07:18 | جمعه 6 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

تغییر اقلیم

تاثیر تغییر اقلیم بر تکثیر پروانه‌های تهران
پایگاه خبری راد: به دنبال هجوم پروانه‌ها به برخی شهرستان‌های تهران از جمله ورامین و قرچک، کارشناس حشرات سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه این پروانه‌ها هیچ خطری برای محیط زیست، کشاورزی و شهروندان ایجاد نمی‌کنند، افزایش بارش‌ها را دلیل افزایش ناگهانی جمعیت این گونه اعلام کرد.
ایران هنوز تشنه آب است؟
پایگاه خبری راد: علی‌رغم بارش‌های مناسب شواهد نشان می‌دهد که ایران به دلیل وجود اقلیم خشک و نیمه خشک هنوز سیراب نشده و بحران آن همچنان وجود دارد؛ به همین دلیل باید موضوع مدیریت مصرف مورد توجه باشد.
وضع منابع آب زیرزمینی خراسان شمالی خوب نیست
پایگاه خبری راد: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: وضعیت آبخوان و منابع آب زیرزمینی این استان خوب نیست.
از "بدخیم‌ تلقی شدن سیلاب و مدیریت آن" تا "وظایف رسانه‌ها در مواقع بحران"
پایگاه خبری راد: مشاور وزیر نیرو و رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی با اشاره به این که مساله سیلاب و مدیریت آن یک پدیده بدخیم (super wicked problems) تلقی می‌شود، بر ضرورت دخیل‌شدن رسانه‌ها در برطرف کردن آن تاکید کرد و گفت: در خصوص پدیده‌های بدخیم باید از "رویکرد همه با هم" (Altogether Approach) و میان بخشی برای حل مساله استفاده کرد.
به نام سیل به کام سد؟
پایگاه خبری راد: برنده سیل‌های ویرانگر اخیر سدسازان بودند چرا که در فقدان عملیات گسترده آبخیزداری و مدیریت حوضه‌های آبخیز در مناطق مختلف کشور، سدها توانسته‌اند خودی نشان دهند تا از آن‌ها به عنوان یکی از راهکارهای اصلی کنترل سیل نامبرده شود. اما آیا واقعا سدسازی راهکار اصلی کنترل سیل و ذخیره آب در کشور است؟
تغییر کاربری شاهرگ‌های طبیعت ایران
پایگاه خبری راد: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی یزد گفت: تغییر کاربری‌های غیراصولی، فاجعه سیلاب‌ها را افزایش می‌دهد.
اگر همه‌ آب‌های ورودی به کشور مدیریت می‌شد، تا ۲ سال نگرانی آب نداشتیم
پایگاه خبری راد: استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این‌که ۹۲ میلیارد متر مکعب آب وارد کشور شده است، گفت: از میان این میزان آب وارد شده حدودا ۴۰ میلیارد متر مکعب را توانستیم مدیریت کنیم. اگر ۵۰ میلیارد متر مکعب باقی را هم با مدیریت قوی هدایت می‌کردیم، تقریبا تا دو سال در موضوع آب نگرانی نداشتیم.
اردکانیان: ۳۵ روستا قطعی برق دارند / ۲۱۰۰ میلیارد تومان خسارات به تأسیسات وارد شد
پایگاه خبری راد: وزیر نیرو با بیان این که در پی بارش‌ها و سیل اخیر مجموعا ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارات به تأسیسات وارد شده است، گفت: در حال حاضر یک و نیم درصد روستاها متأثر از سیل و قطعی برق و قطعی آب شرب هستند.
پیش‌بینی بارش‌های سنگین برای ایران در دهه‌های آینده
پایگاه خبری راد: یک اقلیم‌شناس وضعیت بارش و دمای ایران را طی ۶۰ سال گذشته تشریح و تاکید کرد که سیل‌های اخیر کشور از پیامدهای گرمایش جهانی و نشانه تغییر اقلیم است و احتمال وقوع خشکسالی های متمادی و بارش های سیل آُسا طی سال های آینده وجود دارد.
تاثیر گرمایش جهانی بر سیل‌های اخیر ایران
پایگاه خبری راد: یک اقلیم‌شناس بارش‌های سنگین و سیل‌های اخیر ایران را ناشی از تغییر اقلیم و گرمایش جهانی دانست و ادعی بی‌سابقه بودن بارش‌های ایران را رد کرد.
دلایل سیل‌های مخرب شمال کشور؛ از جنگل‌تراشی‌ تا راه‌آهن آق‌قلا ؟
پایگاه خبری راد: یک استاد دانشگاه تهران جنگل‌تراشی‌ها و ورود رسوبات به رودخانه‌ها را عامل سیلاب‌های اخیر شمال ایران دانست و از مجلس شورای اسلامی، بدون توجه به سود شرکت‌های جنگل‌تراش، خواستار تصویب طرح تنفس جنگل‌ها شد.
مسیر طولانی که برای اجرای ۴۸ طرح‌ کلان ملی طی شد/عدم اختصاص اعتبار از سال ۹۴
پایگاه خبری راد: پس از کش و قوس‌های فراوان برای اجرای ۴۸ طرح کلان ملی در نهایت اعلام شد طرح‌هایی که دارای دستگاه سفارش‌دهنده هستند، می‌توانند به روند پیشرفت خود ادامه دهند و پس از آنکه سال ۹۴ تاکنون هیچ پولی برای این اجرای طرح‌ها پرداخت نشد، در آخرین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با بازنگری شیوه نامه تصویب طرح‌های کلان ملی 20 طرح تعیین تکلیف شده است که از این تعداد تنها سرنوشت 12 طرح روشن است.
۲۰ خودرو و موتور مجوز شماره‌گذاری نگرفتند
پایگاه خبری راد: سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: از ابتدای آبان‌ماه سال ۹۷، ۱۱۲ درخواست صدور شماره‌گذاری برای وسایل نقلیه به کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی ارسال شده که از این میان ۹ مدل موتورسیکلت، شش مدل خودروی سنگین و پنج مدل خودروی سبک موفق به دریافت مجوز شماره‌گذاری زیست‌محیطی نشدند.
در مقیاس کلان در دوره سرد ناهنجار قرار داریم
پایگاه خبری راد: نشست‌های هم‌اندیشی ملی درباره موافقت‌نامه اقلیمی پاریس، به‌همت معاونت پژوهشی دانشگاه تهران برگزار شد.
تاراج آب ایران در بخش کشاورزی
پایگاه خبری راد: در حال حاضر سهم زیادی از آب ایران در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و این در شرایطی است که میزان هدررفت آب در این حوزه نیز بسیار زیاد اعلام شده و به اعتقاد کارشناسان، لازم است که راه‌کارهایی برای کاهش مصرف آب در این حوزه انجام شود.