20:04 | جمعه 14 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
کاهش قیمت نفت تداوم یافت

1401/01/09 09:17

با ادامه قرنطینه چین؛

کاهش قیمت نفت تداوم یافت

نماد برتر- قیمت نفت در روز دوشنبه بیش از ۸ درصد کاهش یافت، این در حالی است که نگرانی‌ها درباره قرنطینه‌های جدید در چین و تأثیر بالقوه بر تقاضا به کاهش قیمت‌ها انجامیده است.


به گزارش نماد برتر و به نقل از س ان بی سی، در میانه‌های معاملات روز گذشته، معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت، معیار نفت ایالات متحده، با ۸.۲۵ درصد کاهش ۱۰۴ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه معامله شد. نفت خام برنت با ۷.۴ درصد کاهش به ۱۱۱ دلار و ۶۱ سنت در هر بشکه رسید.



با این حال، هر دو قرارداد در جریان معاملات بعدازظهر در وال استریت ضررهایی را جبران کردند. WTI روز خود را با کاهش حدود ۷ درصدی با ۱۰۵ دلار و ۹۶ سنت به پایان رساند. برنت با ۶.۷۷ درصد کاهش به ۱۱۲ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه رسید.



Commerzbank دیروز در یادداشتی خطاب به مشتریان گفت: کاهش قیمت امروز در درجه اول به دلیل نگرانی در مورد تقاضا در حال حاضر که کلان شهر شانگهای چین وارد قرنطینه نسبی شده، است.



چین بزرگترین واردکننده نفت در جهان است، بنابراین هرگونه کاهش تقاضا بر قیمت‌ها تأثیر خواهد گذاشت. به گفته اندی لیپو، رئیس شرکت Lipow Oil Associates، این کشور حدود ۱۵ میلیون بشکه در روز مصرف می کند و در سال ۲۰۲۱ روزانه ۱۰.۳ میلیون بشکه نفت وارد کرده است.



لیپو روز دوشنبه گفت: میزان فروش نشان دهنده ترس از گسترش قرنطینه های کووید در چین است که به طور قابل توجهی بر تقاضا تاثیر می گذارد، در زمانی که بازار نفت در تلاش برای یافتن جایگزین هایی برای عرضه نفت روسیه است.



دور دیگری از مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه برای این هفته در نظر گرفته شده است که کامرزبانک گفت که این مذاکرات نیز در کاهش نفت نقش داشته است.



نفت خام اولین هفته مثبت خود در سه هفته اخیر را پشت سر می گذارد، به طوری که WTI و برنت هفته را به ترتیب با ۸.۷۹ و ۱۰.۲۸ درصد افزایش به پایان رساندند.



از زمان حمله روسیه به اوکراین در پایان فوریه، بازار نفت با نوسانات شدیدی همراه بوده است. قیمت ها در روز تهاجم به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید و همچنان بالا رفت. WTI به بالای ۱۳۰ دلار رسید و به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ رسید، در حالی که برنت تقریباً به ۱۴۰ دلار رسید.



اما قیمت ها برای مدت طولانی در آنجا باقی نماند و در ۱۴ مارس WTI زیر ۱۰۰ دلار معامله شد. این اقدام بی ثبات تا حدی منعکس کننده بسیاری از ناشناخته ها در مورد آینده نفت روسیه است.



آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد که سه میلیون بشکه در روز از تولید نفت روسیه در ماه آوریل در خطر است، زیرا تحریم‌های غرب خریداران را وادار به اجتناب از نفت این کشور کرده است. اما تحلیلگران خاطرنشان کرده‌اند که نفت روسیه هنوز در حال یافتن خریدارانی است، به ویژه از هند.



معامله گران می گویند نوسانات اخیر همچنین ناشی از استفاده فعالان بازار غیرانرژی از نفت خام به عنوان پوشش تورم است. در هفته‌های اخیر، علاقه باز کاهش یافته است، و این بازار را مستعد نوسانات روزانه بزرگ‌تر کرده است.



TD Securities روز دوشنبه گفت: ما همچنان انتظار داریم که نفت برنت همچنان به رشد خود ادامه دهد، زیرا بازار به افزایش ریسک عرضه انرژی در میان اختلالات شدید عرضه ادامه می دهد.



نگاهی به معاملات امروز طلا و نفت



قیمت نفت برنت در معاملات امروز، سه‌شنبه، در ساعت ۸:۳۶ به وقت تهران، با کاهش ۱.۲۸ درصدی در هر بشکه، ۱۱۱.۰۳ دلار معامله شد.



قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، کاهش ۱.۱۶ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۱۰۴ دلار و ۷۴ دلار معامله شد.



طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، کاهش ۰.۷۳ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۹۲۵ دلار و ۶۰ سنت معامله شد.



نقره نیز با کاهش ۰.۴۶ درصدی، ۲۵ هزار و یک دلار معامله شد.



مس با کاهش ۰.۱۳ درصدی مواجه شد و ۴ هزار و ۷۱۹ دلار قیمت خورد.