01:40 | يكشنبه 16 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
دلایل ریزش ۴۳ هزار واحدی شاخص و عقب نشینی به نیمه کانال ۱.۳ هزار تایی

1399/10/13 14:10

در جریان معاملات اولین روز هفته رقم خورد:

دلایل ریزش ۴۳ هزار واحدی شاخص و عقب نشینی به نیمه کانال ۱.۳ هزار تایی

نماد برتر- روند فرسایشی بازارسهام امروز هم با رشد تنها ۶۴ نماد و به چند دلیل تکرار و منجر به ریزش ۴۳ هزار واحدی شاخص و عقب نشینی به نیمه کانال ۱.۳ هزار تایی شد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، روند نزولی بازار سهام در اولین روز هفته و بعد از حواشی اخبار سیاسی آخر هفته و مربوط به افزایش تحرکات نظامی آمریکا در منطقه ، تداوم یافت تا در نهایت دماسنج بازار با ریزش 43 هزار و 682 واحدی و عقب نشینی به کانال یک میلیون و 354 هزارتایی به معاملات روزانه پایان دهد.


 


براین اساس، یک ساعت آغازین معاملات با موج سنگین فشار فروش و نوسان قیمت در اکثر نمادها منجر به ریزش بیش از 35 هزار واحدی شاخص شد به طوری که با تداوم این روند و در پایان معاملات امروز فقط 64 نماد بورسی و فرابورسی از جمله هلدینگ دارویی برکت، معدنی دماوند، پست بانک و ... مثبت معامله شدند و نمادهای بزرگی همچون ملی مس، فولاد مبارکه، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، شستا، گل گهر، تاپیکو و پالایشگاه اصفهان با 3277 تا 1188 واحد، بیشترین اثر منفی را بر شاخص گذاشتند.


 


به این ترتیب، بیش از 8.6 و 1.4 هزار میلیارد تومان در بورس و فرابورس دست به دست شد و بیشترین حجم معاملات به ایران خودرو، سایپا، هلدینگ دارویی برکت، بانک پارسیان به همراه بین المللی توسعه ساختمان با داد و ستد بیش از 754، 682، 251، 244 و 195 میلیون سهمی تعلق گرفت.


 


در این میان، بررسی ها نشان می دهد اخبار آخر هفته مربوط به هشدار ایران به تحرکات نظامی آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان برای خروج ناو هواپیما بر "یو اس اس نیمیتز" از منطقه عملیات فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه، فرارسیدن سالگرد ترور سردار سلیمانی و زمزمه های گرفتن انتقام سخت،


حرف و حدیث و تکرار بی ثباتی در صنعت خودرو مبنی بر شیوه جدید قیمت گذاری 18 محصول خودرو در کنار ادامه حواشی شیوه نامه زنجیره فولاد ، تعطیلی بازارهای جهانی به دلیل سال نو ، عدم تغیییر در رفتار حقوقی ها و نقاط ضعف بازارگردانی سهام ، رفتار نوسان گیران ، ادامه شایعه سازی ها از فعالان بازارهای رقیب ، تشدید بی اعتمادی به آینده بورس و ... به این روند فرسایشی دامن زده و منجر به از دست رفتن سرمایه بسیاری از سهامداران و فعالان بازار شده است.