12:03 | چهارشنبه 6 تير 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

بسته جدید ارزی

پرداخت ۲۴ میلیارد دلار ارز دولتی و نیمایی به واردات + جزئیات
پایگاه خبری راد: در پی انتشار فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی و نیمایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که در نیمه اول امسال دولت ۲۴ میلیارد دلار ارز بانکی و نیمایی پرداخت کرده است که بیشترین ارز اختصاص یافته به واردات ۱۰ قلم کالای اساسی بوده است.
ماجرای نرخ تسعیر خوراک پتروشیمی ها چیست؟
پایگاه خبری راد: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که همواره یکی از موضوع‌های مورد مناقشه بوده، در ماه‌های اخیر و با توجه به سیاست‌های ارزی دولت دستخوش تغییراتی شده است. نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که پیرو دستورالعمل جدید ارزی کاهش یافته بود، با تغییر سیاست‌ها افزایش نیافت اما به تازگی اخباری مبنی بر افزایش آن به گوش می‌رسد.
خروج سخت "دلار" از خانه‌ها
پایگاه خبری راد: با وجود برآوردهای میلیاردی برای ذخیره دلار در خانه‌ها، آمار بانک مرکزی نشان‌دهنده خروج سخت و ضعیف دلار از خانه به سمت بانک‌هاست؛ به‌گونه‌ای که با وجود مشوق‌ها و تضمین های اعلامی، فقط حدود ۱۰ میلیون دلار سپرده‌گذاری ارزی انجام شده است.
تامین ارزهای خدماتی از هفته آینده
پایگاه خبری راد: بعد از اختلالاتی که در تامین ارز خدماتی در بانک‌ها و همین طور صرافی‌ها ایجاد شد، بانک مرکزی وعده داده که از هفته آینده تمامی نیازهای ارزی خدماتی مردم را تامین کند.
کالای جدیدی از پرداخت مابه‌التفاوت ارزی معاف نشده است
پایگاه خبری راد: به منظور تسهیل در ترخیص کالاهای مانده در گمرک، ۳۶۳۷ قلم کالا مشمول معافیت پرداخت مابه‌التفاوت ارزی شدند و قرار شد تعدادی دیگر از کالاها به این لیست اضافه شود اما به گفته نایب رییس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران، هنوز به تعداد کالاهای ترخیصی با معافیت ارزی افزوده نشده است. به اعتقاد وی، چابکی لازم در بدنه دولت برای اقدام به موقع برای بهبود شرایط وجود ندارد.
پرداخت ارز مسافرتی به یک بانک محدود شد/ اختلاف ۱۲۰۰ تومانی با بازار
پایگاه خبری راد: ارائه ارز مسافرتی در بانک‌ها که طی مدت اخیر در دو بانک آغاز شده بود، اما اکنون با توجه به نوسان قیمت ارز در یکی از بانک‌ها پرداخت انجام می‌شود. از سویی دیگر اختلاف نرخ بین بازار و بانک تا ۱۲۰۰ تومان در هر یورو رسیده است.
کسی به بازار ارز سر نمی‌زند؟
پایگاه خبری راد: امروز ارقام تازه‌ای از دلار و یورو در بازار آزاد ارز ثبت شد که ادامه جریان آمدن نرخ‌های عجیب به این بازار بود و توجیهی برای آن وجود ندارد؛ بازار پرتقاضایی که بانک مرکزی معتقد است فقط سه درصد معاملات در آن انجام شده و دلیلی برای حراج ارز در آن نمی‌بیند، ظاهرا کاملا رها شده و کنترل و نظارتی بر آن نیست.
خودروسازهای داخلی چقدر چینی هستند؟
پایگاه خبری راد: بعد از اجرای برجام اگر چه به نظر رسید سهم چینی‌ها از قراردادهای جدید کاهش یافته و ایرانی‌ها تمایل بیشتری به کار با اروپایی‌ها دارند، ناگفته پیدا بود که سهم چینی‌ها در بازار تامین قطعات، نسخه بلندمدتی است که آنها برای صنعت خودروی ایران نوشته‌اند.
پتروشیمی‌ها چقدر ارز و با چه نرخی به نیما آوردند؟
پایگاه خبری راد: حدود شش ماه از آغاز سیاست‌های ارزی دولت گذشته است؛ سیاست‌هایی که فراز و نشیب‌های زیادی داشته و در میانه راه تحت عنوان بسته جدید ارزی دستخوش تغییراتی شد، اما در هر شرایط و تحت هر عنوانی پتروشیمی‌ها یکی از بازیگران اصلی آن بودند.
اختلاف ارز مسافرتی در بانک و صرافی‌ ۶۰۰ تومان شد
پایگاه خبری راد: اختلاف قیمت ارز مسافرتی بانکی و بازار آزاد بار دیگر زیاد شد؛ به طوری که اکنون هر یورو در صرافی با بانک حدود ۶۰۰ تومان تفاوت قیمت دارد.
۱۷۳ کالای دیگر از پرداخت مابه‌التفاوت ارزی معاف شدند + اسامی
پایگاه خبری راد: طی نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به رییس کل بانک مرکزی ۱۷۳ قلم کالای دیگر از پرداخت مابه‌التفاوت ارز معاف شدند.
جزئیاتی از تامین ارز زائران اربعین
پایگاه خبری راد: بر خلاف برخی خبرها مبنی بر اختصاص دلار ۷۰۰۰ تومانی به زائران اربعین، قرار بر این نیست که ارزی به عنوان ارز مسافرتی با نرخ نیمایی در اختیار آنها قرار گیرد؛ بلکه فقط هزینه ویزای زائران در قالب حواله ارزی با نرخ نیما پرداخت می‌شود و ارز سفر باید از بازار و همانند سایر مسافران تهیه شود.
بازگشت ارز صادرات محصولات کشاورزی را فعلا متوقف کنید
پایگاه خبری راد: معاون وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای از سرپرست معاونت ارزی بانک مرکزی درخواست کرد تا بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی برای مدت زمان یک ماه متوقف کند.
وقت‌کشی برای حذف دلالان مواد اولیه بطری!
پایگاه خبری راد: به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی، علیرغم گذشت یک ماه از پیشنهاد حذف مرحله خرید تولیدکنندگان پریفورم از بورس، کماکان تصمیمی در این رابطه اتخاذ نشده است؛ راهکاری که می‌تواند عاملی برای حذف دلالان و دسترسی مستقیم تولیدکنندگان به مواد اولیه بطری و ثبات قیمت‌ها باشد.
تشریح آخرین وضعیت تامین ارز کالاهای اساسی
پایگاه خبری راد: آن طور که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده است، در یک ماه گذشته حدود ۳.۲ میلیارد یورو برای واردات کالاهای اساسی و همچنین مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی مورد نیاز مردم تامین شده است.