00:43 | جمعه 13 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

صادرات اتاق بازرگانی

بازار ارز دیگر شاهد قیمتهای بالای دلار نخواهد بود
پایگاه خبری راد: درپی کاهش نرخ دلار در چند روز گذشته، رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: به نظر می‌رسد وضعیت بازار ارز در آینده هم همین روند را طی کند.
کارت بازرگانی فقط برای دارندگان ملک اداری یا تجاری فعال
پایگاه خبری راد: درپی تخلف برخی تجار در استفاده از کارت‌های بازرگانی، شرایط صدور کارت‌های بازرگانی جدید سخت‌تر شده است که به گفته رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، از جمله این شرایط احراز هویت مکان فرد متقاضی بدین معنا که درخواست‌کننده کارت بازرگانی باید سند اداری یا تجاری فعال در تجارت شفاف داشته باشد، است.
از ترخیص کالا چه خبر؟
پایگاه خبری راد: ترخیص کالا از گمرک پس از اجرای مصوبات اخیر دولت، سرعت گرفته و کالاهای مشمول معاف از پرداخت مابه‌التفاوت ارزی که ۳۶۳۷ قلم است در حال ترخیص هستند و قرار است به زودی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعدادی دیگر از کالاهای مشمول این قانون را اضافه کند که به گفته یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، دیگر کالاها نیز با تعهد از صاحبان کالا باید ترخیص شود چون حبس کالا در گمرک بسیار زیان‌آور و غیرمنطقی است.
ارزهای صادراتی بخاطر شفاف نبودن اقتصاد بدون بازگشتند
پایگاه خبری راد: به دنبال پیمان‌سپاری‌های ارزی و مخالفت اعضای اتاق بازرگانی ایران و درخواست اصلاح‌ها و تغییرات، یکی دیگر از فعالان این حوزه تاکید کرد که چنانچه اقتصاد کشور شفاف باشد به طور حتم ارز حاصل از صادرات به کشور بازخواهد گشت. بنابراین راهکار مناسب، ایجاد تعهد برای برگشت ارز حاصل از صادرات پیمان سپاری ارزی نیست. بخش خصوصی نیز با برگشت ارزها و استفاده در جای درست کاملا موافق است اما ملزوماتی هم دارد که باید در نظر گرفته شود و مهم‌ترین آن عدم شفافیت اقتصاد کشور است.
بازهم اوضاع به نفع پتروشیمی‌ها شد
پایگاه خبری راد: درپی درخواست اتاق بازرگانی ایران برای اصلاح پیمان‌سپاری ارزی، رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی اعلام کرد که اصلاح صورت گرفته، بازهم به نفع پتروشیمی‌ و صنایع بزرگ شد. از سوی دیگر فاصله ۵۰ درصدی نرخ ارز در بازار آزاد و سامانه نیما جذابیت واردات را افزایش می‌دهد و احتمال تکرار اشتباهات و مشکلات قبلی را بیشتر می‌کند.
آزمون و خطا تا کی؟!
پایگاه خبری راد: عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: ممنوعیت صادرات برخی کالاها، تصمیمی یک‌شبه و بدون مشورت با بخش خصوصی است. امروز هفت قلم کالا ممنوع می‌شود فردا تعداد بیشتر، چون اقتصاد کشور براساس آزمون و خطا حرکت می‌کند که باید پرسید آزمون و خطا چقدر و تا کی؟!
گذشته تلخ پیمان‌سپاری ارزی را فراموش نکنید!
پایگاه خبری راد: پس از ابلاغ بخشنامه جدید ارزی و محدودیت برای صادرکنندگان به ویژه بخش خصوصی واقعی، نایب رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: فعالان اقتصادی با برگشت ارز برای ادامه چرخه اقتصادی مخالف نیستند اما عمده ارز و امکانات در اختیار خصولتی‌ها و شبه‌دولتی‌هاست که باید ارز خود را برگردانند و پیمان‌سپاری ارزی فقط برای بخش خصوصی محدودیت می‌آورد. از سوی دیگر تجربه تلخ پیمان‌سپاری‌های ارزی در سال‌های گذشته نشان‌ می‌دهد این تصمیم بازارهای صادراتی را برهم می‌زند.
از شبه دولتی‌ها بپرسید دلارهایشان را کجا بردند؟!
پایگاه خبری راد: درپی تعلل در عرضه ارز از سوی برخی صادرکنندگان در سامانه نیما و انتقاد رییس‌جمهور، رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که این اقدام عمدتا از سوی شرکت‌های بزرگ و شبه‌دولتی که عمده بازار را در دست دارند، صورت گرفته که باید از آن ها پرسید دلارهایشان را کجا برده‌اند؟ البته به دلیل فاصله بیش از ۵۰ درصدی نرخ دلار در بازار آزاد و سامانه نیما، صادرکننده رغبتی نسبت به عرضه ارز در سامانه نیما ندارد.
تراز تجاری مثبت در سراشیبی نزول
پایگاه خبری راد: تراز وضعیت مبادلات بازرگانی در دی‌ماه نخست امسال حاکی از مثبت ماندن تراز تجاری ایران است که البته نسبت به ماه‌های ابتدایی امسال تقریبا نصف شده است و کارشناسان افزایش یک باره و ناگهانی نرخ ارز را دلیلی برای افزایش صادرات غیرنفتی و مثبت شدن تراز تجاری می‌دانند.
یک هفته دیگر وضع دلار خوب می‌شود
پایگاه خبری راد: با اجرایی شدن بسته جدید ارزی و به راه افتادن بازار ثانویه، رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: برای پیدا شدن قیمت واقعی در بازار ثانویه، معاملاتی انجام شده اما هنوز به حد انتظار نرسیده که پیش‌بینی‌ می‌شود نهایتا تا یک هفته دیگر، عرضه ارز بیشتر و بازار تنظیم‌ شود. همچنین با جان گرفتن صرافی‌ها قیمت‌ها پایین‌تر می‌آید.
هشدار نسبت به طولانی‌تر شدن صف واردات و گران شدن کالاها
پایگاه خبری راد: رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: تا زمانی که دولت دلار ۴۲۰۰ تومانی به همه واردکنندگان می‌دهد، قطعا بازهم افزایش قیمت در همه بخش‌ها خواهیم داشت و صف‌های واردات طولانی‌تر و به تبع آن مواد اولیه به واحدهای تولیدی دیرتر می‌رسد.
خبرهای ناخوش از چاپ اسکناس!
پایگاه خبری راد: رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد در حالیکه حادترین موضوع اقتصاد، افزایش نقدینگی‌ است، خبرهایی مبنی بر چاپ اسکناس به گوش می‌رسد که بسیار نگران‌کننده است زیرا قیمت کالاها را افزایش و ارزش پول ملی را کاهش خواهد داد و باعث ورود به بخش‌های ارز و طلا می‌شود.
امسال صادرات ۱۶ درصد بیشتر شد
پایگاه خبری راد: رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران از افزایش ۱۶ درصدی صادرات در سال جاری خبر داد و گفت: میزان صادرات به امارات بیش از ۴۳ درصد افزایش یافته است. در عین حال کمترین میزان صادرات ایران به کره جنوبی بوده است.
ترکیه سهم ایران را می‌گیرد؟
پایگاه خبری راد: یک عضو اتحادیه صادرکنندگان پوشاک گفت: زمانی پوشاک ایرانی به اروپا صادر می‌شد، اما اکنون به خاطر تحریم‌ها، مسائل بانکی و مواردی از این دست صادرات پوشاک دچار مشکلات متعدد شده و حتی پیش‌بینی می‌شود با توجه به کاهش واردات پوشاک، ترکیه نیز به دنبال ورود به بازارهای هدف ایران باشد.
فهرست کالاهای صادراتی مشمول دستورالعمل جدید ارزی به زودی اعلام می‌شود
پایگاه خبری راد: به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، فهرست اقلام صادراتی که امکان فروش ارز خارج از سامانه نیما برای آنها وجود ندارد هفته آینده اعلام می‌شود.