00:51 | سه شنبه 8 آبان 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

ارز پتروشیمی

افزایش عرضه ارز وارداتی در روزهای آینده
پایگاه خبری راد: رئیس کل بانک مرکزی از افزایش عرضه ارز برای تأمین واردات طی روزهای آینده خبر داد و اعلام کرد که از ابتدای امسال بیش از ۲۷میلیارد دلار از طریق بانک مرکزی و سامانه نیما برای واردات تامین شده است.
تولید دستمال کاغذی و پوشک شبانه‌روزی شد
پایگاه خبری راد: در کمتر از ۲۴ ساعت خانوارهای ایرانی مجبور شدند کالای ۳۰ هزار تومانی را ۶۰ هزار تومان گرانتر خریداری کنند و هر کجا که می‌رفتند با این جمله مواجه می‌شدند که اگر خرید نکنید گرانتر خواهد شد. این گفته‌ها و دغدغه‌ها تب خرید را بیشتر کرد.
دلایل سه‌گانه کاهش نرخ دلار
پایگاه خبری راد: یک استاد دانشگاه با اشاره به کاهش قیمت‌ ارزهای خارجی در بازار ارز این اتفاق را بخاطر دادن اختیارات بیشتر به بانک مرکزی و همچنین توقف اعطای ارز ۳۸۰۰ تومانی برای خوراک پتروشیمی‌ها ارزیابی کرد.
پتروشیمی‌ها چقدر ارز و با چه نرخی به نیما آوردند؟
پایگاه خبری راد: حدود شش ماه از آغاز سیاست‌های ارزی دولت گذشته است؛ سیاست‌هایی که فراز و نشیب‌های زیادی داشته و در میانه راه تحت عنوان بسته جدید ارزی دستخوش تغییراتی شد، اما در هر شرایط و تحت هر عنوانی پتروشیمی‌ها یکی از بازیگران اصلی آن بودند.
سیر تا پیاز عرضه ارز پتروشیمی‌ها در "نیما"
پایگاه خبری راد: مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ضمن توضیح درمورد نحوه عرضه ارز صادراتی پتروشیمی ها در سامانه نیما گفت:برآورد درآمد ارزی پتروشیمی ها در سال جاری، ١٢ میلیارد دلار و تعهد ارزی آن‌ها بعد از کسر هزینه ها شش میلیارد و ۹۸۶ میلیون دلار است.
زنگنه : مشکل کمبود بنزین نداریم
پایگاه خبری راد: دبیر کل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران ضمن ابراز نارضایتی از کارکرد سامانه نیما، علت عرضه نشدن ارز صادراتی شرکت‌های معدنی در سامانه نیما و تاخیر در ارائه آن را "کم اظهاری" صادرکنندگان و همچنین قراردادهای بلند مدت با خریداران خارجی اعلام کرد.
"می‌خواهند کمر پتروشیمی را خم کنند"!
پایگاه خبری راد: دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ضمن ارائه جزییات عرضه ارز پتروشیمی‌ها در بازار از میزان هجمه‌ای که به این صنعت وارد است، انتقاد کرد و گفت‌: می‌خواهند کمر پتروشیمی را خم کنند.
دلار بیش از ۷۰۰۰ تومان ممنوع!
پایگاه خبری راد: در پی افزایش فاصله نرخ دلار در بازار آزاد و ثانویه با قیمت منطقی آن، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر گفت: اقتصاد ایران طی شش ماهه اخیر تاوان سنگینی پرداخته و دچار افسارگسیختگی ارزی شده که ناشی از سرکوب ارزی و بی‌تدبیری مدیران بوده است. درحالیکه نرخ معقول دلار نباید از ۷۰۰۰ تومان عبور کند.
ارائه ارز صادراتی پتروشیمی‌ها در سامانه نیما از ۷۷۰۰ تا ۸۰۸۰ تومان
پایگاه خبری راد: شرکت‌های پتروشیمی که یکی از منابع اصلی ارزآوری برای ایران محسوب می‌شوند، همواره در تصمیمات ارزی دولت نقش کلیدی داشته و عملکرد آن‌ها در بازار تاثیرگذار است. در این راستا بعد از آن‌که این شرکت‌ها بر اساس سیاست جدید ارزی، موظف شدند ارز صادراتی خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در سامانه نیما عرضه کنند، بر اساس بسته جدید ارزی که حدود دو هفته قبل رونمایی شد، آن‌ها موظف شدند ارز خود را در بازار ثانویه عرضه کنند؛ ارزی که گفته می‌شود هر لحظه یک قیمت دارد.
بخش‌خصوصی را از بخش‌نامه‌های ارزی معاف کنید
پایگاه خبری راد: با توجه به اجرایی شدن بسته جدید ارزی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر، تصمیمات اتخاذی را قدمی رو به جلو برای اقتصادی دانست و گفت: سیاست‌های قبلی نادرست بود و حتی از فرصت پیش آمده برای صادرات به درستی استفاده نشد اما سیاست جدید ارزی با استفاده از نظرات بخش خصوصی اتخاذ شده و با معاف کردن این بخش از بخش‌نامه‌های ارزی، شرایط بهتر می‌شود.
نظر شرکت‌های پتروشیمی درمورد بسته جدید ارزی
پایگاه خبری راد: یکشنبه شب بسته جدید ارزی توسط رییس کل بانک مرکزی ارائه شد که طبق این بسته قرار شد ارز صادراتی پتروشیمی‌ها در بازار ثانویه معامله شود. تصمیمی که دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی از آن استقبال کرده و بر این باور است که باعث از بین رفتن فساد می‌شود.
عرضه ارز پتروشیمی‌ها در بازار با نرخ ۸۰۸۰ تومان
پایگاه خبری راد: بر اساس بسته جدید ارزی که در یکشنبه شب توسط مدیرکل بانک مرکزی رونمایی و اجرای آن از صبح امروز آغاز شد، شرکت‌های پتروشیمی موظف شدند ارز خود را در بازار ثانویه عرضه کنند که این فرایند از صبح امروز آغاز شده است.
بانک مرکزی از همان ابتدا هم به اقتصاددان نیاز داشت نه حسابدار!
پایگاه خبری راد: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه رئیس کل جدید بانک مرکزی کارش را بلد است از بسته جدید ارزی ارائه شده توسط او استقبال کرد.
بسته جدید ارزی با منبع مهم ارزها چه می‌کند؟
پایگاه خبری راد: کم‌تر از 24 ساعت به رونمایی از بسته جدید ارزی که به منظور ساماندهی بازار ارز توسط دولت تدوین شده باقی مانده و بخشی از بندهای این بسته متعلق به پتروشیمی‌ها است که پیش از این موظف بودند ارز صادراتی خود را در سامانه نیما عرضه کنند. اقدامی که به گفته شرکت‌های پتروشیمی زمینه ساز فساد و رانت بسیاری شد و اکنون این شرکت‌ها چشم انتظار نشسته‌اند تا ببینند در بسته جدید ارزی چه تصمیمی سرنوشت آن‌ها را رقم خواهد زد.
آزادسازی نرخ ارز پتروشیمی‌ها جلوی فساد را می‌گیرد؟
پایگاه خبری راد: سیاست‌های جدید ارزی در اردیبهشت ماه از سوی دولت ابلاغ شد و بر اساس آن پتروشیمی‌ها ملزم شدند ارز صادراتی خود را با نرخ دولتی در این سامانه وارد کنند. این تصمیم سرآغاز چالش های فراوانی شد.