11:51 | يكشنبه 8 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

تولید بنزین

مقایسه قیمت بنزین ایران با کشورهای همسایه
پایگاه خبری راد: در حال حاضر بنزین در کشورهای همسایه ایران با چند برابر نرخ بنزین ایران خرید و فروش می‌شود؛ با این حال بسیاری از مسوولان نفتی و کارشناسان حوزه انرژی بر سر لزوم اصلاح قیمت این فرآورده نفتی اتفاق نظر دارند.
آخرین وضعیت کیفیت بنزین در کشور
پایگاه خبری راد: تا چند سال پیش میزان تولید بنزین یورو در ایران صفر بود، اما اکنون حدود ۹۰ میلیون لیتر از ۱۱۲ میلیون لیتر بنزین تولیدی با بالاترین استانداردهای زیست محیطی تولید می‌شود و آن‌طور که وزیر نفت گفته برنامه‌های متعددی برای افزایش کیفیت بنزین در پالایشگاه‌های اصفهان، تهران و آبادان در نظر گرفته شده است که با اجرای این طرح‌ها، کیفیت مابقی بنزین تولیدی کشور نیز ارتقا می‌یابد، اما اکنون نیز در کلانشهرها بنزین باکیفیت در حال توزیع شدن است.
نگران کارت سوخت نباشید
پایگاه خبری راد: از چند روز پیش شمارش معکوس برای آغاز طرح الزام استفاده از کارت سوخت شخصی آغاز شد و مالکان وسایل نقلیه در تب‌وتاب دریافت این کارت بودند و اکنون بار دیگر بر ضرورت استفاده از کارت هوشمند سوخت برای سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه از روز سه‌شنبه (۲۲ مردادماه) تاکید شده است اما افرادی که تاکنون قادر به دریافت کارت سوخت خود نشده‌اند، نگران نباشند، چراکه کارت سوخت جایگاه‌داران چاره کار این افراد شده است.
تحقق آرزوی دیرینه صادرات بنزین
پایگاه خبری راد: صادرات بنزین گزینه جدید روی میز دولت است که برای این مهم نیز تدابیری در نظر گرفته و آن‌طور که وزیر نفت اعلام کرده ایران به دنبال افزایش صادرات این فراورده نفتی است.
مهلت الزام استفاده از کارت سوخت تمدید می‌شود؟
پایگاه خبری راد: نهم خرداد ماه بود که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به‌طور رسمی اعلام کرد که از ۲۰ مردادماه استفاده از کارت سوخت شخصی الزامی و سوخت‌رسانی تنها با این کارت امکان پذیر می‌شود، اما به‌تازگی وزیر نفت اعلام کرده که احتمال تمدید این تاریخ وجود دارد.
کارت سوخت؛ مهر تایید عدم واردات بنزین
پایگاه خبری راد: دی ماه سال گذشته بود که واردات بنزین متوقف و از خروج یک میلیارد دلار سرمایه کشور جلوگیری شد؛ این در حالی است که با توجه به افزایش مصرف بنزین کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اگر این روال ادامه یابد، ممکن است ایران دوباره وارد کننده بنزین شود اما از سوی دیگر کارت سوخت می‌تواند سدی برای این امر باشد.
فرآورده‌های نفتی لیتری چند؟
پایگاه خبری راد: بر اساس آمار، ایران در بین کشورهای دنیا جزو کشورهایی است که فرآورده‌های نفتی خود را با قیمت پایین‌ عرضه می‌کند که همین موضوع نیز چالش‌های متعددی همچون ازدیاد قاچاق در کشور را به وجود آورده است.
حمایت از سیاست دو نرخی شدن قیمت بنزین
پایگاه خبری راد: استفاده از کارت سوخت از ۲۰ مردادماه اجباری می‌شود؛ موضوعی که واکنش‌های متعددی را به‌دنبال داشته و این پرسش را به وجود آورده است که آیا این طرح می‌تواند وضعیت مصرف و قاچاق سوخت را سامان دهد یا مانند دوره قبل یک پروژه ناتمام باقی خواهد ماند؟
ستاره چهارم خلیج فارس کی روشن می‌شود؟
پایگاه خبری راد: اواخر بهمن‌ماه سال گذشته، با تکمیل پرونده سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران در تولید بنزین خودکفا و شرایط برای درخشش فاز چهارم پالایشگاه محقق شد؛ موضوعی که طبق وعده مردان نفتی بعد از تعیین تکلیف منابع مالی این فاز نیز طی مدت ۲۴ تا ۳۶ ماه تکمیل می‌شود.
مانور مبارزه با قاچاق بنزین
پایگاه خبری راد: محرمانه بودن آمار خروجی پالایشگاه‌ها از تابستان سال گذشته تاکنون، این نگرانی را ایجاد می‌کند که نهاد ناظر بر مسیر سوخت کجاست؟ اگر بنا نیست این آمار در اختیار مردم قرار گیرد، آیا در اختیار نهادهای نظارتی مانند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار خواهد گرفت؟
تولید روزانه ۴۷ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه ستاره
پایگاه خبری راد: مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس از ایجاد مقدمات ابتدایی برای رسیدن به تولید روزانه ۴۷ میلیون لیتر بنزین تا هفته‌ی آینده خبر داد.
"بنزین" از خودکفایی تا قاچاق
پایگاه خبری راد: "خودکفایی تولید بنزین"، آرزویی که بالاخره در آستانه ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی محقق شد؛ هرچند به نظر می‌رسد طعم آن چندان شیرین نیست زیرا افزایش مصرف بنزین در ایران به‌دنبال افزایش میزان تولید این فرآورده نفتی می‌دود و حتی گاهی از آن پیشی می‌گیرد و دغدغه میزان مصرف بنزین آنقدر پررنگ است که آسودگی خودکفا شدن زیر سایه این دغدغه رنگ باخته است.
آخرین میزان ظرفیت پالایش نفت خام ایران اعلام شد
پایگاه خبری راد: سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، آخرین میزان ظرفیت پالایش نفت خام ایران را اعلام کرد.
فعلا خبری از صادرات بنزین نیست
پایگاه خبری راد: اواخر سال ۱۳۹۷ با افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، خبر خودکفایی در تولید بنزین به صورت رسمی اعلام شد. در این راستا گزینه‌های صادرات بنزین و افزایش ذخایر بنزین ایران روی میز قرار گرفت و به نظر می‌رسد از این دو موضوع، مورد دوم برای مسوولان در اولویت قرار دارد.
تدبیر دولت برای کاهش مصرف بنزین
پایگاه خبری راد: استفاده از CNG در سبد مصرف، موضوعی تازه در دستگاه‌های متولی نیست، اما تأکید روی این موضوع می‌تواند سرفصلی تازه در ادبیات سودبری از حامل‌های جدید انرژی و حتی کاهش مصرف بنزین در کشور که مدتی است باعث دغدغه مسئولان شده باشد.