23:49 | سه شنبه 17 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

اوراق گواهی سپرده

نکاتی که باید برای معامله اوراق سکه بدانید
پایگاه خبری راد: انتشار اوراق سکه و معامله آن در بازار بورس از فردا (یکشنبه) آغاز می‌شود.
اوراق گواهی سپرده سکه در بورس قابل معامله می‌شود
پایگاه خبری راد: با هماهنگی بانک مرکزی و سازمان بورس، گواهی سکه‌های پیش‌فروش شده از طریق بورس قابل معامله شد. این اوراق در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی قابل خریدوفروش خواهند بود.
چند و چون معامله اوراق گواهی سپرده سکه در بورس کالا
پایگاه خبری راد: اوراق گواهی سپرده سکه قابل معامله در بورس کالا حکم سکه فیزیکی را دارد و مردم به راحتی می توانند آن را بدون محدودیت خرید و فروش کنند. به نظر می رسد که بانک مرکزی به کمک عرضه این اوراق در بورس می‌خواهد به صورت بلندمدت و مستمر در بازار حضور پیدا کرده و تعادل موجود در روند معاملات و میزان عرضه و تقاضا را حفظ کند.
سکه و سود هم به داد نقدینگی نرسید
پایگاه خبری راد: با وجود سیاست‌هایی که بانک مرکزی در پایان سال گذشته برای جذب نقدینگی از بازار به اجرا درآورد، باز هم میزان افزایش حجم آن در مقایسه با ماه‌های قبل قابل توجه است.
فعلا منتظر کاهش سود بانکی نباشید
پایگاه خبری راد: آن طور که شواهد نشان می‌دهد و از اظهارات مقامات مسئول بانکی بر می‌آید بعید است که در آینده‌ای نزدیک کاهش نرخ سود در بخش سپرده و به دنبال آن تسهیلات در شبکه بانکی اجرایی شود.
نگاهی به نرخ تورم و سود بانکی در ۳۴ سال گذشته
پایگاه خبری راد: طی بیش از ۳۰ سال گذشته با وجود اینکه در مواقعی نرخ سود بانکی در مقابل تورم منفی بوده اما در مجموع هیچ‌گاه مشتریان شبکه بانکی در سرمایه‌گذاری مدت‌دار خود سودی کمتر از هشت درصد دریافت نکرده‌اند. این نرخ در بازه‌های زمانی تا بیش از ۳۰ درصد نیز پیش رفته است.
بانک‌ها منتظرند
پایگاه خبری راد: با وجود گذشت حدود دو ماه از وعده بانک مرکزی برای جبران زیان بانک‌ها در انتشار اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصد، مدیران بانکی می‌گویند تاکنون در این باره اقدامی نشده است.
قبح سود بالا ریخت/ سپرده ۲۱ درصد برگشت
پایگاه خبری راد: با وجود اینکه در حال حاضر در بسیاری از بانک‌ها نرخ سود سپرده تا حد زیادی پایدار شده و افتتاح حساب با سود بیش از ۱۵ درصد انجام می‌شود، ولی پرداخت نمی‌شود، اما برخی بانک‌ها که تا پیش از این به نرخ سود مصوب پایبند بودند، بار دیگر به نرخ‌های قبلی برگشته و با سود ۲۱ درصد افتتاح حساب می‌کنند. شعب در مواردی می‌گویند بعد از انتشار اوراق ۲۰ درصد سپرده و باز شدن سود بالا به شبکه بانکی، مردم سخت زیر بار سود ۱۵ درصد می‌روند.
برای همه بانک‌ها هم بد نشد!
پایگاه خبری راد: گر چه انتشار اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصدی با توجه به بالاتر بودن از نرخ سود تسهیلات ۱۸ درصد، موجبات ایجاد زیان برای برخی بانک‌ها را ایجاد کرد، اما در سوی دیگر برخی بانک‌ها که بدهی بالایی به بانک مرکزی دارند، از جریان اوراق ۲۰ درصدی استفاده کرده‌اند.
جولان دلار، تبعیت سکه
پایگاه خبری راد: بازار ارز، سال نو را طوفانی شروع کرد و بعد از چند روز تعطیلات ابتدایی ابتدای سال یکباره چشم بازار به دلار بالای ۵۰۰۰ تومان روشن شد. سکه هم از قافله ارزی جانماند و رکوردهای جدیدی برجای گذاشت و تا ۱۲۰ هزار تومان گران شد. بازار ارز و سکه اکنون در شرایط تا حدودی مبهم قرار دارد.
زیان ۱۲ هزار میلیاردی بانک‌ها از یک سیاست ارزی
پایگاه خبری راد: با وجود اینکه بانک مرکزی هنوز گزارشی در رابطه با عملکرد بانک‌ها در انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی ۲۰ درصد منتشر نکرده، اما بر اساس آمار اعلامی مدیران شبکه بانکی حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان از این اوراق فروخته شده است. در این حالت بانک‌ها باید در پایان یک سال حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بیش از نرخ سودی که به سپرده‌های ۱۵ درصد می‌پرداختند، به حساب مشتریان واریز کنند. این رقم هنوز منبع مشخصی ندارد.
سپرده ارزی را حتما ارزی تحویل بگیرید
پایگاه خبری راد: صاحبان ارز می‌توانند با سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها ضمن دریافت سود حتما ارز خود را ارزی تحویل بگیرند.
پایان فروش اوراق 20 درصدی!
پایگاه خبری راد: از بسته ارزی که بانک مرکزی در هفته‌های اخیر به اجرا درآورد، انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی با سود ۲۰ درصد تمام شده است، اما فروش اوراق سپرده ارزی و همچنین پیش فروش سکه و حراج آن ادامه دارد.
درخواست کمک برای جبران هزینه سود ۲۰ درصدی گواهی سپرده
پایگاه خبری راد: در جلسه‌ای که بین بانک‌ها برای بررسی موضوع ابعاد انتشار اوراق گواهی سپرده با سود ۲۰ درصد برگزار شد، قرار بر این است تا طی نامه‌ای به بانک مرکزی، مساله را مطرح کرده و بخواهند تا این بانک برای جبران هزینه‌های ناشی از فروش این اوراق راهکار ارائه کند.
وعده مبهم رئیس کل برای جبران زیان چند هزار میلیاردی بانک‌ها
پایگاه خبری راد: فروش ۱۰۰ هزار میلیاردی اوراق گواهی سپرده با سود ۲۰ درصد فعلا با توجه به اختلاف پنج درصدی که با سود حساب‌های سپرده مدت‌دار دارد، ۵۰۰۰ میلیارد تومان ضرر برای بانک‌ها ایجاد کرده است. در حالی این رقم می‌تواند تا پایان دوره انتشار گواهی سپرده تشدید شود که هنوز مشخص نیست قرار است این زیان چگونه تامین و جبران شود.