16:23 | پنجشنبه 8 آذر 1403
Research Analysis Debriefing Day
نحوه خدمات در ۳۸۰۰ شعبه بانک سپه به مشتریان ۵ بانک ادغامی نظامی

1399/10/08 08:25

مدیرعامل بانک سپه مطرح کرد:

نحوه خدمات در ۳۸۰۰ شعبه بانک سپه به مشتریان ۵ بانک ادغامی نظامی

نماد برتر- مدیرعامل بانک سپه با اشاره به اتمام ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه، نحوه خدمات دهی بانک های ادغام شده‌ به مشتریان را توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر،  محمد کاظم چقازردی با اشاره به اتمام فرآیند ادغام بانک‌های مهر اقتصاد، قوامین، حکمت ایرانیان، انصار و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه اظهار داشت: اکنون بانک سپه به بزرگترین بانک ایرانی تبدیل شده که امکان ارایه خدمات بیشتر و بهتر به مردم و تاثیرگذاری و نقش آفرینی بیشتر در عرصه کلان اقتصادی و کمک به اجرای پروژه های استراتژیک و بزرگ را بیش از گذشته خواهد داشت.


 


وی افزود: ماموریت ملی ادغام زمانی شروع شد که سیستم بانکی و از جمله بانک سپه در خط مقدم جنگ اقتصادی بیگانگان قرار گرفته بود. همزمان علاوه بر انجام ماموریت های روزمره و مشارکت در پروژه های بزرگ و استراتژیک ملی، راه اندازی سیستم جدید بانکداری متمرکز به عنوان یکی از مهمترین برنامه های پیش رو در دست اجرا و اقدام قرار گرفت. 


 


این مقام مسئول ادامه داد: هم زمانی همه موارد فوق شرایط را برای اجرای خواسته و نیاز مسئولین نظام و متولیان سیاست های پولی در ارتباط با ادغام بانک های وابسته به نیروهای مسلح، مشکل و دشوار تر می کرد اما با همراهی همه جانبه ستاد کل نیروهای مسلح ، بانک مرکزی ، وزارت اقتصاد و همکاران بانک های ادغامی این ماموریت ملی با برگزاری مجمع بانک انصار به سرانجام رسید و فصلی تازه در فعالیت بانک سپه باز شد.


 


چقازردی عنوان کرد: بدون تردید اگر همراهی دستگاه های مرتبط و هم فکری نمایندگان مجلس نبود این اتفاق اقدام استراتژیک در عرصه پولی و اقتصاد کلان به سختی رخ می داد. در اقتصادهای بزرگ دنیا که دولت‌ها نقش محوری در توسعه دارند، شاهد فعالیت بانک‌های دولتی بزرگ هستیم. این بانک‌ها به اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت به‌ویژه در حوزه عمرانی و توسعه‌ای کمک می‌کنند، نقشی که بانک سپه در طی چندین دهه اخیر همسو با سیاست‌ های اقتصادی دولت‌ها ایفا کرده است.


 


وی اضافه کرد: راه‌اندازی بانک بزرگ و کارآمد دولتی در کشورهایی نظیر ایران می‌تواند به افزایش سرعت توسعه کمک کند و با ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح امید می رود بانک سپه در ادامه روند حمایت از توسعه اقتصادی با توان چند برابر به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک به عمران و آبادانی و توسعه پایدار کمک کند.


 


مدیرعامل بانک سپه در مورد زمان آغاز اجرای طرح ملّی ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح توضیح داد: اجرای این ادغام پس از تصویب در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوه و تنفیذ مقام معظم رهبری از اوایل اسفند سال ۹۷ و با نامه هشتم فروردین‌ سال ۹۸ بانک مرکزی منضم به تصویر ابلاغیه‌های رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی اقتصادی و رئیس دفتر معاون اول رئیس‌جمهور آغاز شد. بانک سپه برای اجرای مطلوب مأموریت خطیر ادغام و تصمیم‌های کمیته چهار نفره و هیات عالی راهبری ادغام نیروهای مسلح فرایندهای ادغام را عملیاتی کرد.


 


دلیل انتخاب بانک سپه برای ماموریت ملی ادغام



 


چقازردی در مورد دلایل انتخاب بانک سپه به‌عنوان بانک پذیرنده بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح عنوان کرد: تجربه، خوشنامی، سابقه ارایه خدمات به نیروهای مسلح و استحکام مالی بانک سپه از دلایل انتخاب این بانک برای اجرای طرح ملّی ادغام است. این بانک با ساختار مالی و مدیریت نقدینگی مطلوب طی پنج سال اخیر نه‌تنها هیچ‌گونه اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته بلکه در بازار بین‌بانکی از بانک‌های وام‌دهنده به سایر بانک‌ها بوده است.


 


وی افزود: برای اینکه نخستین بانک ایرانی از جهت سیاست‌ها، فرآیندها، نیروی انسانی، فناوری و مهم‌تر از همه فرهنگ‌ سازمانی و ارتباطات به یک سازمان واحد تبدیل شود متدلوژی‌های بین‌المللی در حوزه‌های مرتبط با ادغام داخلی و جهانی را بررسی و از این تجارب استفاده کردیم و در نهایت به یک مدل بومی‌سازی شده برای ادغام بزرگ در بانک سپه رسیدیم.


 


این مقام مسئول به مشتریان بانک‌های ادغام‌شده اطمینان داد تمامی حقوق و تعهدات دارای دیون و مطالبات ازجمله حساب‌های سپرده‌ای و تسهیلات اعطایی اشخاص حقیقی و حقوقی واحدهای ادغام شونده با شرایط منعقد شده قبلی به بانک سپه منتقل می‌شوند و از این به بعد با تجربه غنی بانک سپه و ظرفیت های مدیریتی جدید و فن آوری روز، خدمات بانکی را دریافت می کنند.


 


چغازردی ادامه داد: اکنون خدمات‌رسانی به مشتریان بانک‌های ادغامی که به شعب و یا درگاه‌های بانکداری الکترونیک مراجعه کنند از طریق سامانه‌های بانکداری متمرکز انجام و درصورتی‌که مشتری بانک ادغامی به شعبه‌ای به‌غیراز شعبه بانک سابق مراجعه کند، خدمات پایه‌ای شامل استعلام سپرده، استعلام امضا، ارائه صورتحساب، فهرست سپرده‌های مشتریان، استعلام چک، واریز، برداشت شامل ابزار برداشت چک، استعلام قراردادهای مشتری، تغییر وضعیت کارت، صدور مجدد رمز کارت، پرداخت اقساط و انتقال وجه را از طریق سامانه‌ای موسوم به سمتا (ESB ادغام) دریافت می‌کنند. تسهیلات گیرندگان از تمامی واحدهای ادغام شونده موظف به ایفای تعهدات و بازپرداخت تسهیلات وفق مفاد قرارداد منعقده  هستند.


 


بانک‌های ادغامی خدمات یکسان به مشتریان می‌دهند



 


وی با اشاره به تغییر تابلوهای بانک‌های ادغامی به بانک سپه گفت: تمامی مشتریان بانک‌های ادغامی از این‌ پس خدمات یکپارچه و یکسان از شعب بانک سپه دریافت خواهند کرد البته برای جلوگیری از سردرگمی مشتریان نشانه‌هایی از بانک قبلی در شعب باقی می‌ماند. برای چابک سازی ساختار سازمانی و شبکه شعب بانک‌های ادغامی ۱۰ درصد از شعب بانک سپه و واحدهای ادغام شونده با اولویت ادغام شعب استیجاری و ناکارا تا روز یک ادغام کاهش یافت. برای جلوگیری از تبعات بصری منفی ناشی از نصب تابلوهای سر درب شعب هم‌جوار، اقدامات لازم برای شناسایی شعب با فاصله کمتر از ۵۰ متر و یکسان‌سازی تابلوهای آنها انجام شد.


 


با ۳۸۰۰ شعبه آماده ارایه خدمت به مشتریان



 


مدیرعامل بانک سپه تعداد شعب ادغام‌شده طی دو سال اخیر را ۵۷۷ شعبه اعلام کرد و ادامه داد: با کاهش ۱۰ درصدی شعب، تعداد کل شعبه های بانک سپه و بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح از ۴۴۰۱  شعبه قبل از ادغام به ۳۸۲۴ شعبه تقلیل پیدا کرد. این بانک با ادغام دارای بیش از ۴۷ هزار نیروی انسانی است. از مجموع کارکنان بانک سپه حدود ۳۵ هزار نیروی انسانی در واحدهای صف (شعب) و مابقی در ادارات مرکزی و ستاد مناطق مشغول به فعالیت هستند.


 


چغازردی با تأکید بر ضرورت استفاده بهینه از توانمندی‌های کارکنان بانک‌های ادغامی تصریح کرد: نیروی انسانی بانک‌های ادغام‌شده با قراردادهای قبلی و با حفظ حقوق و مزایا در بانک سپه به فعالیت ادامه خواهند داد. با توجه به گستردگی عملیات ساماندهی نیروهای انسانی واحدهای ادغامی و ضرورت برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌ها در ساختار جدید بانک سپه بلافاصله پس از برگزاری مجامع هریک از بانک‌های ادغام‌شده، احکام جدید تمامی کارکنان واحدهای صف (مسئولان شعب) این بانک‌ها در اداره کل منابع انسانی بانک سپه صادر و به تمامی مدیریت‌های شعب مناطق استان‌ها مأموریت داده شد سریعاً نسبت به صدور ابلاغ کارکنان ستادی مدیریت‌های شعب مناطق و انتقال آنها به واحدهای متناظر در ستاد مناطق بانک و یا به صلاحدید بکارگیری در شعب تحت پوشش اقدام کنند. نیروی انسانی واحدهای ادغام شونده در چارچوب قراردادهای فعلی در واحد ادغام پذیر ادامه خدمت می‌دهند.


 


وی افزود: بانک سپه با طراحی ساختار سازمانی متناسب در حال گذار، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای انتقال و جابجایی محل خدمتی تمامی کارکنان واحد های ادغام‌شده به بانک سپه فراهم کرده است. فرآیند ارزش‌گذاری دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌های ادغامی طبق مصوبه چارچوب طرح کلی ادغام از سوی کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران به اتمام رسیده و نتایج به سازمان حسابرسی، ناظر قانونی تعیین‌شده از سوی دولت به‌منظور تأیید مراتب ارسال شده است. بانک سپه برای عملیاتی کردن طرح ملی ادغام کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف تشکیل داد و حاصل هم‌افزایی اعضای کارگروه‌ها طراحی ۹۴ پروژه بود که بسیاری از این پروژه ها به اتمام رسید و تعدادی هم در حال انجام است. برنامه‌ریزی برای در اختیار گرفتن سهم بازار متناسب با دارایی‌ها و سرمایه‌ها تدوین شده است.