16:13 | شنبه 1 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
بورس قمارخانه نیست / دلایل بازگشت شاخص به مدار صعودی و دو ریسک تهدیدکننده

1399/09/18 16:27

کارشناس بازار سرمایه:

بورس قمارخانه نیست / دلایل بازگشت شاخص به مدار صعودی و دو ریسک تهدیدکننده

نماد برتر- کارشناس بازارسرمایه با اشاره به عوامل موثر در بازگشت روند صعودی شاخص و دو ریسک تهدیدکننده معاملات گفت: بورس قمارخانه نیست و باید ریسک‌های موجود در بازار مدیریت شود.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، مهدی دلبری با اشاره به عوامل تاثیرگذار در بازگشت روند صعودی شاخص بورس به ایرنا گفت: نخستین عامل، اصلاح ۵۰ درصدی قیمت اکثر سهم ها بود و در کنار آن شاخص بورس با ۴۲ درصد کاهش همراه شد. نرخ دلار نیمایی در چند وقت اخیر افت زیادی نداشت و در محدوده های ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان ثبات داشت. دلار نیمایی تعیین کننده قیمت در رینگ بورس فلزات است و قیمت آن برای صادرکننده ها به عنوان موضوعی مهم تلقی می شود.


 


وی افزود: از چند روز گذشته تصمیم هایی درباره توقف فروش سهام عدالت اتخاذ شد تا در زمان بهتری بتوان آن را نقد کرد. در کنار آن مجوز افزایش سقف به صندوق های سرمایه گذاری داده شد تا نیمی از خرید از سهام عدالت باشد که به نظر می رسد با چنین تصمیمی تا حدودی مشکل سهام عدالت برای مدتی برطرف شده باشد.


 


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: قیمت های جهانی صعود خوبی را تجربه کردند و قیمت اکثر محصولات مانند فلزات، پتروشیمی و نفت به نرخ قبل از دوران کرونا بازگشتند و حتی رشد بیشتر از آن زمان را بدست آوردند. گزارش تولید و فروش ماهانه شرکت ها نیز مثبت بوده و تاکنون روند گزارش ٦ ماهه به نسبت خوبی داشتیم.


 


دلبری تاکید کرد: آمار منتشره از اقتصاد چین نشان می دهد تا حدودی کرونا در این کشور مهار شده و رشد اقتصادی آن به حدود ١٠ درصد برگشته است که این موضوع برای بخش های کالایی در دنیا موضوع مهمی تلقی می شود. مجموع این عوامل باعث شد تا ضمن جذاب شدن قیمت سهام در بورس، سرمایه گذاران تمایل زیادی برای ورود سرمایه ها به این بازار پیدا کنند و بازار به مسیر چند ماه گذشته بازگردد.


 


وی درخصوص روند معاملات بورس توضیح داد: پیش بینی دقیق از آینده بازار کمی دشوار است اما بعید به نظر می رسد قیمت سهام و شاخص بورس در مدت زمان کوتاه به سقف قبلی دست پیدا کند. تکرار روند چند ماه نخست سال کمی دور از ذهن است و همه سهم ها نمی توانند با یکدیگر در مسیر صعودی قرار بگیرند. بازار از این به بعد از سرتاسر روند مثبت یا منفی تغییر مسیر می دهد و به سمت روند نوسانی پیش خواهد رفت.


 


کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: بازار اکنون در انتظار گزارش ٩ ماهه شرکت ها و تثبیت قیمت دلار است. بورس قمارخانه نیست و باید ریسک های موجود مدیریت شوند. با روند اصلاحی که بازار تجربه کرد سهامداران درس بزرگی گرفتند که باید با مطالعه وارد این بازار شوند و صورت های مالی شرکت ها را مورد بررسی قرار دهند.


 


دلبری اضافه کرد: سود ۶ ماه شرکت ها نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ١٢٠ درصد رشد داشته اما باید در صورت های مالی، سود و قیمت ها بررسی شوند. نخستین ریسک تهدیدکننده معاملات، حمایت و قیمت گذاری های دولتی است که هنوز از بازار حذف نشده و شاهد قیمت گذاری دستوری در صنایع مختلف مانند سنگ آهن فولاد و خودرو هستیم.


 


به گفته وی، بهترین اقدام برای حمایت از بازار، حذف قیمت گذاری دستوری است. ریسک دوم مربوط به نرخ سود بانکی است که می تواند عامل تورم باشد. با توجه به اینکه نرخ سود بانکی بصورت غیررسمی حدود ٢٠ تا ٢٢ درصد است باعث کاهش جذابیت سایر بازارها شده و باید به عدد معقول تری در محدوده های ١٠ تا ۱۵درصد برسد تا بتوان نقدینگی های در اختیار مردم را به سمت بازار سهام سوق داد.