00:53 | دوشنبه 16 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

اقتصاد آزاد

 وزیر کار به مالک هفت‌تپه اولتیماتوم داد!
پایگاه خبری راد: تلاش مالک کارخانجات نیشکر هفت تپه در مرحله نخست باید آن باشد که با پرداخت حقوق به کارگران، به شرایط عادی برگردد.
تحریم‌های آمریکا باج‌گیری است/با اتحاد دوره سختی‌ها کوتاه می‌شود
پایگاه خبری راد: معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران زورگویی و باج‌گیری از ملت ایران است، اظهار کرد: اینکه دولت با اطمینان اعلام می‌کند که واردات کالاهای اساسی و داروهای مورد نیاز مردم در حال انجام و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد، نه به دلیل اقدامات بشردوستانه ایالات متحده آمریکا، بلکه به دلیل راهکارهایی است که خود برای مواجهه با این شرایط اتخاذ کرده است.
اقتصاد تنها دلیل مشکلات امروز کشور نیست!
پایگاه خبری راد: معاون اول رئیس جمهور گفت: موضوع اقتصادی تنها دلیل به وجود آمدن شرایط امروز نیست. جامعه به دنبال نشاط سیاسی است. یک سال و چند ماه از مهم‌ترین انتخاباتمان نگذشته است. کسی فراموش نکرده که چه شور و شوقی میان مردم شکل گرفت، چه شعارهایی داده شد.
یارانه پتروشیمی ها را قطع کنید
پایگاه خبری راد: در پی برداشتن سقف معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا و حذف قیمت‌گذاری‌های دستوری، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: باید با برنامه‌های بلندمدت پتروشیمی‌ها را به سمت بازار عرضه و تقاضا هدایت کرد تا به ‌تدریج، یارانه‌هایشان قطع شود.
سرعت تصمیم گیری برای تعیین قیمت های جدید خودروسازان بیشتر شود
پایگاه خبری راد: به عقیده قطعه سازان و خودروسازان با توجه به تصمیم دولت در خصوص تامین ارز تولیدکنندگان از بازار ثانویه ، شرایط کنونی تاثیری بر وضعیت هزینه های تولید صنعت خودرو نخواهد گذاشت.
چرخه تورمی؛ دور باطل این‌روزهای اقتصاد ایران
پایگاه خبری راد: شکل گرفتن یک چرخه تورمی بین نرخ ارز، قیمت کالاها و حجم نقدینگی باعث شده که بسیاری از کارشناسان بر مختل شدن سازوکار بازار تاکید کرده و حضور و دخالت هر چه بیشتر دولت را توصیه کنند.
تاثیرات برداشته شدن محدودیت در سقف رقابت محصولات پتروشیمی
پایگاه خبری راد: با توجه به نظر ستاد اقتصادی دولت محدودیت در سقف رقابت محصولات پتروشیمی برداشته شد و قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس بر اساس «میانگین چهار هفته‌ای» گذاشته می‌شود. تصمیمی که تاثیر مثبت یا منفی آن در گروی نحوه اجرای آن است. کارشناسان بر این باورند چنانچه الزامات آن رعایت شود باعث سالم‌سازی بازار می‌شود، درغیر این صورت احتمال تخریب بازار نیز وجود دارد.
آزادسازی نرخ ارز در راستای سیاست‌های شوک درمانی است
پایگاه خبری راد: محققان اظهار کردند در رتبه‌بندی که اخیرا انجام شده است، چین به‌عنوان مکانی جذاب برای سرمایه‌گذاری انرژی‌های تجدیدپذیر معرفی شده‌ است.
ریزش طبقات متوسط مردم به زیر خط فقر
پایگاه خبری راد: یک اقتصاددان معتفد است: سیاست رهاسازی قیمت ارز منجر به تورم شدید خواهد شد و هم رکود مزمن را که با وجود تلاش‌های دولت در چند سال گذشته دامن اقتصاد کشور را رها نکرده است، تشدید کرده و تعطیلی یا ورشکستگی واحدهای تولیدی به خصوص در بخش صنعت و خدمات را در پی خواهد داشت.
قیمت واقعی دلار ۷۰۰۰تومان است
پایگاه خبری راد: یک فعال حوزه بازرگانی گفت: قیمت اصلی دلار پیش از آغاز این بحران‌ها نزدیک به ۶۰۰۰ تومان بود و الان با تورم ایجاد شده، نرخ آن در کانال ۷۰۰۰ تومان قرار دارد و مازاد بر این قیمت نیز حباب است.
صدور فرمان بازگشت ثبات به بازار ارز با معامله در بازار ثانویه
پایگاه خبری راد: دبیر کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار معتقد است، تصمیم شورای عالی بورس و برچیدن سفره رانت از بازار کالا، یک تصمیم منطقی و مناسب در پرونده عملکرد اقتصادی دولت درج می‌کند؛ به عبارت دیگر با توقف عرضه محصولات با ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار رسمی کالا و انجام این معاملات بر اساس ارز بازار ثانویه، فرمان ثبات بازار با حضور مصرف کنندگان واقعی در بازار صادر می‌شود.
پیش‌بینی یک اقتصاددان از وضعیت تورم در ماه‌های آینده
پایگاه خبری راد: عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز معتقد است: همراه با ارائه شدن بسته ارزی جدید یک سری اصلاحات و اقدامات تکمیلی در جهت کنترل افراد و شرکت‌هایی که ارز ارزان را صرف سودهای کلان خود کردند نیاز دارد و البته این اقدامات تکمیلی، علاوه بر دولت نیاز به مشارکت فعال نهادهای قضایی و نظارتی دارد تا از سوء استفاده های بعدی جلوگیری شود.
۲۵۰ میلیارد دلار ثبت‌سفارش واردات در ۴ ماه!
پایگاه خبری راد: وزیر صنعت، معدن و تجارت از احیای سازمان نظارت و بازرسی خبر داد و گفت: تقاضای ثبت سفارش طی چهار ماه اخیر نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳.۵ برابر افزایش پیدا کرده است و اگر فرض کنید که همه این ثبت سفارش‌های انجام شده را بخواهیم وارد کنیم به ۲۵۰ میلیارد دلار می‌رسد که قابل تصور نیست.
راهکارهای یک نماینده برای آزادسازی مشروط قیمت خودرو
پایگاه خبری راد: یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قیمت خودرو و سایر کالاهای وابسته به ارز متاثر از قیمت ارز در بازار ثانویه، افزایشی خواهد بود.
عبور از پیچ التهاب بازارها با تمرکز بر بورس کالا
پایگاه خبری راد: یک مدرس دانشگاه با اشاره به کاربرد بورس‌ها در ایران می‌گوید نباید فراموش کرد که راه درمان این التهاب، سیاست دستوری و قیمت‌گذاری دولتی نیست. او معتقد است وضعیت موجود بهره گیری بیشتر از بازار سرمایه در شرایط فعلی اقتصادی را گوشزد می کند چرا که فعالیت‌های بازار سرمایه همواره شفاف بوده و صورت‌های مالی و فعالیت‌های اقتصادی در آن مشخص هستند.