15:46 | جمعه 7 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
اخبار مرتبط
پربازده‌ترین و زیانده‌ترین سهم‌ها را بشناسید

1399/12/20 11:42

62 درصد بازار در ناحیه سرخ؛

پربازده‌ترین و زیانده‌ترین سهم‌ها را بشناسید

نماد برتر - مدت زمان نزول و اصلاح قیمت در بازار سرمایه بسیار طولانی شد و نزدیک به 6 ماه است که سهامداران روی خوش ندیده‌اند اما؛ هستند سهم‌هایی که سود خوبی عاید همراهان خود کرده‌اند.


به  گزارش نماد برتر، شاخص کل بورس تهران در 6 ماهه منتهی به 17 اسفند ماه، افت 27 درصدی داشته و از قله تاریخی خود فاصله بسیاری گرفته و مدت‌ها است در محدوده یک میلیون و 200 هزار واحد در نوسان است.



طولانی شدن اصلاح قیمت‌ها و عدم تغییر شرایط حاکم بر بازار از یک سو و خنثی بودن بازار نسبت به خبرهای مثبت از سوی دیگر، سبب شده تا روند معاملات فرسایشی شود و در چنین شرایطی کمتر سرمایه‌گذاری دست به پرتفوی خود می‌زند.



در دوره 6 ماهه منتهی به 17 اسفند ماه 62 درصد از نمادهای حاضر در جریان معاملات بازار سهام افت قیمت داشتند و تنها 38 درصد از کل نمادها در مجموع رشد قیمت داشته‌اند.



بازده بورس



نگاهی به روند اصلاح قیمت‌ها در 6 ماهه گذشته نشان می‌دهد که بیش از همه سهامداران، سرمایه‌گذاران دو صندوق سرمایه‌گذاری بیشترین ضرر را تمحمل شده‌اند.



بر اساس این گزارش، نماد «کاریس» افت قیمت فاحش و عجیب 95 درصدی داشت و از قیمت 24700 تومان سقوط خود را آغاز کرد و هم اکنون به قیمت 1000 تومان بین سهامداران خرید و فروش می‌شود. «آگاس» نیز با ثبت زیان 80 درصدی در مدت یاد شده دومین سهم زیانده محسوب می‌شود و «لپارس» نیز 77 درصد از ارزش خود را از دست داد.



در تصویر ذیل نام 20 شرکت که بیشترین افت قیمت در 6 ماهه اخیر داشته‌اند، را مشاهده می‌کنید؛



بازده بورس



در سوی دیگر معاملات، این «کباده» بود که با صف خریدهای مداوم خود بازدهی مطلوبی عاید سهامداران خود کرده است. بر اساس قیمت‌ها و سوابق موجود، «کباده» پربازده‌ترین سهم بازار سرمایه در مدت یاد شده بود اما؛ باید توجه داشت که این سهم در اواخر تیر ماه بسته در قیمت 1554 ریال بسته شد و چهار ماه بعد، بنابر پیام ناظر، "با عنایت به اختیارات بازارگردان، قیمت مرجع در زمان بازگشایی نماد معاملاتی توسط بازارگردان قیمت 21303 ریال تعیین شد.



دیگر نماد پربازده، عرضه اولیه «گدنا» است؛ این سهم که آخرین روز کاری مرداد ماه سال جاری عرضه شد، تاکنون بازدهی 463 درصدی را عاید سهامداران خود کرده است.



در این میان، ثبت بازدهی 377 درصدی «خزر» در نوع خود جالب توجه است. در حالی که P/E صنعت خودرو و ساخت قطعات منفی است، این نسبت در «خزر» مثبت 140 است!



بازده بورس



به نظر شما چند درصد از سهامداران موفق به کسب این میزان بازدهی شده‌اند؟ در 6 ماهه آتی این فهرست چه تغییری می‌کند و آیا سهامداران بیشتری از این گونه رشد منتفع می‌شوند؟