03:56 | جمعه 13 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

اقتصاد آب

بحران آب،معضل اساسی کشور ایران!
پایگاه خبری راد: خاک هر دشت و حوضه آبریزی در دنیا زمانی‌که چندین سال متمادی دچار خشکسالی می‌شود، به‌ میزان بسیاری رطوبت خود را از دست می‌دهد و حتی وقتی وارد دوره ترسالی می‌شود؛بخش اعظمی از بارش ها، صرف رطوبت از دست‌رفته‌ خاک می‌شود و این معضلی است که اکنون ایران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.
رویکرد وزیر نیرو در مورد اقتصاد آب
پایگاه خبری راد: "نظام تعرفه فعلی آب مشوق بد مصرفی است"؛ این موضوع یکی از مهم‌ترین صحبت‌های وزیر نیرو در دوران وزارتش است، چراکه وی معتقد است نظام فعلی تعرفه‌گذاری آب بویژه در بزرگ‌ترین حوزه مصرف‌کننده یعنی کشاورزی، هرگز با توسعه پایدار مبتنی بر شناسایی ارزش ذاتی آب سازگار نیست و باید این موضوع اصلاح شود.
علت اصلی بحران آب در کشور چیست؟
پایگاه خبری راد: معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آبفا وزارت نیرو گفت: افزایش جمعیت و در نتیجه آن افزایش مصرف آب فراتر از الگوی مصرف بهینه، عامل بهره برداری بسیار بالاتر از آستانه تاب‌آوری منابع آب بوده، به طوری که مصارف آب از مرز بحرانی گذشته است.
تعطیلی 200 مرکز آب چرخانی در تهران!
پایگاه خبری راد: عضو شورای شهر تهران از لزوم توجه به آب چرخانی آب در این وضعیت کم آبی شهر تهران خبر داد.
رشد آمارهای اقتصادی بنادر جنوبی ادامه دارد
پایگاه خبری راد: آمارهای جدید ارائه شده از سوی سازمان بنادر نشان می دهد که در طول چهار ماهه ابتدایی امسال بنادر جنوبی کشور به رشد فعالیت‌های اقتصادی خود ادامه داده اند.
توهم منابع در ایران
پایگاه خبری راد: رییس مرکز امور اجتماعی منایع آب و انرژی وزارت نیرو با اشاره به گذر از عصر فراوانی منابع مطرح کرد: ما مدل کوچک شده‌ای از جهان هستیم که باید توهم منابع و پوشیده کاری در فرآیند دولتی را کنارگذاشته و پاسخگوی میل به شفافیت، آگاهی فزاینده و ایفای نقش مردم در حل مشکلات باشیم.
سردرگمی برای حل ورشکستگی آب
پایگاه خبری راد: مروری بر وضعیت برداشت‌ آب‌های زیرزمینی، مصرف ۱۱۰ درصدی آب‌های تجدیدپذیر، کم‌بارشی ۱۱ ساله، گسترش خشکسالی در ۹۷ درصد مساحت ایران، خشکی تالاب‌ها و دریاچه‌ها، بحران کمبود آب شرب در تعدادی از شهرهای کشور نمایانگر وضعیت بحرانی آب کشور است.
از تبدیل خانه "مستوفی الممالک" به پاتوق "مشاغل نوین" تا بلاتکلیفی بودجه‌ای احیای قنات‌ها
پایگاه خبری راد: مسجدجامعی به همراه تیم تهرانگردی این هفته از خانه‌های قدیمی منطقه ۱۲ و همچنین تصفیه خانه‌های آب بازدید کرد.
چه‌کسانی می‌توانند پول آب ندهند؟
پایگاه خبری راد: سیاست دولت دوازدهم مدیریت مصرف آب و سازگاری با کم‌آبی است. در همین راستا تمام برنامه‌های وزارت نیرو نیز برحسب همین اصل پایه‌گذاری شده است تا جایی که وزیر نیرو اخیرا اعلام کرد که اصلاح قیمت آب یکی ضرورت‌های اجرایی مدیریت منابع آبی کشور است و قیمت باید طوری اصلاح شود که بخش عمده‌ای از مردم به دلیل صرفه جویی مبلغی را پرداخت نکنند.
علل ورشکستگی آبی در کشور/ آب مصداق حقوق بشر است
پایگاه خبری راد: در این روزها که محدودیت‌های آب و قطعی وقت و بی‌وقت آن بیشتر شده است، بیش از هر زمان دیگری وجود بحران آب را در ایران درک می‌کنیم. در این شرایط یک متخصص مدیریت منابع آب اعتقاد دارد مشکل آب ایران از مرحله بحران گذشته و دچار ورشکستگی شده است.
«آب» یک کالای «مفت» به حساب می‌آید
پایگاه خبری راد: یک کارشناس مدیریت منابع آب ایران از قیمت‌گذاری آب کشور به‌شدت انتقاد کرد و گفت: اگر طرح هدفمندسازی یارانه‌ها به‌درستی اجرا می‌شد و منابع ارزشمند کشور از جمله آب با قیمت واقعی در اختیار مردم قرار می‌گرفت، به‌طور قطع می‌توانستیم مصرف آب را کنترل و بحران آب را حل کنیم و به جای پرداخت یارانه نقدی، تجهیزات کاهش مصرف در اختیار شهروندان قرار دهیم.
سفره‌های آب زیرزمینی مازندران در حال شور شدن
پایگاه خبری راد: مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مازندران گفت: طی۱۰ سال اخیر کیفیت آب ها تغییر کرده و شوری، سفره های آب زیر زمینی مازندران را تهدید می کند.
چشم کشور به بارش باران خشک شد
پایگاه خبری راد: در روزهای پر تلاطم خاموشی کشور نبود آب بیش از گذشته خود نمایی می‌کند چراکه چالش‌های بحران کم آبی یکی پس از دیگری نمایان می‌شود. در این شرایط تنها بارش باران است که می‌تواند کمک رسان این وضعیت باشد.
لزوم تدوین قوانین سخت‌گیرانه برای مقابله با سوءمصرف آب
پایگاه خبری راد: تهرانگردی این هفته مسجدجامعی به موضوع آب اختصاص داشت و تیم تهرانگردی به همراه احمد مسجدجامعی از شرکت آب و فاضلاب منطقه 4 و تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران بازدید کردند.
2000 روستای کرمان در تابستان با تانکر آبرسانی می‌شوند
پایگاه خبری راد: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان با بیان اینکه 705 روستای استان هم اکنون به وسیله تانکر آبرسانی می شوند اظهار کرد: پیش بینی می شود تعداد روستاهای آب رسانی به وسیله تانکر در تابستان جاری به 2000 مورد برسد.