08:43 | شنبه 1 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
بازار مسکن «حفارس» را از زیان فراری داد

1400/03/18 08:08

ثبت سود 399 ریالی در سال 1399؛

بازار مسکن «حفارس» را از زیان فراری داد

نماد برتر - عملکرد «حفارس» در سال گذشته از نظر عملیاتی بهبود یافت اما؛ افزایش هزینه‌ها مجالی برای کامیابی نداد.


به گزارش نماد برتر، شرکت حمل ونقل بین المللی خلیج فارس صورت‌های مالی سال 1399 را با رشد خیره کننده سودآوری منتشر کرد که ارتباطی با عملیات اصلی شرکت ندارد.



بر اساس این گزارش، مبلغ 399 ریال سود به ازای هر سهم طی دوره 12 ماهه سال 1399 محقق شده؛ در حالی که این رقم در سال 1398 معادل یک ریال بود.



حفارس



هر چند که درآمدهای عملیاتی این شرکت فعال در حوزه حمل و نقل، در این سال افزایش 92 درصدی را ثبت کرد اما؛ بهای تمام شده 110 درصد افزایش یافت و موجب شد زیان ناخالص با جهشی بلند، به رقم 537 میلیارد ریال برسد؛ سال قبل زیان ناخالص 32 میلیارد ریال بود.



«حفارس» جهت افزایش میزان حمل و خود اقدام به بازاریابی در کشورهای همسایه به منظور توسعه همکاری بیشتر در صنعت حمل و نقل کرده است. به علاوه، بازگشایی شعب جدید و فراهم سازی زیرساخت‌ها جهت حمل و نقل ترکیبی کالا را برای افزایش دایره فعالیت در دست اجرا دارد.



افزایش بهای تمام شده ناشی از افزایش هزینه کارکرد رانندگان و افزایش نرخ لوازم یدکی و اجرت تعمیرات و نرخ حمل تجاری است.



در این بین، آن چه که موجب فرار «حفارس» از زیاندهی و ثبت سود خالص یک هزار میلیارد ریالی شد، کسب یک هزار و 725 میلیارد ریال درآمدهای غیرعملیاتی است. این میزان درآمد متفرقه از محل تهاتر زمین یزد با بدهی‌های کلان شرکت حاصل شد.



به این ترتیب، زیان انباشته شرکت با کاهش قابل ملاحظه به 493 میلیارد ریال کاهش یافت اما؛ همچنان دست سهامداران از تقسیم سود نقدی در مجمع کوتاه است و حداقل یک دوره مالی دیگر باید صبر کنند.