی است و در این زمینه بیش از ۱۰۰ پروژه سدسازی در دست اجرا قرار گرفته که این سدها پروژه‌های موثری برای مهار آب‌های سطحی و کنترل سیلاب خواهد بود.
اعدادی که روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود
پایگاه خبری راد: مساله آب موضوعی است که دیگر از شعار خارج و به یک واقعیت تلخ برای کشور تبدیل شده و روزبه‌روز شرایط بحرانی‌تری را تجربه می‌کند، شرایطی که حال ایران را وخیم کرده و باید به صورت ضرب العجلی به فکر معالجه آن بود.
افزایش راندمان آبیاری در کشاورزی به ۴۴ درصد
پایگاه خبری راد: ‌معاون وزیر کشاورزی ضمن اشاره به اینکه منابع آبی کشور وضعیت خوبی ندارد، گفت: راندمان آبیاری در بخش کشاورزی به ۴۴ درصد رسیده است.
آب در کشور ته کشید!
پایگاه خبری راد: به‌رغم بارندگی‌های مناسب فصل بهار، وضعیت منابع آبی شهرهای در معرض تنش، بهبود چندانی نیافته است و کماکان ۳۳۴ شهر در معرض تنش آبی هستند و ۲۱ استان کشور بارندگی‌های منفی را نسبت به سال گذشته تجربه می‌کنند.
وقوع سیلاب رحمتی الهی برای منابع آبی کشور است
پایگاه خبری راد: مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: در شرایط فعلی خشکسالی کشور وقوع سیلاب رحمتی الهی برای منابع آبی کشور است، لذا هم زیستی با سیلاب بایستی به عنوان یک هدف در پیش روی ما قرار بگیرد.
منابع آبی کشور فاقد هرگونه آلودگی میکروبی است
پایگاه خبری راد: مدیرکل دفتر نظام‌های بهره برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو گفت: به دنبال اقدامات صورت گرفته، منابع آبی کشور فاقد هرگونه آلودگی میکروبی هستند.
چهارمحال وبختیاری قطب نخست تولید ماهیان سردابی کشور
پایگاه خبری راد: مدیر شیلات وآبزی پروری سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان قطب اصلی تولید ماهیان سردابی در کشور بوده که طی سالیان گذشته حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد از تولید ماهیان سردابی کشور را به خود اختصاص داده است.
چه‌کسانی می‌توانند پول آب ندهند؟
پایگاه خبری راد: سیاست دولت دوازدهم مدیریت مصرف آب و سازگاری با کم‌آبی است. در همین راستا تمام برنامه‌های وزارت نیرو نیز برحسب همین اصل پایه‌گذاری شده است تا جایی که وزیر نیرو اخیرا اعلام کرد که اصلاح قیمت آب یکی ضرورت‌های اجرایی مدیریت منابع آبی کشور است و قیمت باید طوری اصلاح شود که بخش عمده‌ای از مردم به دلیل صرفه جویی مبلغی را پرداخت نکنند.
برنج کشور به پکیج به‌زراعی نیاز دارد
پایگاه خبری راد: معاون وزیر کشاورزی در امور زراعت گفت: نبود پکیج به‌زراعی از مشکلات حوزه برنج کشور است.
ظرفیتهای داخلی تحریم‌ها را به دوره طلایی تبدیل می‌کند
پایگاه خبری راد: وزیر نیرو در حاشیه مراسم افتتاح نیروگاه ۱۰ مگاواتی مهریز غدیر، گفت: مسئولان و دست اندرکاران کشور با استفاده از نیروهای متخصص بومی و ظرفیتهای داخلی دوران تحریم را به دوره طلایی تبدیل کنند.
ضرورت اصلاح قیمت آب
پایگاه خبری راد: وزیر نیرو گفت: تدوین «طرح آمایش آب محور» یکی از نیازهای جدی مدیریت منابع آبی در استان و کشور است.
راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب
پایگاه خبری راد: منابع آب به‌طور یکنواخت در سراسر جهان توزیع نشده است و تنها کشورهای محدودی (کمتر از ۱۰ کشور) با کمبود آب شیرین مواجه نیستند. بسیاری از کشورها از جمله ایران با بحران آب دست و پنجه نرم می‌کنند.
علل ورشکستگی آبی در کشور/ آب مصداق حقوق بشر است
پایگاه خبری راد: در این روزها که محدودیت‌های آب و قطعی وقت و بی‌وقت آن بیشتر شده است، بیش از هر زمان دیگری وجود بحران آب را در ایران درک می‌کنیم. در این شرایط یک متخصص مدیریت منابع آب اعتقاد دارد مشکل آب ایران از مرحله بحران گذشته و دچار ورشکستگی شده است.