به گزارش نماد برتر، شرکت سایپا دیزل در سال 1399 موفق شد ضمن افزایش 14 درصدی درآمدهای عملیاتی، بهای تمام شده را 33 درصد کاهش دهد که نتیجه آن، رشد 207 درصدی سود ناخالص بود.
افزایش درآمد فروش محصولات فقط ناشی از افزایش نرخها بود؛ چرا که مقدار فروش با افت 101 دستگاه، به 500 دستگاه در سال رسید.
در این بین، افزایش سایر هزینههای عملیاتی و کاهش سایر درآمدها، سبب شد تا همانند سالیان گذشته، این شرکت زیان شناسایی کند و در سال 1399 مبلغ زیان خالص با افزایش 86 درصدی نسبت به سال 1398 به رقم 2 هزارو 622 میلیارد ریال رسید.
عملیات «خکاوه» در سالهای اخیر منجر به زیان گردیده، بهطوریکه زیان انباشته شرکت به مبلغ 23 هزار و 511 میلیارد ریال و بیش از 9 برابر سرمایه ثبت شده آن شده و بدهیهای جاری شرکت بر داراییهای جاری بهمیزان 17 هزار میلیارد ریال و بیش از 4 برابر فزونی داشته است.
از سوی دیگر، اقساط تسهیلات مالی (تسهیلات ارزی دریافتی به مبلغ 2.2 میلیون یورو) به موقع پرداخت نشده و منجر به تحمیل جرائم مضاعف گردیده است و هزینه مالی 3 هزار و 429 میلیارد ریالی در صورتهای مالی سال 1399 نشاند.
مهمترین عاملی که «خکاوه» را به ناحیه سرخ زیان کشاند، خروج ولوو از ایران در نتیجه تحریمها بود؛ تامین قطعات موردنیاز تولید کامیون ولوو به دلیل مشکلات ناشی از تحریم اقتصادی با دشواری مواجه شده و نحوه ایفای تعهدات شرکت جهت واگذاری کامیون به مشتریان با چالش جدی مواجه است.
براساس قرارداد منعقده شرکت سایپا دیزل با سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، این شرکت متعهد به نوسازی و جایگزینی تعدادی از کامیونهای فرسوده با کامیونهای ولوو شده است و بابت طرح مذکور و سایر پیش فروشهای ولوو به تعداد 1381 دستگاه مبلغ 950 میلیارد ریال پیش دریافت از مشتریان اخذ کرده که بهدلیل قطع همکاری شرکت ولوو به عنوان تامینکننده قطعات، تعهدات مزبور ایفا نشده است.
در این خصوص بهمنظور برونرفت از وضعیت موجود اقداماتی از جمله واگذاری محصولات جایگزین به مشتریان طرحهای خودروهای فرسوده و واردات خودروهای دست دوم جهت ایفای تعهدات مشتریان در حال انجام است.
«خکاوه» در بین اهالی بازار نیز با روند کلی همراه شده و در حالی که قله قیمتی 9617 ریال را لمس کرده بود، هم اکنون قیمت آن به اسفند ماه سال 1398 بازگشته است.