09:47 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
مراقب سرمایه های خود باشید

1399/10/16 12:00

مراقب سرمایه های خود باشید

نماد برتر- تنها چند ماه به پایان دوران عجیب و غریب ریاست‌جمهوری حسن روحانی که با تدبیر و کلید و امید پای به کاخ ریاست‌جمهوری گذاشت، مانده است.


به گزارش نماد برتر به نقل از روزنامه تعادل؛



 



محمدعلی  رفیعی



 



 تنها چند ماه به پایان دوران عجیب و غریب ریاست‌جمهوری حسن روحانی که با تدبیر و کلید و امید پای به کاخ ریاست‌جمهوری گذاشت مانده است؛ پایانی که بسیاری  دوست دارند زودتر برسد! یکی از بی‌تدبیری‌های دولت دوازدهم در 2 سال پایان فعالیتش که البته همچنان چند ماهی از آن مانده است دست بردن در حساب و کتاب بازار سرمایه و البته خالی کردن جیب مردمی بود که تنها به دلیل تبلیغات مدیران فعال در بورس و برخی رسانه‌ها، هر چه داشته و نداشتند را وارد بازاری کردند که برعکس روح اصلی‌اش که کمک به اقتصاد و تولید ملی است، تنها قرار بود جیب دولت و بودجه سالانه ایشان را پر کند. و همین بی‌تدبیری دولت در نیمه اول سال 99 باعث ورود سرمایه‌های بی‌شمار به بازار سرمایه و پایان کسری هزاران میلیاردی دولت و البته زیان هنگفت حقیقی‌های غیروابسته به جریان مافیای بورسی در اواخر تابستان و پاییز 99 شد.زیانی که همچنان ادامه دارد و همچنان با بازی برخی رسانه‌ها و کارشناسان مزدبگیر گویی قرار نیست به پایان خودش برسد. اصلاحی که بیش از 6 ماه طول کشیده و همچنان این مجهول را همراه خود دارد که تا کدام شاخص ادامه پیدا می‌کند؛ شاخص قبل از آبان 98، شاخص پایان 98 یا شاخص خرداد 99! این شاخص‌سازی که توسط برخی مدیران قدیم و جدید بازار سرمایه کلید خورد باعث شد...



 کارگر و کارمند و دانشجو به امید رسیدن به حقی که حقشان نبود، تمامی ثروت داشته و نداشته خود را در طبق اخلاص قرار داده و تقدیم بورس کنند که سال‌هاست با  برخی گزارش‌سازی‌ها  رشد پیدا می‌کند. بورسی که معلوم نیست بر اساس کدام شاخص و استاندارد جهانی، این همه تجدید ارزیابی دارد و نه سود‌سازی به دلیل تولید!



یعنی شرکت‌های عضو بازار سرمایه کشوری که سال‌هاست تحریم است و حق صادرات، واردات مواد اولیه با قیمت ارزان و تکنولوژی تولید را ندارد، تنها به پشتوانه بی‌ثباتی اقتصاد کشور و تورم افسارگسیخته با فروش ملک و زمین و ماشین‌های تولید خود (تجدید ارزیابی) همچنان در گزارش‌های مالی خود سودساز معرفی می‌شوند و از افزایش تولید، تولید ارزان و افزایش نرخ صادرات در گزارش‌های سالانه و ماهانه ایشان خبری نیست.



به هر حال بازاری که با دست بردن در گزارش‌هایش به دنبال شاخص‌سازی باشد؛ حتما در نقطه‌ای وقتی دیگر زمین و ملکی برای تجدید ارزیابی و گزارش‌سازی و سود‌سازی نباشد به گل می‌نشیند و به لطف دولت تدبیر و...؛ سال 99 و شاید 1400 همان تاریخ به گل نشستن است. البته نگاه دیگری نیز در مورد این شاخص‌سازی و البته اصلاح دروغین بازار سرمایه وجود دارد که بماند برای آینده. 



تنها یک تیتر از آن نگاه برایتان کافی است به نام «بورس بین‌الملل و کشوری از شرق آسیا»!



مراقب سرمایه‌های خود در بازار سرمایه باشید و زود‌تر از آنکه باید؛ در صف‌های فروش وارد نشوید.