19:43 | دوشنبه 9 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

رییس اتاق بازرگانی ایران

خروج دولت از تصدی‌گری ها
رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت باید تصدی‌گری‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند.
 بلای جان اقتصاد رانت خواری است!
پایگاه خبری راد: رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش‌های غیرمولد و رانت‌خواری‌ها بلای جان اقتصاد کشور شده است.
تا توانستیم به پای فعالان اقتصادی بند بستیم!
پایگاه خبری راد: نائب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اولویت امروز کارگران را تامین معیشت خانوارهای کارگری دانست و گفت: تا زمانی که به خواسته‌ نمایندگان کارگران جامه عمل پوشانده نشود، وارد پرونده دستمزد سال آینده نخواهیم شد و دولت و کارفرمایان می‌توانند با هم جلسه بگذارند.
عرضه ارز صادراتی بخش خصوصی به فعالان این بخش واگذار شود
پایگاه خبری راد: به دنبال اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی درباره انجام تغییراتی در نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: باید ارز حاصل از صادرات بخش خصوصی به دلیل حجم کم نقدینگی، در اختیار خود این بخش قرار بگیرد ضمن این‌که نرخ‌های پایه صادراتی باید اصلاح شود.
پای غیر حرفه‌ای‌ها به صادرات باز می‌شود
پایگاه خبری راد: رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: پافشاری اجرای بخش‌نامه پیمان‌سپاری، ورود غیرحرفه‌ای‌ها را به صادرات در پی دارد.
ممنوعیت‌های صادراتی محصولات کشاورزی را راهی بیابان می‌کند
پایگاه خبری راد: رییس اتاق بازرگانی ایران نسبت به برخی سیاست‌های اعمال شده در بخش کشاورزی انتقاد کرد و گفت: سهم تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی طی سال‌های گذشته همواره رو به کاهش بوده و از سوی دیگر سیاست‌گذاری‌هایی مانند پیمان‌سپاری ارزی و اعمال ممنوعیت‌هایی برای برخی محصولات کشاورزی، آنها را راهی بیابان‌ها کرده است.
مصوبه جدید برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی جواب می‌دهد؟
پایگاه خبری راد: با توجه به افزایش مدت زمان اقامت سرمایه‌گذاران خارجی و کاهش ۵۰ هزار دلاری شرط میزان سرمایه‌گذاری برای ترغیب سرمایه‌گذاران در ایران، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران معتقد است که با مصوبه مذکور، قطعا بخشی از مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی حل شده و دیگر در پیچ و تاب موانع سطحی گرفتار نمی‌شوند، اما مهم این است که آیا اساسا فضای کسب و کار کشور آنقدر مناسب هست که سرمایه‌گذاران خارجی را برای سرمایه‌گذاری وسوسه کند یا خیر.
۱۲ راهکار اتاق بازرگانی برای خروج از مشکلات ارزی و تجاری
پایگاه خبری راد: رئیس اتاق بازرگانی ایران طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، ضمن اشاره به سیاست‌های دولت در زمینه مسائل ارزی و تجاری به تشریح نتایج این سیاست‌ها در اقتصاد پرداخت و برای خروج کشور از مشکلات ارزی و تجاری ۱۲ راهکار ارائه کرد.
جو روانی عامل گرانی و ارزانی دلار/ دو شرط برای ثبات ارز
پایگاه خبری راد: بازار ارز طی هفته گذشته، روند معکوسی را طی کرد و یکباره ضرب افزایشی آن گرفته شد که به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران گرانی و ارزانی سریع و شدید ارز در بازار، خارج از منطق اقتصادی بوده و عامل روانی دارد که ثبات و آرامش آن نیازمند بازگشت اعتماد عمومی و پیش‌بینی پذیر کردن بازار برای فعالان اقتصادی است.
قیمت دلار آزاد و ثانویه یکسان می شود
پایگاه خبری راد: نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به این که افزایش نرخ ارز منطق اقتصادی نداشت، باید روند کاهشی به خود می‌گرفت. وی پیش‌بینی کرد که دلارهای خانگی بیشتری به بازار وارد شوند و روند افت قیمت دلار ادامه‌دار باشد و در محدوده قیمت بازار ثانویه قرار گیرد که متعادل‌ترین قیمت برای آن است.
پیمان‌سپاری ارزی، فاکتورهای قلابی را به جریان می‌اندازد
پایگاه خبری راد: باوجود درخواست بازرگانان برای اصلاح بخشنامه پیمان‌سپاری‌ ارزی، هنوز تغییری در این بخشنامه صورت نگرفته است. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا در این زمینه می‌گوید هرگونه سیاست دستوری در اقتصاد، اشتباه و فسادآور است و قوانین این بخشنامه فاکتورهای فروش قلابی را به جریان می‌اندازد یا این که باعث می‌شود ارقام صادرات از سوی صادرکننده کمتر اعلام شود. از سوی دیگر این بخشنامه‌ مُسکنی است که قبلا هم تجویز شده اما جواب نداده است.
ابلاغیه‌های ارزی واردات و واکنش‌های آن
پایگاه خبری راد: در پی ابلاغ دو بسته ارزی در سال جاری، مصوبات متعددی از جمله پرداخت مابه‌التفاوت ارزی و آزاد شدن واردات بدون انتقال ارز از سوی دولت ابلاغ شد که مسئولان دولتی و بازرگانان بخش خصوصی درباره اشتباه یا درست بودن و هزینه‌زا بودن یا نبودن این تصمیمات نظرات مختلفی دارند.
روزی ۱۳۹ میلیارد تومان به کالاهای وارداتی تحمیل شد!
پایگاه خبری راد: در شرایطی که طی روزهای گذشته هیات وزیران تصویب کرد که ثبت سفارش برای واردات کالا به استثنای خودرو بدون انتقال ارز آزاد شود، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد "گرچه این مصوبه خوبی است، اما روزی یک میلیون تومان هزینه به هر کانتینر که از بیست‌و یکم فروردین در گمرک مانده، تحمیل شده است". لذا با توجه به اعلام رییس اتاق بازرگانی تهران مبنی بر رسوب ۱۳۹ هزار کانتینر در گمرک، روزی ۱۳۹ میلیارد تومان هزینه به کالاهای وارداتی تحمیل شده است.
در جلسه اتاقی‌ها با وزیر دادگستری چه گذشت؟
پایگاه خبری راد: صبحانه کاری اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با وزیر دادگستری برگزار شد. در این نشست هریک از فعالان اقصادی مشکلات خود را مطرح و خواستار رفع آن شدند. وزیر دادگستری نیز این جلسه را برای حل تمام‌ و کمال معضلات کافی ندانست و برای برگزاری چنین جلساتی طی هر هفته اعلام آمادگی کرد.
تصمیمات اشتباه مسئولان بخش خصوصی را قربانی می‌کند
پایگاه خبری راد: صبح امروز (سه‌شنبه) نشست صبحانه کاری اعضای اتاق بازرگانی ایران با علیرضا آوایی، وزیر دادگستری به میزبانی اتاق ایران برگزار شد.