22:52 | دوشنبه 16 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

بازار رسمی

افزایش شفافیت به واسطه تقویت بورس کالا
پایگاه خبری راد: یک کارشناس بازار سرمایه درباره عملکرد بورس کالا در آستانه یازده سالگی گفت: نگاهی به سال‌های ابتدایی راه‌اندازی بورس کالا و مقایسه کارکردهای این بورس با شرایط فعلی، نشان می‌دهد که این بورس از منظر ابزارسازی و آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای حضور و معامله انواع کالاها عملکرد مثبتی برای اقتصاد داشته است.
از شبه دولتی‌ها بپرسید دلارهایشان را کجا بردند؟!
پایگاه خبری راد: درپی تعلل در عرضه ارز از سوی برخی صادرکنندگان در سامانه نیما و انتقاد رییس‌جمهور، رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که این اقدام عمدتا از سوی شرکت‌های بزرگ و شبه‌دولتی که عمده بازار را در دست دارند، صورت گرفته که باید از آن ها پرسید دلارهایشان را کجا برده‌اند؟ البته به دلیل فاصله بیش از ۵۰ درصدی نرخ دلار در بازار آزاد و سامانه نیما، صادرکننده رغبتی نسبت به عرضه ارز در سامانه نیما ندارد.
قیمت‌گذاری دولتی گریبانگیر بورس کالا شد!
پایگاه خبری راد: در حالی برخی افراد با حمله به ساختارهای رسمی بورس سعی دارند که معاملات پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها را از بورس به فضای غیر شفاف سوق دهند و رانت خود را بیشتر کنند که اقتصاددان‌ها معتقدند باید با احترام به مکانیزم بازارهای رسمی از ایجاد رانت جلوگیری کرد.
خرید خودرو به مسابقه "بخت‌آزمایی" تبدیل شده است
پایگاه خبری راد: عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: در طرح‌های فروش خودروسازان شاهد هجوم شدید تقاضا هستیم به‌گونه‌ای که خرید خودرو به قیمت‌های رسمی، به مسابقه بخت‌آزمایی تبدیل شده که برنده آن می‌تواند خودرو را به قیمت رسمی از خودروساز دریافت و به قیمت آزاد در بازار بفروشد و مابه‌التفاوت قیمت‌ها را نصیب خود کند.
صدور فرمان بازگشت ثبات به بازار ارز با معامله در بازار ثانویه
پایگاه خبری راد: دبیر کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار معتقد است، تصمیم شورای عالی بورس و برچیدن سفره رانت از بازار کالا، یک تصمیم منطقی و مناسب در پرونده عملکرد اقتصادی دولت درج می‌کند؛ به عبارت دیگر با توقف عرضه محصولات با ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار رسمی کالا و انجام این معاملات بر اساس ارز بازار ثانویه، فرمان ثبات بازار با حضور مصرف کنندگان واقعی در بازار صادر می‌شود.
پای دلار ۷۵۰۰ تومانی به "نیما" باز شد
پایگاه خبری راد: با وجود ابهاماتی که در رابطه با نرخ رقابتی ارز در سامانه نیما برای گروه سوم کالایی وجود داشت، خبرها از این حکایت دارد که دلار تا ۷۵۰۰ تومان در معاملات این سامانه قیمت خورده است.
دلار کمتر از ۸۰۰۰ تومان را هم دید
پایگاه خبری راد: روند کاهش قیمت دلار برای امروز هم ادامه پیدا کرد و نرخ این ارز در بازار آزاد به کمتر از ۸۰۰۰ تومان رسید.
جریمه ۵ برابری سود برای استارت‌آپ‌هایی که معاملات صوری انجام دهند
پایگاه خبری راد: به تازگی برخی از استارت‌آپ هایی که با مشکل مالی مواجه شده‌اند به منظور تامین مالی به بورس یا فرابورس درخواست پذیرش داده‌اند اما برخی معتقدند آنها برای بالا بردن ارزش شرکت، معاملات صوری انجام داده‌اند و هدفشان این است که سهام‌شان را با چندین برابر قیمت واقعی در بازار سهام عرضه کنند که در این باره معاون حقوقی سازمان بورس گفت: اگر شرکتی به قصد فریب بازار، اقدام به معاملات صوری کند، مجرم شناخته شده و علاوه بر جبران خسارات، باید تا پنج برابر سود به دست آورده جریمه پرداخت کند.
سفته بازان و نوسان گیران برنده بازار سهام و سکه آتی
پایگاه خبری راد: در حالی قیمت دلار در بازارهای غیر رسمی رو به افزایش است که قیمت سکه در بازار رسمیِ آتی در بورس کالا مرز سه میلیون تومان را رد کرد، اما در نهایت کسانی که در این بازار پیش بینی افزایش قیمت داشتند به صورت دستوری مجبور شدند سفارش فروش بگذارند و سود افزایش قیمت‌ها را به جیب عده ای خاص بریزند، در حال حاضر بازار سهام نیز شرایط مشابهی را تجربه می‌کند.
گزارشی از آخرین تغییرات قیمتی نرخ ارز آزاد و دولتی
پایگاه خبری راد: نوسان قیمت در بازار رسمی و غیررسمی ارز، امروز با ثبت نرخ‌های جدیدی همراه شد.
بازار دوم ارزی نداریم/واردات فقط با دلار ۴۲۰۰ تومانی
پایگاه خبری راد: معاون سازمان توسعه تجارت در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر واردات برخی کالاها با دلار با نرخ بیش از ۴۲۰۰ تومان تأکید کرد: بر اساس تمهیدات صورت گرفته از سوی دولت، هیچ برنامه ای برای واردات با نرخ ارزی دیگری غیر از آنچه در مصوبات دولت آمده، امکان پذیر نخواهد بود؛ بنابراین ادعای برخی رسانه ها به ویژه در شبکه های مجازی در این خصوص، صحت و سندیتی ندارد.
افزایش ۱۵ درصدی درآمد صادراتی ایران
پایگاه خبری راد: معاون سازمان توسعه تجارت از رشد ۱۵ درصدی ارزش صادرات در فرودین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها بزرگترین چالش بازار سرمایه
پایگاه خبری راد: در حالی که هنوز روش ارزش‌گذاری مشخص و قابل استنادی برای استارتاپ‌ها و عرضه آنها در بورس یا فرابورس وجود ندارد تعدادی از استارتاپ‌ها مدعی هستند ارزش میلیارد دلاری دارند و می‌گویند سرمایه گذار خارجی قسمتی از سهامشان را با چنین ارقامی خریده است. آن‌ها می خواهند با چنین ارزش‌هایی وارد بازار سرمایه شوند، اما عده‌ای معتقدند این ارزشگذاری‌ها نادرست است و آن‌ها سرمایه خارجی جذب نکرده‌اند.
معافیت ارزی برای صادرکنندگان عراق و افغانستان
پایگاه خبری راد: عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از معافیت بازگشت ارز از طریق سیستم بانکی برای صادرکنندگان کالا به عراق خبر داد و گفت: باتوجه به تسهیلاتی که دولت برای صادرات به عراق و افغانستان ایجاد کرده، صادرات به این دو کشور افزایش خواهد داشت.
اثر سوء مدیریت‌ها بیشتر از لغو برجام است
پایگاه خبری راد: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به شرایط اقتصادی امسال از جمله نوسانات نرخ ارز و خروج آمریکایی‌ها از برجام اشاره کرد و گفت: خروج آمریکایی‌ها از برجام و حتی لغو آن با توجه به اینکه به ویژه در حوزه پولی و بانکی گشایش خاصی صورت نگرفته است، تاثیر چندانی نمی‌تواند در این زمینه روی اقتصاد بگذارد اما برخی سوء مدیریت‌ها اثر بیشتری دارد که باید تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها کارشناسی و با نظر متخصصان انجام شود.