به گزارش پایگاه خبری راد به نقل از نیویورک تایمز، برخی شرکت های چینی نظیر هواوی و لنوو در رسوایی شرکت و شبکه اجتماعی فیس بوک دست داشته و به حریم شخصی و اطلاعات خصوصی کاربران این شبکه اجتماعی دسترسی داشته اند. البته این در حالیست که هواوی ذخیره سازی و نظارت بر داده های فیس بوکی را تکذیب می کند.
پس از آنکه نیویورک تایمز از برنامه فیس بوک برای اشتراک گذاری اطلاعات کاربرانش با دست کم ۶۰ شرکت تولیدکننده پرده برداری کرد، حالا گزارش های جدیدی که از سوی واشنگتن پست و نیویورک تایمز ارائه شده است نشان می دهد چهار شرکت هواوی، لنوو، اوپو و TCL نیز جز شرکت هایی بوده اند که در فهرست رسوایی فیس بوک حضور داشته اند.
فرانچسکو وارلا - مدیر اجرایی فیسبوک - می گوید که این چهار شرکت چینی که از آنها نام برده شده است، همگی برنامه یکپارچه ای روی محصولات خود داشته اند که از اول توسط فیس بوک کنترل و تایید می شده است.
در این میان هواوی که بیشتر از سایر شرکت ها مورد بازخواست و سوال قرار گرفته است عنوان کرده است که به هیچ عنوان از اطلاعات کاربران ذخیره سازی یا سواستفاده نکرده است. به نظر می رسد هواوی بیشتر به خاطر اقدام دولت کنونی ایالات متحده امریکا مبنی بر احتمال جاسوسی محصولات شرکت های چینی و همچنین احتمال درخواست دولت چین برای دسترسی به داده های موجود بر روی سرورهای فیس بوک زیر ذره بین قانون گذاران بین المللی و امریکایی قرار گرفته است.
پس از آنکه وب سایتها و رسانههای خبری بسیاری گزارش کردند که شبکه اجتماعی فیسبوک در انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی کاربرانش دست داشته است، مردم و منتقدان بسیاری فیسبوک را به خیانت در امانت و همکاری با نهادهای دولتی یا تحقیقاتی متهم کردند.
این شبکه اجتماعی به سرعت آماج حملات کاربران بسیاری در سراسر جهان قرار گرفت بهگونهای که تعداد کثیری از شرکتها و افراد معروف اقدام به بستن و غیرفعال کردن صفحات مجازی خود در فیسبوک کرده و استفاده از این شبکه اجتماعی را ننگی برای دنیای مجازی توصیف کردهاند.
فیس بوک میگوید اطلاعات بالغ بر ۸۷ میلیون نفر از کاربرانش به صورت نادرست و ناخوداگاه در اختیار موسسه کمبریج آنالتیکا قرار گرفته است که از این میزان، ۱.۱ میلیون نفر از آنها اهل کشور انگلستان بوده اند. این در حالیست که پیشتر یک افشاگر به نام کریستوفر وایلی تعداد کاربرانی را که از رسوایی فیس بوک آسیب دیده اند، ۵۰ میلیون نفر اعلام کرده بود.
پس از انتشار خبر رسوایی فیس بوک و نقض حریم شخصی کاربرانش، افراد مشهور و شرکتهای کوچک و بزرگ بسیاری اقدام به حذف صفحه کاربری خود در این شبکه اجتماعی کردهاند تا بدین ترتیب، اعتراض خود را نسبت به سهل انگاری فیس بوک نشان دهند.
با اینکه فیس بوک در تمامی روزنامهها و شبکههای اجتماعی از تمامی کاربرانش در این خصوص عذرخواهی کرد و در بیانیهای نیز احتمال هرگونه جاسوسی و افشای اطلاعات آنها را رد کرد، اما همچنان خشم عموم مردم در سراسر جهان نسبت به این شبکه اجتماعی محبوب و پرطرفدار فروکش نکرده است.