20:29 | پنجشنبه 9 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
جهت فروش صنایع تا پایان سال

1400/11/01 12:20

جهت فروش صنایع تا پایان سال

نماد برتر- مطابق گزارش‌های منتشر شده در سامانه کدال صنایع بورسی در ۹ ماهه سال جاری در مبلغ «درآمدهای عملیاتی فروش» در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۱۷ درصدی را ثبت کرده‌ که انتظار می‌رود این حرکت تا پایان سال ادامه پیدا کند.


به گزارش نماد برتر- محمد میرزایی کارشناس بازار سرمایه  در مورد گزارش فروش صنایع بورسی، اظهار کرد: در حال حاضر گزارشی از روند افزایش فروش صنایع بورسی منتشر شده که براساس این گزارش فروش صنایع در آذر ماه امسال در مقایسه با سال گذشته، ۴۴ درصد رشد کرده، که چنین مسئله‌ای را نه تنها می توان به فال نیک گرفت بلکه ادامه همین روند رو به رشد در دی ماه نیز متصور است.



او افزود: رشد در میزان فروش محصولات صنایع تابع دو مولفه اصلی است به گونه‌ای که در گام نخست می‌توان به تورم عمومی اقتصاد و در مرحله بعد به میزان فروش حقیقی محصول از سوی شرکت یا بنگاه تولیدی اشاره کرد.



این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: از آنجایی که نرخ تورم عمومی اقتصاد در یک سال اخیر حدود ۵۰ درصد بوده قدرت سودآوری سهامداران از این منظر حفظ شده، اما تغییر در مقدار جهش فروش حقیقی صنایع همگون نیست.



میرزایی تصریح کرد: مطابق گزارشات مندرج در سامانه کدال رشد ارزش سهام تمام صنایع به صورت همگون نبوده، به طور مثال علی رغم آنکه گروه ماشین آلات توانست در ۹ ماهه اخیر به یک رشد ۳۳۴ درصدی دست یابد، اما گروه انرژی با اعلام ۸۷ درصد رشد به کار خود پایان داد.



او بیان کرد: در این بین نیز رشد صنایعی مانند پالایشی‌ها کمتر از میانگین بازار بوده که چنین موضوعی نشان از تاثیر تحریم‌ها و عملکرد مسئولان این گروه در بخش فروش حقیقی دارد.



این کارشناس بازار سهام تاکیدکرد: وضعیت چشم انداز این صنایع، طی ماه‌های آتی نیز بستگی به دو مولفه سیاست اقتصادی و مباحث سیاسی دارد، به طوری که در حوزه سیاست خارجه می‌توان به توافق در مذاکرات اشاره کرد که اگر این امر به درستی صورت گیرد، شاهد افزایش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات خواهیم بود.



میرزایی در پایان تاکید کرد: در مجموع به نظر می‌رسد با توجه به فاصله گرفتن اقتصاد ایران از یک رکود طولانی مدت و از سوی دیگر به سبب سیاست‌هایی که دولت به منظور تقویت بازار سرمایه در بودجه سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته، ارزش سهام صنایع مندرج در بازار سهام بایک رشد قابل توجهی مواجه شود.