00:38 | دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
۸۴ درصد خرید فولاد مبارکه در نیمه نخست سال از داخل تامین شده است

1399/08/29 11:27

معاون خرید شرکت:

۸۴ درصد خرید فولاد مبارکه در نیمه نخست سال از داخل تامین شده است

نماد برتر- معاون خرید فولاد مبارکه گفت: میزان مبلغ خرید در ۶ ماهه اول سال بالغ بر ۲۷.۳ هزار میلیارد تومان بوده که ۹ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته و ۸۴ درصد مبلغ خرید از داخل انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، رضا یزدخواستی درباره نیاز سالانه فولاد مبارکه به مواد اولیه در بخش کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی گفت: شرکت جهت تحقق برنامه های تولیدی سالانه به 9 میلیون تن کنسانتره، 6 میلیون تن گندله و 1.5 میلیون تن آهن اسفنجی نیاز دارد که بخش عمده این مواد از معادن بزرگ تأمین می شود اما در سال های اخیر به دلیل کسری مواد اولیه مورد نیاز شرکت های فولادساز، فولاد مبارکه به سمت استفاده از ظرفیت واحدهای کوچک معدنی رفته و با حمایت از آنها بخشی از این کسری را جبران کرده است.


 


وی به چالش اصلی این شرکت در 6 ماهه ابتدایی سال برای تأمین این مواد اولیه اشاره کرد و افزود: چالش جدی فولاد مبارکه در تأمین مواد اولیه، تحقق سهمیه های تخصیص یافته به فولاد مبارکه بوده و عدم نظارت بر تحقق سهمیه ها در سازمان های سیاست‌گذار و مشکلات حمل ونقل (ریلی و جاده ای) در جذب مواد مورد نیاز از دیگر چالش ها در این بخش بوده اما فولاد مبارکه توانسته در این 6 ماه به خوبی از ظرفیت مواد اولیه تولیدی شامل استفاده از معادن بزرگ و شرکت های کوچک تولیدی مواد اولیه استفاده کند. در جذب حداکثری مواد اولیه صادراتی هم گام هایی جدی برای تحقق برنامه ها برداشته است.


 


این مقام مسئول با اشاره به فعالیت های مدیریت برنامه ریزی و پشتیبانی خرید ادامه داد: "فولاد"به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد نقش به سزایی در حمایت و رشد صنایع کوچک و پائین دستی ایفا می‌کند. لذا برنامه ریزی خرید با شناسایی و ارزیابی دائمی سازندگان، پیمانکاران، تأمین کنندگان و بازرگانان صورت می گیرد و یکی از برنامه‌های مهم مدیریت برنامه ریزی و پشتیبانی خرید، فراهم آوری زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری فرآیندهای جاری است. همچنین تحلیل بازار در خرید استراتژیک و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به شرکت های مختلف خرید از دیگر فعالیت های مدیریت برنامه ریزی و پشتیبانی خرید است.


 


یزدخواستی به ذخایر استراتژیک فولاد مبارکه پرداخت و عنوان کرد: فولاد مبارکه در بخش کالاهای استراتژیک، موجودی قابل قبولی در انبارها دارد لذا نگرانی خاصی از حیث کالاهای تحریمی وجود ندارد. اما نکته مهم در تأمین قطعات استراتژیک است که بخشی از این کالاها بومی سازی شده و این نقطه اتکایی در جدایی از وابستگی است. نگرانی درحال حاضر در تأمین مواد اولیه ( کنسانتره و گندله ) است هرچند این کالاها کاملاً از منابع داخلی تأمین می شود اما عدم وجود سیستم کنترل توزیع مواد در زنجیره فولاد و کم اثر شدن تعرفه های صادراتی، فولاد مبارکه را از حیث موجودی مواد اولیه با چالش مواجه کرده است.


 


وی به استفاده از این ذخایر استراتژیک در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال گذشته فولاد مبارکه علی رغم کسری شدید مواد اولیه برای انجام تعهدات به بازار و جلوگیری از التهاب بازار از همه ذخائر استراتژیک استفاده کرد. استفاده از کل موجودی کنسانتره وگندله و استفاده از حدود 700 هزار تن تختال ذخیره شده از این جمله اقدامات بود. همچنین مذاکره با صادرکنندگان مواد اولیه و برگرداندن کنسانتره صادراتی موجود در بنادر به سمت فولاد مبارکه و استفاده از آنها از دیگر اقداماتی بود که در این بخش صورت گرفت.


 


یزدخواستی درخصوص میزان خرید شرکت در نیمه نخست سال توضیح داد: میزان مبلغ خرید در 6 ماهه اول سال بالغ بر 27.3 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه قبل 9 درصد افزایش داشته است. 84 درصد مبلغ خرید در این مدت از داخل و 16 درصد از خارج بوده درحالی که در مدت مشابه قبل 68 درصد خرید از داخل و 32 درصد از خارج بوده است.