02:57 | جمعه 6 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
خروج چندین باره «ارز» در موضوع باز و بسته شدن ثبتارش!

1396/12/13 15:36

پشت پرده بسته شدن ها چیست؟

خروج چندین باره «ارز» در موضوع باز و بسته شدن ثبتارش!

پایگاه خبری راد: برنامه پایش نام 9واردکننده را به نمایش گذاشت که یکی از این نام ها به اشتباه پرشیا خودرو به عنوان واردکننده محصولات ب.ام.و به ایران بود!

به گزارش پایگاه خبری راد، دی ماه امسال بود که برنامه پایش صدا و سیما مدعی شد که بسته شدن سایت ثبتارش موجب شده تا رانت 102 هزار و 500 میلیارد تومانی به جیب ۹ واردکننده خودرو برود که توانسته اند در زمان بسته بودن این سایت ثبت سفارش انجام دهند و خودرو وارد کشور کنند و حالا این خودروها را با افزایش قیمت 80 تا 100 میلیون تومانی به فروش برسانند.

برنامه پایش نام 9 واردکننده را به نمایش گذاشت که یکی از این نام ها به اشتباه شرکت پرشیا خودرو به عنوان واردکننده محصولات ب.ام.و به ایران بود، اما اکنون اسناد ارائه شده از سوی این شرکت نشان می دهد نه تنها چنین اتهامی صحت ندارد بلکه اصلا اعداد اعلام شده از سوی این برنامه صحیح نیست.

24 تیرماه سال جاری، سایت ثبت سفارش خودرو رسما به روی واردکنندگان خودرو بسته شد. این اتفاق در حالی رخ داد که از آخرین روز خرداد ماه واردکنندگان با اختلال در ثبت سفارش خودرو مواجه شده بودند و بسیاری از آنها نتوانسته بودند که کد هشت رقمی ثبت سفارش را دریافت کنند و این به معنای تکمیل نشدن فرآیند ثبت سفارش خودرو برای آنها محسوب می شد.
شرکت پرشیا خودرو نیز با اینکه همه مراحل را برای ثبت سفارش خودرو از ابتدای تیرماه انجام داده و پرینت همه اطلاعات آنها نیز موجود است، نتوانسته کد مذکور را دریافت کند و به همین دلیل اکنون بخش عمده ای از خودروهایش در گمرک خاک می خورد.
با این تفاسیر اکنون پرسش اینجاست وقتی هنوز خودروهای وارداتی این شرکت در گمرک مانده اند، چطور می تواند از رانت چند هزار میلیاردی ادعا شده، سودی به جیب زده باشد؟

هادی ملکان سرپرست شرکت پرشیا خودرو در این زمینه می گوید: در طول چند سال گذشته محدودیت های زیاد و غیرکارشناسی برای واردات خودرو اعمال شده که ما را در راهی تاریک قرار داده است. از دی ماه سال گذشته تا خرداد ماه سال جاری پرشیا خودرو حدود 1400 دستگاه خودرو ثبت سفارش کرده و قرار بود که در شش ماه باقی مانده نیز به همین میزان خودرو وارد کشور کنیم. در تاریخ 31 خرداد ماه ما برای ثبت سفارش 1450 دستگاه خودرو دیگر اقدام کردیم. همه مراحل ثبت سفارش الکترونیک اعمال شد اما وقتی برای دریافت کد 8 رقمی مراجعه کردیم، اعلام کردند که سایت در حال به روزرسانی است و باید دو روز تا دریافت این کد صبر کنیم. این اتفاق برای ما غیرعادی نبود چون اصولا بعد از بروزرسانی کد 8 رقمی صادر می شد. اما بعد از چند روز این فرآیند اعمال نشد.

وی می افزاید: پس از آن از مدیرکل دفتر مقررات صادرات واردات سازمان توسعه تجارت نیز تاکید کردند این مشکل فنی ست و حتما سایت باز خواهد شد. ما بر همین حسب سفارشات خود را به بی ام و انجام دادیم اما بعد از سه هفته اعلام شد که سایت فعلا باز نخواهد شد.

ملکان با بیان اینکه برای سفارش محصول به بی ام و حداقل باید سه ماه قبل لیست اعلام شود و ما براساس گفته مسوولین سازمان توسعه تجارت این سفارشات را انجام دادیم، تصریح می کند: برای سفارش این محصولات ارز از کشور خارج شده و هزینه پرداخت شده اما یک دفعه سایت بسته می شود و پس از شش ماه قانونی بیرون می آید که در وهله نخست سقف 40 هزاردلار دارد و در حقیقت بخش عمده ای از ثبت سفارش های ما را شامل نمی شود و نکته بعد اینکه این قانون عطف به ماسبق می شود بدون اینکه پیش از آن هیچ تذکری داده شده باشد.

1400 دستگاه ب.ام.و در گمرک خاک می خورد
با اینکه شرکت پرشیا خودرو فرآیند ثبت سفارش را در زمانی که سایت ثبت سفارش حداقل به صورت رسمی بسته نشده بود، به صورت کامل انجام داده اما موفق نشده کد 8 رقمی را به دلیل اختلالات سیستم دریافت کند. موضوعی که با حصول اطمینان از رفع اختلال سایت و صدور کد 8 رقمی طی چند روز، باعث شده که این شرکت سفارش های خود را به شرکت ب.ام.و اعلام کند و برای آن پیش پرداخت بپردازد. حالا خودروهایی که در آن زمان وارد کشور شده اند اما به دلیل نداشتن کد 8 رقمی اجازه ترخیص ندارند، در گمرک خاک می خورند و تعداد آنها به حدود هزار و 300 دستگاه می رسد.

وی درباره محصولات در گمرک مانده این شرکت تصریح می کند: محصولات ما در حالی در گمرک مانده که از طریق مسوول سازمان توسعه تجارت به ما اعلام شده بود که سایت باز می شود و ما با اعتماد به این حرف سفارشات خود را به بی ام و داده ایم و برای آنها هزینه پرداخت شده اما حالا خودروها به دلیل قانونی که شش ماه بعد ابلاغ شده، اجازه ترخیص ندارند در حالیکه قانون نمی تواند عطف به ماسبق شود.
ملکان با اشاره به اتهام استفاده از رانت این شرکت، تاکید می کند: مجموع واردات خودرو در سال 8 هزار میلیارد تومان است اما دوستان مدعی می شوند که 100 هزار میلیارد تومان رانت ایجاد شده است. نکته بعدی بر فرض اینکه رانت ایجاد شده، برای چه کسی ایجاد شده؟ برای پرشیا خودرویی که یک هزار و 400 خودروی ترخیص نشده در گمرک دارد؟ چطور چنین چیزی امکان دارد؟

قانون عطف به ماسبق نمی شود
یکی دیگر از انتقاداتی که به دستورالعمل جدید واردات خودرو، وارد است عطف به ماسبق شدن آن است. با برقراری محدودیت 40 هزار دلار در دستورالعمل جدید و مشمول شدن خودروهای در گمرک مانده از دستورالعمل جدید، اکنون بسیاری از واردکنندگانی که به دلیل اختلال سیستم ثبتارش موفق به دریافت کد 8 رقمی نشده اند، سردرگم شده و میلیاردها تومان پول اکنون در گمرک خاک می خورند. در همین راستا وزیر صنعت برای بررسی وضعیت دستور داده اما هنوز این دستور به جایی نرسیده است.
ملکان در این زمینه بیان می کند: در این راستا ما به آقای شریعتمداری وزیر صنعت مراجعه کرده و اعلام کردیم که درباره بسته شدن سایت ثبت سفارش با ما بازی شده است. آقای وزیر دستور داد که این ماجرا بررسی شود. اما هنوز پیگیری های ما به نتیجه نرسیده است. اگر قرا بوده محدودیت سقف دلاری گذاشته شود، باید پیش از این به ما اطلاع داده می شده چرا که عمده محصولات ب.ام.و بالای این سقف دلاری ست ضمن اینکه شرکت پرشیا خودرو از وزارت صنعت مجوز واردات دارد و قطعا این اطلاع وجود داشته که خودروهای بالای 40 هزار دلار در طول این مدت وارد ایران خواهند شد. پرسش من این است، خودروهای پرشیا خودرو از تیرماه در گمرک مانده، وقتی چنین قانونی گذاشته شده، کسی از خودش نپرسیده تکلیف خودروهای بالای 40 هزار دلار در گمرک مانده چه خواهد شد؟

وی تصریح می کند: نکته بعدی این است که سرمایه ای که در حال از دست رفتن است، متعلق به هلدینگی ست که در عمده زمینه های تولیدی کار می کند و از همه مهمتر سرمایه این کشور است که در حال از دست رفتن است. برای واردات این خودروها ارز از کشور خارج شده و اکنون نیز باید ارز بیشتری خارج شود چرا که باتری و لاستیک همه خودروهایی به تازگی ترخیص شده که زیر 40 هزار دلار هستند، باید تعویض شود. اگر قرار است واردات خودرو با اینکه در اشتغال، خروج خودروهای فرسوده و آوردن تکنولوژی به کشور موثر است، ممنوع شود، اعلام رسمی کننده که واردات ممنوع است تا همه تکلیف خودشان را بدانند.